ده ها هزار طرفدار صدر در عراق متحد می شوند خاورمیانه

[ad_1]

درگیری ها در جنوب شهر ناصریه بین طرفداران رهبر شیعه و معترضان ضد دولت درگرفت.

پزشکان در درگیری بین معترضین ضد دولت و طرفداران مقتدا الصدر رهبر مسلمان شیعه گفتند که در جنوب عراق چهار نفر کشته و دهها نفر زخمی شده اند.

خشونت ها در حالی رخ داد که ده ها هزار طرفدار صدر روز جمعه در خیابان های بغداد و شهر ناصریه در جنوب عراق به نمایش درآمدند که نشان دهنده قدرت رقابت جنبش اعتراضی تحت سلطه جوانان است.

محمد الحیات ، یكی از معترضان برجسته ضد دولتی ناصریه ، صدری ها را به آتش زدن و آتش زدن در خیمه های برپا شده توسط معترضین دیگر متهم كرد.

“صدری ها ، مسلح به تپانچه و تپانچه ، برای پاکسازی چادرهای ما آمدند. ما می ترسیم که ممکن است خشونت بیشتری رخ دهد “، هایت به خبرگزاری فرانسه گفت.

منابع پزشکی به خبرگزاری فرانسه گفتند که در این خشونت ها چهار نفر کشته و 51 نفر دیگر زخمی شدند که 9 نفر از آنها با شلیک گلوله صورت گرفت.

حامیان الصدر همچنین برای نشان دادن حمایت خود از رهبر شیعه ، که بلوک وی اکثریت قابل توجهی در پارلمان دارد ، در میدان تحریر بغداد که زمانی مرکز اعتراضات گسترده ضد دولتی بود ، جمع شدند.

عراق پس از سقوط قیمت نفت در اوایل سال جاری و عواقب اقتصادی بیماری همه گیر COVID-19 ، که دولت قادر به پرداخت به موقع دستمزدهای بخش دولتی نیست ، با بدترین بحران مالی در دهه های گذشته روبرو است.

جنبش سادریست خواستار تظاهرات برای حمایت از اصلاحاتی است که آن را یک کشور فاسد می داند ، اما رئیس پوپولیست آن نیز پیش از انتخابات فدرال سال آینده در ژوئن آینده ، اقداماتی را انجام می دهد.

این هفته در یک توییت ، الصدر گفت که انتظار سود کلانی برای حزب خود دارد و اصرار خواهد داشت که نخست وزیر بعدی برای اولین بار عضو جنبش صدریست باشد.

پیروان وی خواستار تظاهراتی در حمایت از فراخوان رهبر برای رای گیری گسترده شدند.

بیشتر طرفداران در میدان ایستادند و در حمایت از رهبر مارک آتشین شعار “بله ، به رهبر ما” شعار دادند ، زیرا عراق همچنان کشوری با خطر ویروس کرونا باقی مانده است. سپس جمعیت ظهر کنار هم برای نماز جمعه ایستادند.

مقتدی الصدر می گوید که او انتظار پیروزی های بزرگی را برای حزب خود دارد و اصرار خواهد داشت که نخست وزیر بعدی برای اولین بار عضو جنبش سادیست باشد [Ahmad al-Rubaye/AFP]

سیمونا فولتین از شبکه الجزیره از بغداد گزارش داد که این تجمع گسترده مهارت های سیاسی و سازمانی را نشان می دهد که طرفداران الصدر می توانند جمع کنند.

فولتین در گزارشی از میدان تحریر گفت: “و این در تضاد کامل با جنبش اعتراض ضد دولتی است که تا چند هفته پیش در میدان تحریر تظاهرات می کرد.”

وی گفت: “آنها ادعا می كنند كه توسط احزابی مانند جنبش سدریست نفوذ كرده اند و جنبش آنها اساساً ربوده شده است.”

وی افزود: “این گردهمایی در اینجا جای تردید ندارد که چه کسی پس از ماه ها اعتراض ضد دولت برنده شده است”.

ناظران می گویند این اعتراض نشان دهنده شجاعت صدر برای ارسال پیام به سایر بلوک های سیاسی است که رهبر مسلمان هنوز در خیابان های عراق نفوذ دارد.

نخست وزیر مصطفی القادیمی خواستار انتخابات در ژوئن آینده ، یک سال زودتر از آنچه انتظار می رفت ، شد.

این خواسته اصلی معترضین ضد دولت بود که در ده ها هزار تظاهرات در اکتبر گذشته خیابانهای عراق را فلج کردند.

این انتخابات براساس قانون جدیدی که امسال توسط قانونگذاران تصویب شده برگزار می شود که از لحاظ تئوری به کاندیداهای مستقل بیشتری امکان شرکت در انتخابات را می دهد.

کمیسیون انتخابات عراق گفته است اگر دولت بودجه ای را برای رای گیری اختصاص دهد ، آماده برگزاری انتخابات زودهنگام است.



[ad_2]