در حالی که ایالات متحده در حال بررسی تخلیه سفارت است، سخنان ژنرال های ارشد ایالات متحده و سودانی را بیان می کنند | اخبار درگیری

[ad_1]

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش سودان در گفتگوی تلفنی با ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، امنیت شهروندان آمریکایی در سودان را بررسی کرد، زیرا واشنگتن تخلیه احتمالی سفارت خود را در بحبوحه جنگ در سودان بررسی می کند. پایتخت سودان خارطوم و سایر نقاط کشور.

دفتر میلی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو رهبر درباره امنیت آمریکایی‌ها و وضعیت در حال تحول سودان گفت‌وگو کردند».

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه گفت که ارتش آمریکا در حال آماده سازی گزینه هایی برای تخلیه سفارت آمریکا در سودان در بحبوحه درگیری هایی است که صدها نفر به ویژه در خارطوم و غرب این کشور کشته شده اند.

ما نیروهایی را در تئاتر مستقر کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که اگر از ما برای انجام کاری خواسته شد، تا حد امکان فرصت‌های بیشتری را فراهم کنیم. آستین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان گفت و ما هنوز برای انجام کاری فراخوان نشده ایم.

او گفت: «هیچ چیزی قطعی نشده است.

دو مقام آمریکایی گفتند که انتظار می رود به زودی تصمیمی در مورد تخلیه احتمالی سفارت گرفته شود، اما مشخص نیست که آیا اعلام عمومی خواهد شد یا خیر.

درگیری‌ها در خارطوم در روز جمعه ادامه یافت، اگرچه ارتش سودان اعلام کرد با یک آتش‌بس سه روزه با رقیب «نیروی پشتیبانی سریع» (RSF) موافقت کرده است تا مردم بتوانند عید فطر را جشن بگیرند. RSF اوایل روز گذشته اعلام کرد که به مناسبت عید با آتش بس 72 ساعته موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان می‌گویند که درگیری‌ها عصر جمعه در برخی نقاط شهر کاهش یافت.

محمد عالمین احمد، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مستقر در خارطوم به الجزیره گفت که درگیری‌ها در عصر جمعه آرام بود، اما به منزله آتش‌بس نبود.

او گفت: «نمی‌توانیم بگوییم که آتش‌بس 100 درصد کامل شده است، زیرا هر دو طرف در واقع تحرکات زیادی برای تغییر موقعیت خود انجام می‌دهند.» وی افزود که هنوز صدای تیراندازی پراکنده از نقاط مختلف شهر شنیده می‌شود.

«وضعیت بی ثبات است. نمی توانیم بگوییم این آتش بس خوب اجرا می شود، اما وضعیت کمی است، برو، کمی مثبت است.

تخلیه

با غرق شدن فرودگاه خارطوم در جنگ و ناامن بودن آسمان، کشورهایی از جمله آلمان، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا و ایالات متحده نتوانستند کارکنان سفارت را تخلیه کنند.

یک دیپلمات غربی گفت که وضعیت تخلیه در سودان یکی از سخت‌ترین شرایطی بود که دیده‌اند، زیرا ایالات متحده احتمالاً بر دستیابی به آتش‌بس و استفاده از آن برای خروج پرسنل متمرکز شده است.

«در این مورد، جنگ داخلی در پایتخت شروع می‌شود، جنگ درست در جایی است که سفارت‌ها و جایی که فرودگاه است. این دیپلمات به رویترز گفت: این به طور غیرعادی دشوار است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، طرحی را در این هفته تصویب کرد تا نیروهای آمریکایی را در صورت نیاز برای کمک به تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی به نزدیکی منتقل کند، بدون اینکه بگوید کجا. پیش از این رویترز از انتقال آنها به جیبوتی خبر داده بود.

کربی به خبرنگاران گفت: «ما فقط برخی از قابلیت‌های اضافی را در این نزدیکی در صورت نیاز، از قبل تعیین می‌کنیم.

واشنگتن گفت که شهروندان آمریکایی در سودان نباید انتظار تخلیه هماهنگ شده توسط دولت آمریکا را داشته باشند. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مقامات با صدها شهروند آمریکایی که گمان می رود در سودان باشند در تماس هستند.

پیش از این روز جمعه، وزارت امور خارجه مرگ یک شهروند آمریکایی در این کشور را تایید کرد.

سایر کشورها و سازمان ملل نیز در حال بررسی چگونگی تخلیه شهروندان و کارکنان خود هستند.

عبدو دینگ، مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل در سودان، روز پنجشنبه گفت، سازمان ملل در تلاش است تا کارکنان را از مناطق “بسیار خطرناک” در سودان بیرون بکشد تا آنها را به مکان های امن تر منتقل کند. دینگ گفت که او روز چهارشنبه به منطقه امن تر منتقل شد.

سازمان ملل متحد حدود 4000 کارمند در سودان دارد که 800 نفر از آنها کارکنان بین المللی هستند.

سوئیس روز جمعه اعلام کرد که در حال بررسی راه هایی برای تخلیه شهروندان از سودان است و سوئد نیز اعلام کرد که در اسرع وقت کارکنان سفارت و همچنین خانواده ها را تخلیه خواهد کرد. هواپیماهای نظامی اسپانیا در حالت آماده باش هستند و آماده تخلیه حدود 60 شهروند اسپانیایی و سایرین از خارطوم هستند، در حالی که کره جنوبی یک هواپیمای نظامی را در حالت آماده باش به پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی فرستاد تا در صورت امکان شهروندان خود را تخلیه کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید در درگیری‌های سودان تاکنون 413 نفر کشته و 3551 نفر زخمی شده‌اند، هرچند گفته می‌شود که تعداد واقعی کشته‌شدگان بیشتر است و بسیاری از مجروحان نمی‌توانند به بیمارستان‌ها برسند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواستار “دسترسی فوری و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه” شد و گفت که این “یک تعهد قانونی بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه” است.

تحلیلگران هشدار داده اند که این درگیری می تواند کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار دهد، به طوری که سازمان ملل می گوید تا کنون بیش از 20000 نفر به چاد همسایه گریخته اند.



[ad_2]