ده ها هزار اسرائیلی به طرح اصلاحات قضایی اعتراض کردند اخبار

[ad_1]

برنامه های دولت بنیامین نتانیاهو برای تضعیف دادگاه عالی خشم بسیاری از جامعه اسرائیل را برانگیخته است.

ده ها هزار معترض به تل آویو و شهرهای سراسر اسرائیل هجوم آوردند تا مخالفت خود را با دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و طرح تفرقه افکنانه وی برای بازنگری در دستگاه قضایی این کشور اعلام کنند.

انبوهی از اسرائیلی‌ها بنرهایی با عبارت «وزیر جنایت» بر روی صورت نتانیاهو در تظاهرات روز شنبه در دست داشتند که آخرین اقدام از یک سری اقدامات هفتگی از ابتدای سال است.

برنامه‌های دولت نتانیاهو برای تضعیف دادگاه عالی خشم اسرائیلی‌ها را برانگیخته است، زیرا اسرائیلی‌ها آنها را حمله به سیستم کنترل و تعادل کشورشان و تهدیدی برای دموکراسی آن می‌دانند.

شیلا کاتز، رئیس شورای ملی زنان یهودی از تظاهرات در مرکز شهر تل آویو گفت: «این به اصطلاح اصلاحات قضایی نیست، بلکه مربوط به دموکراسی است.

برای اینکه دادگاه های مقدس شما از حقوق همه مردم حمایت کنند، باید مستقل از سیاست باقی بمانند.»

اعتراضات ماه گذشته شهرهای اسرائیل را به بن بست کشاند و تهدید به تعطیلی اقتصاد کرد و نتانیاهو را مجبور کرد تا طرح اصلاحات قضایی را به امید یافتن مصالحه به تعویق بیندازد.

با این حال، معترضان ناامید نشدند. انبوهی از اسرائیلی ها شعار “شرم آور!” طی هفته‌های پس از کناره‌گیری نتانیاهو، خیابان‌ها را سیل کرد و خواستار لغو کامل بازسازی شد.

این طرح به نتانیاهو که به اتهام فساد محاکمه می شود و شرکای او در سخت ترین ائتلاف تاریخ اسرائیل، حرف آخر را در انتصاب قضات این کشور می دهد.

همچنین به پارلمان، که توسط متحدانش کنترل می‌شود، این اختیار را می‌دهد که تصمیمات دیوان عالی را لغو کند و توانایی دادگاه برای بررسی قوانین را محدود کند.

ترس از آینده

محمد جامجم، خبرنگار الجزیره که از تل آویو گزارش می دهد، گفت که بسیاری از افرادی که با فرزندان خود به تظاهرات آمده بودند، نگرانی خود را برای نسل های آینده ابراز کردند.

جامجم گفت: «آنها بر این باورند که آنچه اکنون با طرح بازنگری در حال رخ دادن است، یک خطر واقعی برای دموکراسی در اسرائیل است. و اگر تصویب شود، آنها این کشور را به سمت یک استبداد سوق خواهند داد.»

این تظاهرات مردم را در سراسر جامعه اسراییل تحریک می کند.

هزاران افسر در یگان های ذخیره نخبه ارتش گفته اند که از ارائه خدمت خودداری خواهند کرد. رهبران تجاری و امنیتی با فناوری پیشرفته با این پیشنهاد مخالفت کرده اند. اتحادیه ها خواستار اعتصاب عمومی شدند.

ایالات متحده، مهم‌ترین متحد اسرائیل، حتی نتانیاهو را علناً رد کرد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به او گفت که «نمی‌تواند به این راه ادامه دهد».

[ad_2]