دور دوم ریاست جمهوری ترکیه آینده نامعلومی را برای مردم سوریه رقم می زند | اخبار پناهندگان

[ad_1]

استانبول، ترکیه – در حالی که ترک‌ها آماده رفتن به پای صندوق‌های رای برای دور دوم ریاست‌جمهوری هستند، میلیون‌ها پناهنده سوری در این کشور با نگرانی تماشا می‌کنند و مطمئن نیستند که نتیجه چگونه می‌تواند آینده‌شان را شکل دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و کمال کولچداراوغلو، رهبر مخالفان، روز یکشنبه در دور دوم رای گیری به مصاف یکدیگر خواهند رفت که در 14 مه هیچ یک از آنها اکثریت را به دست نیاوردند. اردوغان 49.5 درصد و کولچداراوغلو 44.9 درصد آرا را به دست آوردند.

مهاجرت یکی از موضوعات اصلی در انتخابات بود. در این کمپین چندین سیاستمدار مخالف متعهد شدند که پناهندگان و مهاجران را اخراج کنند، در حالی که دولت بر برنامه‌هایی برای ادامه آنچه که بازگرداندن داوطلبانه سوری‌ها می‌خواند تاکید کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ترکیه 3.7 میلیون پناهنده را پذیرفته است که بیش از هر کشور دیگری در جهان است. در سال منتهی به انتخابات، فشار بر پناهندگان و مهاجران، به‌ویژه سوری‌ها، در بحبوحه بحران اقتصادی با افزایش تورم، کاهش پوند و عمیق‌تر شدن بحران هزینه‌های زندگی افزایش یافته است.

این وضعیت بسیاری از سوری های ترکیه را نگران آینده خود در این کشور کرده است.

حبیب 23 ساله که برای حفظ هویتش تغییر نام داده است، گفت: «من نمی دانم بعد از انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد.

“آنها [politicians] آنها می گویند که می خواهند همه مردم سوریه را به عقب برگردانند. همه ما در این دوره از اضطراب رنج می بریم.

Interactive_Turkey_Runnoff_administrative vote 2023_map

افزایش ناسیونالیسم

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، اکثریت پناهجویان در ترکیه – 3.6 میلیون – سوری هستند که تحت “وضعیت حفاظت موقت” زندگی می کنند. بر اساس آمارهای دولتی، از زمان آغاز جنگ سوریه در سال 2011، حدود 200 هزار سوری تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند.

در حالی که ترکیه در ابتدا از پناهجویان استقبال کرد و به آنها سرپناه و دسترسی به آموزش با میلیاردها یورو از بودجه اتحادیه اروپا ارائه کرد، احساسات ضد پناهجویان در سال های اخیر افزایش یافته و پناهندگان تبدیل به قربانی مشکلات اقتصادی ترکیه شده اند که گاهی منجر به خشونت می شود.

محمد سیدیک یاسار، رئیس انجمن همبستگی تارلاباشی، یک گروه همبستگی پناهندگان در استانبول، گفت که احساسات ضد پناهجویان در آستانه انتخابات تشدید شده است.

او به الجزیره گفت: پناهنده بودن به این معنی است که امروز اینجا هستید، اما هیچ تضمینی برای فردا ندارید.

«مردم از ما می پرسند که چه کار کنیم. آنها می ترسند که نژادپرستی پس از انتخابات افزایش یابد. من سال‌هاست که با پناهندگان کار می‌کنم و هرگز چیزی شبیه به امسال ندیده‌ام.»

افزایش احساسات ضد پناهجویان در دور اول انتخابات در پای صندوق های رای ظاهر شد، زیرا ناسیونالیست ها نمایش قوی داشتند، به ویژه نامزد ملی گرای راست افراطی ریاست جمهوری، سینان اوگان، که به طور غیرمنتظره ای 5.2 درصد آرا را به دست آورد.

اوگان به عنوان نامزد ائتلاف ATA (اجداد) به رهبری حزب پیروزی ضد مهاجر و ملی گرا نامزد می شود. از آن زمان تا کنون از اردوغان حمایت کرده است.

سونر چاگاپتای، مدیر برنامه تحقیقات ترکیه در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «اوگان یک پدیده جالب و مهم در سیاست ترکیه است.

“این فقط در یک موضوع گرد هم آمد، یک پلت فرم ضد پناهندگی، ضد مهاجر. بدون دسترسی به رسانه ها، بدون تجمع و بدون پول، او اساساً 5 درصد را گرفت.

از دور اول، کولچداراوغلو، که توسط ائتلاف گسترده ای از احزاب مخالف حمایت می شود، موضع خود را در مورد اخراج دو چندان کرده است.

او هفته گذشته گفت: اردوغان، شما از مرزها و ناموس کشور ما محافظت نکردید. «به محض اینکه به قدرت برسم، همه پناهندگان را به خانه هایشان می فرستم.

“عودت داوطلبانه”

در مواجهه با حملات مخالفان به مهاجرت، دولت مذاکرات با دمشق را از سر گرفت که به نظر می‌رسد نشانه گرم شدن روابط باشد.

در این ماه، وزرای خارجه ترکیه، سوریه و ایران به عنوان بخشی از تلاش‌های کرملین برای میانجی‌گری برای ایجاد روابط نزدیک بین دولت‌های ترکیه و سوریه پس از سال‌ها خصومت بر سر جنگ در سوریه و عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه، در مسکو دیدار کردند.

اسد به نوبه خود خواستار خروج ترکیه از مناطق تحت کنترلش در شمال غرب سوریه شد.

این گفتگوها در حالی انجام شد که چندین رهبر منطقه اقداماتی را برای عادی سازی روابط با اسد انجام دادند. در اواسط ماه مه، سوریه پس از تعلیق عضویت در اتحادیه عرب برای بیش از یک دهه، مجدداً به اتحادیه عرب پذیرفته شد.

کولچداراوغلو گفته است که قصد دارد روابط با اسد را بازگرداند، در حالی که اردوغان قبلاً گفته بود که ممکن است با اسد برای گفتگو دیدار کند.

دولت اردوغان علاوه بر گام‌هایی برای نزدیکی احتمالی، به طرح خود برای «اسکان داوطلبانه» پناهجویان در مناطق تحت کنترل امنیتی ترکیه در سوریه ادامه داد.

ما بیش از 100000 خانه برای آن ساخته ایم [refugees] اردوغان این ماه در نشستی با جوانان حزب عدالت و توسعه خود (AK Party) گفت: در شمال سوریه. به تدریج پناهندگان سوری شروع به اسکان در این خانه ها کردند.

اردوغان افزود: هیچ محدودیت زمانی برای این موضوع وجود ندارد. ما تمام تلاش خود را برای حمایت و کمک به آنها در این زمینه انجام می دهیم.»

به گفته وزارت کشور ترکیه، نزدیک به 58000 سوری از نوامبر 2021 تا اکتبر سال گذشته به کشور خود بازگشتند.

در گزارشی در سال 2022، دیده بان حقوق بشر صدها تبعید را از فوریه تا ژوئیه سال گذشته مستند کرد که به گفته دولت، خروج داوطلبانه بوده است.

بسیاری از سوری ها از احتمال بازگشت به وطن خود با ادامه جنگ در آنجا نگران هستند. حبیب گفت که می ترسد در صورت بازگشت به سوریه به ارتش فراخوانده شود.

اگر من به بشار منتقل شوم [al-Assad]من در شرایط بسیار بحرانی قرار می‌گیرم و خانواده‌ام کسی را ندارند که از آنها حمایت کند.»

سلیم چویک، محقق مرکز تحقیقات کاربردی ترکیه در مؤسسه امور بین‌الملل و امنیتی آلمان، گفت: «هیچ راه‌حل آسان و سریعی برای مشکل مهاجرت ترکیه وجود ندارد».

او گفت: «به این زودی سیاست بازگشت احتمالی وجود ندارد. یک سیاست واقع بینانه تر احتمالاً راه هایی برای ادغام آنها در جامعه ترکیه پیدا می کند.» اما این چیزی است که هیچ سیاستمداری نمی تواند در انظار عمومی بگوید.»

[ad_2]