دولت پاکستان معترضان خشن را تحت قوانین ارتش تحت پیگرد قانونی قرار می دهد | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

مردم در خیابان ها در حال آتش زدن و حمله به پلیس، ساختمان های دولتی، خودروهای رسمی و عمومی، دارایی ها و تأسیسات نظامی دیده می شدند.

رهبران نظامی و غیرنظامی این کشور گفتند که شورشیان و حامیان آنها که در جریان اعتراضات پس از دستگیری عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان به دارایی های دولتی و تاسیسات نظامی پاکستان حمله کردند، بر اساس قانون ارتش محاکمه خواهند شد.

این تصمیم روز سه شنبه پس از نشست کمیته امنیت ملی به ریاست نخست وزیر شهباز شریف اعلام شد.

هزاران نفر از هواداران خان پس از دستگیری وی در یک پرونده فساد در 9 می به خیابان ها ریختند. مردم در حال آتش زدن و حمله به پلیس، ساختمان های دولتی، خودروهای رسمی و عمومی، دارایی ها و تأسیسات نظامی دیده می شدند.

در بیانیه ای که از سوی این سازمان منتشر شد، آمده است: «در این جلسه تصویب شد که جنایتکاران، برنامه ریزانی که به خشونت دامن می زنند و دستیاران آنها باید با محاکمه آنها بر اساس مفاد قانون اساسی قوانین مربوطه، از جمله قانون ارتش پاکستان و قانون اسرار رسمی، محاکمه شوند». دفتر شریف.

شریف این خشونت ها را محکوم کرد و گفت که این خشونت ها در رده “تروریسم” قرار می گیرد و افزود که مقر ارتش، یک پایگاه هوایی و یک دفتر آژانس اطلاعات بین سرویس ها مورد حمله قرار گرفته اند.

شریف گفت: «هرکسی که برنامه ریزان باشد و هرکسی که این اشرار را تحریک کرده است… آنها سزاوار هیچ نرمشی نیستند.

این تصمیم به منزله تایید ارتش بود که روز دوشنبه گفت که شورشیان و رهبران آنها شناسایی شده اند و طبق قانون ارتش محاکمه خواهند شد.

در همین حال، کمیسیون حقوق بشر پاکستان (HRCP)، یک گروه مستقل حقوق مدنی، به شدت با استفاده از این قوانین برای محاکمه غیرنظامیان مخالفت کرده است.

این گروه در بیانیه‌ای پس از اعلام روز سه‌شنبه گفت: «در حالی که مسئولین آتش‌سوزی و آسیب به اموال عمومی و خصوصی در اعتراضات اخیر باید پاسخگو باشند، اما همچنان مستحق محاکمه عادلانه هستند».

عبدالمعیز جعفری، وکیل دادگستری، به رویترز گفت، دادگاه‌های نظامی که بر اساس قانون ارتش و قوانین مربوط به آن عمل می‌کنند، مجبور نیستند به استانداردهای مدارک و فرآیندی که دادگاه‌های عادی موظف به تایید آن هستند، پایبند باشند.

به گفته دینوشیکا دیسانایاکه از عفو بین الملل که قصد ارتش برای محاکمه شورشیان بر اساس قانون ارتش را “ناراحت کننده” خواند، محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی با قوانین بین المللی مغایرت دارد.

دیسانایاک، معاون مدیر منطقه ای عفو بین الملل در آسیای جنوبی گفت: «این نکته نگران کننده است که ارتش پاکستان قصد خود را برای محاکمه غیرنظامیان تحت قوانین جنگ، احتمالاً در دادگاه های نظامی، اعلام کرده است.

“این صرفا یک تاکتیک ترساندن است که برای خفه کردن مخالفان با اعمال ترس از نهادی طراحی شده است که هرگز به خاطر نفوذ بیش از حد خود پاسخگو نبوده است.”

حزب خان سرویس های اطلاعاتی را مقصر می داند

روز سه‌شنبه، حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI)، نخست‌وزیر خان، سازمان‌های اطلاعاتی را متهم به تیراندازی و آتش‌سوزی در جریان خشونت کرد.

ما شواهد کافی برای ارائه به هر تحقیقی داریم که نشان می دهد آتش سوزی ها و در برخی نقاط تیراندازی ها توسط آنها انجام شده است [intelligence] این حزب در بیانیه ای گفت: مردان آژانسی که می خواستند ویران کنند و تقصیر را به PTI منتقل کنند تا سرکوب فعلی موجه باشد.

در بیانیه بدون ارائه شواهدی برای این ادعا آمده است: «PTI معتقد است که شناسایی عناصر دخیل در این حادثه غیرعادی خشونت و ضرب وشتم از طریق تحقیقات معتبر اجتناب‌ناپذیر است.

خان، کاپیتان 70 ساله سابق جام جهانی کریکت پاکستان، از زمانی که در آوریل سال گذشته با رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شد، مبارزاتی را علیه ارتش قدرتمند این کشور که سرویس‌های اطلاعاتی را کنترل می‌کنند به راه انداخته است. .

انتقاد آشکار از ارتش، که سه کودتا انجام داده است و نفوذ زیادی بر سیاست داخلی و خارجی دارد، در جریان اصلی سیاسی پاکستان نادر است.

حداقل 19 مقام ارشد حزب تحریک انصاف دستگیر شدند، برخی از آنها در یورش های شبانه به خانه هایشان، پس از متهم شدن به تحریک خشونت های اخیر.

[ad_2]