دستگیری رهبران اپوزیسیون تونس باعث محکومیت جهانی شد | اخبار

[ad_1]

ایالات متحده می گوید این دستگیری ها “نماینده تشدید نگران کننده ای از سوی دولت تونس علیه مخالفان شناخته شده است”.

چندین قدرت جهانی دستگیری مخالفان سیاسی در تونس از جمله راشد غنوشی رهبر اصلی مخالفان را محکوم کرده و نسبت به تشدید سرکوب توسط رئیس جمهور قیس سید هشدار داده اند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازداشت غنوشی، رئیس سابق پارلمان و بسته شدن مقر حزب النهضه ” اساساً در تضاد با اصولی است که تونسی‌ها در قانون اساسی پذیرفته‌اند.”

او گفت که این دستگیری ها “نماینده تشدید تنش نگران کننده توسط دولت تونس علیه مخالفان شناخته شده است.”

وی افزود که احترام به آزادی بیان و حقوق بشر برای روابط آمریکا و تونس ضروری است.

از اوایل فوریه، مقامات این کشور آفریقای شمالی بیش از 20 منتقد و شخصیت سیاسی را که سید را به کودتا به دلیل اقداماتش برای تعطیلی پارلمان و حکمرانی قبل از بازنویسی قانون اساسی متهم کرده بودند، دستگیر کرده اند.

وکیل این سیاستمدار به رویترز گفت، پس از دستگیری غنوشی در روز دوشنبه، یک بازپرس تونسی دستور بازداشت وی را در روز پنجشنبه صادر کرد.

او افزود که غنوشی 81 ساله به توطئه علیه امنیت داخلی متهم است و تصمیم به دستگیری وی پس از تحقیقات 8 ساعته صورت گرفت.

مونیا بوعلی، وکیل دادگستری به رویترز گفت: «این تصمیم آماده بود که غنوشی فقط به این دلیل که غنوشی نظر خود را بیان کرده بود، زندانی شود.

صفحه رسمی فیس بوک غنوشی نظر او را پس از تصمیم قاضی منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: من به آینده خوشبین هستم… تونس آزاد است.

محکومیت های اضافی

روز پنجشنبه، وزارت خارجه مالزی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نسبت به آخرین تحولات تونس “عمیقا نگران” است.

زامبری عبدالکدیر وزیر امور خارجه مالزی در بیانیه ای گفت: با توجه به وضعیت سلامتی و سن وی، ما خواستار توجه و رحمت ویژه برای آقای راشد غنوشی در این ماه مبارک رمضان هستیم.

در اوایل هفته، اتحادیه اروپا “اهمیت احترام به حقوق دفاع و همچنین حق محاکمه عادلانه” در تونس را یادآور شد.

در بیانیه روز سه شنبه آمده است: «ما همچنین بر اصل اساسی پلورالیسم سیاسی تأکید می کنیم. این عناصر برای هر دموکراسی ضروری هستند و اساس مشارکت اتحادیه اروپا با تونس را تشکیل می دهند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز سه شنبه گفت که با مقامات تونس صحبت خواهد کرد تا نگرانی خود را از دستگیری غنوشی ابراز کند.

اردوغان در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: «ما هنوز نتوانسته ایم از طریق تلفن با مقامات تونس تماس بگیریم، اما به تلاش برای تماس با آنها ادامه خواهیم داد.

وی افزود: “اگر بتوانیم با آنها صحبت کنیم، به آنها خواهیم گفت که فکر نمی کنیم این کار مناسب باشد.”

حزب مخالف النهضه با الهام از اسلام‌گرایان، بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان تونس داشت تا اینکه رئیس‌جمهور سید در ژوئیه 2021 مجلس را منحل کرد و به او اجازه داد تا با فرمان حکومت کند.

سید 65 ساله مدعی شد که بازداشت شدگان “تروریست هایی” بودند که در “توطئه علیه امنیت دولتی” شرکت داشتند.

مخالفان اقدامات او را “کودتا” و بازگشت به حکومت استبدادی در تنها دموکراسی برآمده از قیام های بهار عربی در منطقه بیش از یک دهه پیش خواندند.

سید طی سخنانی در مراسمی در روز سه شنبه از قوه قضاییه – که سال گذشته کنترل آن را در دست گرفت – خواست تا “نقش خود را در این مرحله ای که کشور طی می کند ایفا کند”.

غنوشی بیش از دو دهه در تبعید زین العابدین بن علی دیکتاتور فقید بود، اما پس از انقلاب سال 2011 کشور بازگشت تا به یک چهره مسلط در سیاست تونس تبدیل شود.

او حداقل 10 بار در ماه های اخیر به اتهامات مختلفی از جمله فساد مالی، پولشویی و کمک به شبه نظامیان در سفر به عراق و سوریه در دادگاه حاضر شده است.

[ad_2]