در حالی که میانجی ها به دنبال پایان دادن به درگیری هستند، درگیری در سودان اوج گرفت | اخبار درگیری

[ad_1]

درگیری‌ها در خارطوم در روز یکشنبه در حالی که فرستادگان کشورهای متخاصم سودان برای گفت‌وگو در عربستان سعودی حضور داشتند و میانجی‌گران بین‌المللی امیدوارند به درگیری سه هفته‌ای پایان دهد که صدها نفر را کشته و باعث مهاجرت شده است، شدت گرفت.

ابتکار عمل ایالات متحده و عربستان سعودی اولین تلاش جدی برای پایان دادن به درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) است که بخش هایی از پایتخت سودان را به مناطق جنگی تبدیل کرده است و طرحی با حمایت بین المللی برای معرفی غیرنظامیان را خنثی کرده است. در سال های آتی شورش ها و قیام ها حاکم شود و بحران انسانی ایجاد کند.

طرف های متخاصم گفتند که این گفتگوها به موضوعات انسانی می پردازد نه مذاکرات برای پایان دادن به جنگ.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی الاخباریه گزارش داد که عربستان ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به سودان ارائه خواهد کرد.

جنگ از اواسط آوریل تا کنون صدها نفر را کشته و هزاران نفر را زخمی کرده است، کمک های بشردوستانه را مختل کرده و 100000 پناهجو را به خارج از کشور فرار کرده است.

احمد الامین، یکی از اهالی محله حاج یوسف در شمال شرقی خارطوم، روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که “جت های جنگنده را دید که بالای سر ما پرواز می کردند و صدای انفجار و آتش ضد هوایی را شنید.”

مناهیل صلاح، یک پزشک آزمایشگاهی 28 ساله که در پرواز تخلیه از بندر سودان به امارات متحده عربی بود، گفت که خانواده او به مدت سه روز در خانه خود در نزدیکی مقر ارتش در پایتخت مخفی شدند و در نهایت به سواحل دریای سرخ عزیمت کردند.

او گفت: “بله، خوشحالم که زنده ماندم.” اما به دلیل اینکه مادر و پدرم را در سودان رها کردم، غمگین هستم و غمگینم زیرا این همه درد در وطن من اتفاق می افتد.

هزاران نفر فریاد می زنند که بندر سودان را با قایق به عربستان سعودی ترک کنند و هزینه پروازهای تجاری گران قیمت را از طریق تنها فرودگاه فعال این کشور بپردازند یا از پروازهای تخلیه استفاده کنند.

عبدالقادر، 75 ساله، که او نیز یک پرواز تخلیه به امارات را گرفتار شد، گفت: “ما خوش شانس بودیم که به ابوظبی سفر کنیم، اما آنچه در خارطوم اتفاق می افتد، جایی که من تمام زندگی خود را در آن گذرانده ام، دردناک است.” ترک زندگی و خاطراتت چیزی غیر قابل وصف است.

هدف مورد نظر

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل متحد روز یکشنبه وارد شهر ساحلی جده عربستان سعودی شد تا با هدف برقراری آتش بس میان ژنرال های متخاصم سودانی گفتگو کند.

سخنگوی اری کانکو گفت: «مارتین گریفیث در حال حاضر در جده به سر می‌برد و هدف از این سفر تعامل با مسائل بشردوستانه مرتبط با سودان است».

یک مقام سازمان ملل گفت که گریفیث با نمایندگان این دو ژنرال دیدار خواهد کرد. هیچ نشانه ای وجود نداشت که گریفیث نقش مستقیمی در بحث درباره آتش بس احتمالی داشته باشد.

ژنرال‌های متخاصم قبلاً آتش‌بس‌های متعددی را اعلام کرده‌اند، اما هیچ‌کدام اجرایی نشده‌اند.

مقامات سودانی و سعودی جزئیات ناچیزی در مورد اینکه مذاکرات در جده شامل چه مواردی می شود و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، ارائه کرده اند.

در بیانیه مشترک آمریکا و عربستان سعودی در روز شنبه آنها به عنوان “مذاکرات پیش از مذاکره” توصیف شد.

از آنجایی که میانجی‌ها به دنبال راهی برای صلح هستند، هر دو طرف به صراحت اعلام کرده‌اند که تنها در مورد آتش‌بس بشردوستانه بحث خواهند کرد، نه اینکه درباره پایان جنگ مذاکره کنند.

محمد حمدان داگالو، رهبر RSF، معروف به همدی، با تایید حضور گروه خود، گفت که امیدوار است مذاکرات به هدف برنامه ریزی شده برای تضمین عبور امن برای غیرنظامیان دست یابد.

هیبا مورگان، خبرنگار الجزیره که از خارطوم گزارش می‌دهد، گفت که ارتش سودان «به وضوح اعلام کرده است که این مذاکرات صلح نیست. هدف آن پایان دادن به درگیری نیست.

وی افزود: هدف از این اقدام تنها باز کردن راهروهای بشردوستانه برای کسانی است که به کمک نیاز دارند تا بتوانند آن را دریافت کنند و کسانی که می خواهند پایتخت را ترک کنند اما از زمان شروع جنگ نتوانسته اند این کار را انجام دهند تا آنها نیز بتوانند این کار را انجام دهند. مورگان گفت.

بسیاری از مردم در اینجا می گویند که هیچ امیدی به پایان دادن به درگیری ندارند، اما آنها همچنین می گویند که معتقدند هیچ توافقی بین نیروهای RSF و ارتش سودان برای باز کردن دالان های بشردوستانه واقعا دوام خواهد داشت. وقتی علت را از آنها می پرسیم، می گویند که ما آتش بس های قبلی را دیده ایم و این چگونه خود را نشان می دهد.

همدی متعهد شد که رهبر ارتش عبدالفتاح البرهان را دستگیر کند یا بکشد، و همچنین شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد هر دو طرف حاضر به سازش برای پایان دادن به خونریزی نیستند.

این درگیری در 15 آوریل پس از فروپاشی طرحی با حمایت بین المللی برای گذار به دموکراسی آغاز شد.

البرهان، یک افسر حرفه ای ارتش، ریاست شورای حاکمی را بر عهده دارد که پس از برکناری عمر البشیر مستبد دیرینه در سال 2019 و کودتای نظامی در سال 2021 ایجاد شد، در حالی که همدی، یک رهبر سابق شبه نظامیان، نام خود را در درگیری در دارفور بر سر زبان ها انداخت. ، معاون اوست.

قبل از درگیری، همدی اقداماتی مانند نزدیک شدن به یک ائتلاف مدنی را انجام داد که نشان می دهد او برنامه های سیاسی دارد. البرهان جنگ را به خاطر “جاه طلبی های” خود می داند.

دفتر مین گذاری سازمان ملل گفت که استفاده گسترده از مهمات انفجاری در طول جنگ، خطر را برای غیرنظامیان، به ویژه کودکان که ممکن است مهمات را با اسباب بازی اشتباه بگیرند و با آنها بازی کنند، افزایش داده است.

قدرت‌های غربی از انتقال به یک دولت غیرنظامی در کشوری که در یک چهارراه استراتژیک بین مصر، عربستان سعودی، اتیوپی و منطقه ناآرام ساحل قرار دارد، حمایت کرده‌اند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آخر هفته برای گفتگو با رهبران سعودی به عربستان سعودی سفر کرد.

[ad_2]