دولت مالی همه پرسی قانون اساسی جدید را در 18 ژوئن اعلام می کند | اخبار

[ad_1]

دولت نظامی پیشتر ضرب الاجل برگزاری همه پرسی را که سنگ بنای انتخابات سال آینده تلقی می شد، از دست داد.

دولت حاکم مالی اعلام کرده است که این کشور غرب آفریقا همه پرسی را که مدت ها در انتظار آن بودیم برای قانون اساسی جدید در 18 ژوئن برگزار خواهد کرد.

همه پرسی یک نقطه عطف مهم در راه انتخابات وعده داده شده برای فوریه 2024، پس از کودتای مه 2021 است.

سخنگوی دولت، سرهنگ عبدالله مایگا، روز جمعه فرمانی را در تلویزیون دولتی خواند که در آن گفته شده بود که پس از از دست دادن ضرب الاجل قبلی در 19 مارس، از کشور خواسته شد در ماه ژوئن “در مورد پیش نویس قانون اساسی تصمیم گیری کند”.

سخنگو گفت: «رای دهندگان باید به سؤال زیر درباره همه پرسی «بله» یا «نه» پاسخ دهند. “آیا پیش نویس قانون اساسی را تایید می کنید؟”

اعضای نیروهای امنیتی کشور در اوایل روز 11 ژوئن رای خواهند داد.

تاخیر در ماه مارس انتظار می رفت، زیرا رای گیری به سختی سازماندهی شد و پیش نویس قانون اساسی تنها در 27 فوریه به رئیس جمهور موقت و رهبر کودتای آسیمی گویتا تحویل داده شد.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا مجموعه ای از تحریم های تجاری و مالی علیه مالی را در ماه ژوئیه پس از تعهد دولت نظامی به تحویل مارس 2024 لغو کرد.

این تحریم ها در ژانویه 2022 اعمال شد، زمانی که دولت نظامی در نظر داشت تا پنج سال در قدرت بماند.

پیش نویس قانون اساسی به طور قابل توجهی قدرت رئیس جمهور را تقویت می کند. به گفته وی، رئیس جمهور، نه دولت، نخست وزیر و وزرا را تعیین می کند و حق برکناری و همچنین انحلال مجلس را دارد.

بخش‌های دیگر این پروژه قبلاً جنجال‌هایی را برانگیخته است.

در بخشی از این پیش نویس آمده است که مالی «جمهوری مستقل، مستقل، واحد، تقسیم ناپذیر، دموکراتیک، سکولار و اجتماعی» است. ائمه اطهار(ع) که طبقه ای قدرتمند در کشور هستند، اصل سکولاریسم را به چالش می کشند و مسلمانان را به مخالفت با آن فراخوانده اند.

این لایحه همچنین هرگونه کودتا را «جرم بدون محدودیت» اعلام کرده است. اما کسانی که در سال 2020 و دیگری در سال 2021 برای تحکیم قدرت خود دست به کودتا زدند، در امان خواهند بود زیرا اقدامات قبل از اجرایی شدن قانون اساسی مشمول قوانین عفو ​​خواهند شد.

مالی در بحبوحه یک بحران امنیتی 11 ساله است که توسط یک شورش منطقه ای در شمال آغاز شد و به یک شورش تمام عیار تبدیل شد. ناامیدی از اینکه سربازان فرانسوی که از سال 2013 در این کشور حضور دارند، نتوانسته اند شورشیان را ریشه کن کنند، منجر به افزایش احساسات ضد فرانسوی شده است.

این امر و حکومت نظامی این کشور منجر به بدتر شدن روابط با فرانسه، متحد سنتی و استعمارگر سابق این کشور و روابط نزدیکتر با روسیه شد.

[ad_2]