در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، هند و پاکستان بر سر کشمیر، “تروریسم” جدال کردند | اخبار درگیری

[ad_1]

در حالی که پیامدهای مبادله رگبارهای اخیر بین وزرای خارجه هند و پاکستان همچنان در حوزه عمومی پخش می شود، تحلیلگران می گویند که هر دو مقام “عملکردی” را برای مخاطبان داخلی مربوطه خود به نمایش گذاشته اند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان در جریان سفر خود به هند برای نشست سران سازمان همکاری شانگهای، از کشورهای عضو خواست تا از استفاده از تروریسم به عنوان ابزار دیپلماتیک خودداری کنند.

وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در سازمان همکاری شانگهای گفت: تروریسم همچنان امنیت جهانی را تهدید می کند. بیایید برای کسب امتیازات دیپلماتیک گرفتار سلاح سازی تروریسم نشویم.

وی همچنین از تصمیم هند برای لغو وضعیت ویژه منطقه مورد مناقشه کشمیر انتقاد کرد و گفت: اقدام یکجانبه دهلی نو در سال 2019 محیط مذاکرات بین همسایگان را تضعیف کرده است.

بوتو زرداری گفت: «وظیفه ایجاد محیطی مناسب برای مذاکرات بر عهده هند است.

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، اظهارات بوتو زرداری را استثناء قائل شد و او را “سخنگوی صنعت تروریستی” خواند.

جیشانکار در نشست سران سازمان همکاری شانگهای که در شهر گوا هند برگزار شد، با اشاره به حملات مرگبار به سربازان هندی در کشمیر تحت کنترل هند گفت: قربانیان تروریسم با عاملان آن کنار هم نمی نشینند تا درباره تروریسم بحث کنند. دهلی نو پاکستان را به حمایت از شورشیان در کشمیر متهم کرده است، اتهامی که اسلام آباد آن را رد کرده است.

وزیر خارجه هند همچنین با رد درخواست پاکستان برای لغو وضعیت ویژه کشمیر، گفت که وضعیت ویژه کشمیر “تاریخ” است.

بوتو زرداری در اظهاراتی که در مصاحبه با کانال خبری ایندیا تودی انجام داد، بعداً گفت که اسلام آباد آماده است تا با هر گونه نگرانی که ممکن است هند داشته باشد، تعامل داشته باشد، اما افزود که دهلی نو نیز باید به نگرانی های اسلام آباد رسیدگی کند.

علیرغم ماهیت چندوجهی این نشست، بن بست بین بوتو زرداری و همتای هندی او جایشانکار، تمرکز را از مسائل امنیتی منطقه ای به بن بست بین دو همسایه جنوب آسیا تغییر داد.

در این اجلاس که چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه و ازبکستان نیز در آن حضور داشتند، دو کشور مذاکره دوجانبه ای انجام ندادند.

دو روز پس از پایان نشست و بازگشت بوتو زرداری به پاکستان، وزیر امور خارجه هند همچنان به انتقادات غیرمستقیم خود ادامه داد و گفت: «او [Bhutto Zardari] در مورد همه چیز، از جمله نقش هند در کشمیر، گروه 20، سیاست خارجی هند، به جز جزئیات دقیق جلسه ای که به آن دعوت شده بود، صحبت کرد.

من جلوی جمعیت بازی می کنم

به عنوان میزبان این اجلاس، دولت ملی گرای هندو هند با اکراه از بوتو زرداری دعوت کرد که اولین وزیر خارجه پاکستان در 12 سال گذشته در بحبوحه تشدید تنش ها بین همسایگانی بود که دو جنگ از سه جنگ خود را بر سر کشمیر انجام داده اند.

تحلیلگران گفتند که تبادل عمومی غیرمستقیم بین این دو مقام “کاملاً مطابق انتظار بود”.

سوشانت سینگ، کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاست هند، به الجزیره گفت: «هر دو وزیر خارجه بیشتر نگران سیاست داخلی در کشورهای خود بودند تا پیشرفت در مسائلی که بر سیاست خارجی آنها تأثیر می گذارد.

بوتو زرداری قبل از عزیمت به هند گفت که کشورش متعهد به برقراری صلح در منطقه است و از حاضران خواست تروریسم را از “حزب گرایی ژئوپلیتیک” منزوی کنند.

به گفته سینگ، اظهارات جایشانکار نشان دهنده تلاش نخست وزیر نارندرا مودی برای نشان دادن این است که پاکستان برای هند اهمیتی ندارد.

سینگ گفت: «روایت غالب مودی این است که هند را به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی در حال ظهور نشان دهد و پاکستان را برای هند بی‌اهمیت نشان دهد.

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند و بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود برای عکس گرفتن
سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند و بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی وی، در جریان نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در گوا، هند در 5 می 2023، عکس گرفتند. [India’s Ministry of External Affairs/Handout via Reuters]

“رفتار کوچک هند پتانسیل آن را محدود می کند”

اظهارات بوتو زرداری مبنی بر اینکه سوت زدن اسلام هراسانه گرگ استراتژی موثری در برابر «تروریسم» نخواهد بود، مورد استقبال رسانه ها در پاکستان قرار گرفت.

مشرف زیدی از اندیشکده سیاست عمومی تابدلب مستقر در پاکستان به الجزیره از اسلام آباد گفت: «مهم است که رهبران پاکستانی به تاکید و تأکید بر سطوح وحشی نفرت که می تواند گفتمان عمومی و سیاست عمومی هند را شکل دهد، ادامه دهند.

زیدی گفت که “رفتار کوچک” هند پتانسیل آن را به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی محدود می کند، اما این نباید پاکستان را از “مقاومت در برابر هژمونی هند” باز دارد.

دیدار کوتاه میان دو وزیر، زمانی که بوتو زرداری به جایشانکار نزدیک شد و با استقبال همتای هندی خود با دستان در هم بسته با سلام «ناماست» هندو، موضوع تحلیلی در شبکه های اجتماعی در هر دو کشور بود.

زیدی، با این حال، گفت که در حالی که نباید به ماهیت درگیری فیزیکی توجه کرد زیرا این سلام “احترام آمیز” بود، اما نحوه صحبت جیشانکار در مورد پاکستان باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

او گفت: «هند می‌تواند مانند کنفرانس بد رفتار کند، زیرا قدرت‌ها و مخاطرات آن بسیار بیشتر از هزینه این نوع رفتار است.

مشکل “دوقلو” هند

سینگ، کارشناس هند، خاطرنشان کرد که جایشانکار و هند ممکن است از مذاکرات دوجانبه با پاکستان دوری کنند، زیرا آنها نمی‌خواستند با همسایه غربی هند “بالا بروند”.

او گفت: «هند به دلیل بحران مرزی خود با چین تحت فشار است و برای آن بسیار دشوار است که در تعامل با پاکستان با چالشی در دو جبهه مواجه شود.

سه سال پیش، درگیری در منطقه مرزی لداخ بین سربازان هندی و چینی منجر به کشته شدن 20 سرباز هندی و چهار چینی شد. این به یک بن‌بست طولانی‌مدت در منطقه کوهستانی ناهموار تبدیل شده است، جایی که هر طرف ده‌ها هزار نیرو را با پشتیبانی توپخانه، تانک و جت‌های جنگنده مستقر کرده است.

ماه گذشته، وزیر دفاع هند، چین را متهم کرد که با نقض یک توافق دوجانبه، «کل پایه» روابط بین دو کشور را تضعیف کرده است.

به گفته زیدی، درگیری هند با چین سیاسی و سرزمینی است.

با این حال، با پاکستان، بن بست از زمانی که هر دو کشور در یک تقسیم خونین در سال 1947 از هم جدا شدند، ادامه یافته است.

زیدی گفت: «نفرت هند از پاکستان وجودی است و همه احزاب سیاسی را درگیر می‌کند، اما در مورد حزب بهاراتیا جاناتا که جیشانکار نماینده آن است، به ویژه قوی و عمیق است.

با وجود عدم توجه آشکار به پاکستان، سینگ پیش بینی کرد که هند می تواند “هر لحظه با پاکستان تماس بگیرد”.

پاکستان همیشه می تواند توسط مودی هر زمان که بخواهد از کنترل خارج شود و می تواند به عنوان نیابتی برای مسلمانان هند یا برای ترویج گرایش های ملی گرایانه هندو در این کشور مورد استفاده قرار گیرد.



[ad_2]