دولت های محلی در چین با کمبود نقدینگی نمی توانند حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند | تجارت و اقتصاد

[ad_1]

هو میندان، یک کارمند دولتی در شرق چین، مفتخر است که شغلی به نام “کاسه برنج آهنی” پیدا کرده است – شغلی که در آن لازم نیست نگران اخراج شدن یا تعقیب حقوق باشید.

این تا اواخر سال گذشته بود، زمانی که برای اولین بار در بیش از 10 سال کار به عنوان یک حسابدار دولتی محلی، حقوق هو با سه ماه به تعویق افتاد.

هو، که در نانچانگ، استان جیانگشی زندگی و کار می کند، به الجزیره گفت: «حقوق بسیاری از همکارانم به تعویق افتاد و این کار سخت بود زیرا ما خانواده هایی برای حمایت داریم. “این قبلا غیر قابل تصور بود.”

حقوق های تاخیری هو نشانه ضعف عمیق تر در امور مالی دولت محلی چین است.

در سرتاسر دومین اقتصاد بزرگ جهان، دولت‌های استانی و محلی که از نظر مالی در تنگنا هستند، مدارس دولتی را به حراج گذاشته، قراردادها را با پیمانکاران خصوصی قطع کرده و حقوق بازنشستگی را کاهش می‌دهند.

علیرغم رشد اقتصادی بهتر از حد انتظار 4 درصدی چین در سه ماهه اول سال 2023، بسیاری از دولت های محلی به شدت در بدهی قرار دارند و این امر چالشی را برای بهبود این کشور از COVID-19 و نزدیک به سه سال مهار شدید همه گیر ایجاد می کند.

ماه گذشته، گوئیژو، یکی از فقیرترین استان های چین در کوهستانی جنوب غربی این کشور، از پکن درخواست کمک مالی بالقوه برای جلوگیری از نکول کرد.

مرکز تحقیقات توسعه، یک اندیشکده مرتبط با دولت استانی، گفت که سطح بدهی گوئیژو به یک “مشکل مهم و فوری” تبدیل شده و بازپرداخت آن “به طور غیرعادی دشوار” شده است.

دولت گوئیژو به درخواست الجزیره برای اظهار نظر پاسخ نداد.

relaesttae
بازار املاک و مستغلات چین از سال 2020 در حال کاهش بوده است [File: Carlos Garcia Rawlins/Reuters]

گوئیژو در قرمز تنها نیست.

طبق گزارش اداره ملی آمار، در سال 2022، هر یک از 31 استان و شهرداری چین، به جز شانگهای، کسری مالی را گزارش خواهند کرد.

تحلیلگران می گویند که هزینه های بیش از حد برای سیاست های “کووید صفر” و رکود در بازار املاک به طور قابل توجهی به مشکلات مالی مقامات محلی کمک کرده است.

چنگ ژوئلو، اقتصاددان مستقر در شانگهای و کارشناس بدهی دولت محلی چین، به الجزیره گفت: «دولت برای تامین بدهی خود به رشد سریع تولید ناخالص داخلی و افزایش قیمت زمین متکی بود. با این حال، همه‌گیری و وضعیت بازار املاک و مستغلات، این فرضیات را وارونه کرده است.»

استراتژی “صفر کووید” چین که تقریباً به هر قیمتی از بین بردن موارد کروناویروس در اولویت است، فشار شدیدی بر مالی دولت محلی وارد کرده است.

بسیاری از شهرداری‌های چین هنوز هم هزینه قرنطینه، آزمایش PCR انبوه و قرنطینه متمرکز را تجربه می‌کنند که علاوه بر ایجاد اختلال شدید در اقتصاد، به منابع قابل توجهی از نظر پول و نیروی انسانی نیاز دارد.

گوانگدونگ، ژجیانگ و پکن، سه قطب بزرگ اقتصادی چین، در سال گذشته بیش از 140 میلیارد یوان (20 میلیارد دلار) را برای کنترل همه‌گیری هزینه کردند.

علاوه بر این هزینه‌ها، خزانه دولت از درآمد کسب‌وکارهایی که به دلیل قرنطینه و سایر محدودیت‌های همه‌گیری مختل شده بودند، محروم شد.

بر اساس گزارش بودجه سال 2023 این استان، در هاینان، یک جزیره تفریحی محبوب در سواحل جنوبی چین، مهار بیماری همه گیر به طور مستقیم به کاهش 9.6 درصدی درآمد دولت در سال 2022 منجر شد.

چانیان
جزیره تفریحی چینی هاینان در طول این همه گیری دچار افت شدید درآمد دولت شده است [File: John Ruwitch/Reuters]

فروپاشی بازار املاک و مستغلات چین، محرک اصلی رشد اقتصادی، وضعیت مالی را پیچیده کرده است.

اگرچه پکن اقدامات خود را برای محدود کردن اتکای توسعه دهندگان ساختمانی به بدهی کاهش داده است، اما بازار را کاهش داده است، اعتماد توسعه دهندگان و مصرف کنندگان همچنان پایین است.

درآمد حاصل از فروش زمین که مدت‌ها منبع کلیدی درآمد دولت محلی بود، در سال گذشته سقوط کرده و آسمان‌خراش‌ها را در سراسر کشور ناتمام گذاشته است.

به طور کلی، بر اساس برنامه های بودجه سال 2023، 22 استان از 31 استان چین در سال 2022 شاهد کاهش درآمد بودند.

در مواجهه با فشارهای مالی، بسیاری از دولت‌های محلی هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند، در برخی موارد حقوق بازنشستگان را کاهش داده‌اند، دستمزدها را به تاخیر انداخته‌اند و مشاغل قراردادی را کاهش داده‌اند. در ماه فوریه، بازنشستگان در ووهان و دالیان در اعتراض به کاهش کمک هزینه ماهانه ارائه شده به عنوان بخشی از سیستم بیمه درمانی چین به خیابان ها آمدند.

پکن توجه کرد و اقداماتی را با هدف حمایت از دولت ها و مشاغل محلی اعلام کرد. در ماه مارس، لی کچیانگ، نخست‌وزیر سابق چین اعلام کرد که چین هدف کسری بودجه خود را از 3.2 درصد در سال 2022 به 3.8 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) به 3.8 درصد افزایش خواهد داد تا محرک‌های مالی بیشتری برای اقتصاد ارائه کند.

علی‌رغم این تلاش‌ها، برخی از تحلیلگران درباره توانایی دولت‌های محلی برای مدیریت مشکلات بدهی‌های خود و حمایت از بهبود اقتصادی پس از کووید تردید دارند.

چنگ گفت: «توانایی دولت چین برای کنترل اوضاع همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. مشکل بدهی سال‌هاست که در حال افزایش است و در حالی که اقدامات دولت ممکن است برخی از تسهیلات موقت را فراهم کند، اما به دلایل اصلی این مشکل نمی‌پردازد.

برای هو و بسیاری دیگر از شهروندان چینی، تأخیر در پرداخت حقوق و عدم اطمینان اقتصادی یادآور چالش‌هایی است که چین در تلاش برای بهبود وضعیت پس از همه‌گیری با آن مواجه است.

هو گفت: “هرگز فکر نمی کردم چنین چیزی را تجربه کنم.” این زمان برای همه سخت است.»

[ad_2]