دولت 9.5 درصد از مخابرات مصر تحت کنترل دولت را می فروشد | اخبار کسب و کار و اقتصاد

[ad_1]

این فروش به عنوان بخشی از انگیزه خصوصی سازی کشور انجام می شود زیرا باید تعدادی از تعهدات بدهی خارجی را برآورده کند.

وزارت دارایی مصر فروش 9.5 درصد سهام شرکت مخابرات مصر تحت کنترل دولتی را به مبلغ 3.75 میلیارد پوند مصر (122.4 میلیون دلار) در اقدامی با هدف پیشبرد برنامه خصوصی سازی دولت اعلام کرد.

این وزارتخانه روز یکشنبه گفت که 162.2 میلیون سهم به قیمت 23.11 پوند مصر (0.75 دلار) در اشتراکی فروخته شده که 3.11 بار بیش از حد مجاز بوده است. اکنون 0.5 درصد دیگر از سهام تا 25 مه به کارمندان مخابرات مصر ارائه می شود.

فروش دو قسمتی سهام دولت در مخابرات مصر را از 80 درصد قبلی به 70 درصد کاهش می دهد و 20 درصد باقیمانده در بورس اوراق بهادار مصر معامله می شود. به گفته منابع بازار، دو بانک سرمایه گذاری محلی، CI Capital و Ahly Pharos، فروش را مدیریت کردند.

در بیانیه این وزارتخانه مشخص نشده است که چه مقدار از سهام به خریداران محلی در مقایسه با غیرمصری ها فروخته شده است. مصر به دنبال افزایش ارز خارجی از طریق فروش دارایی است.

روزنامه المال روز پنجشنبه اعلام کرد که مون کپیتال مستقر در نیویورک در میان نامزدها حضور دارد.

رسانه دولتی اهرم گزارش داد، مصطفی مدبولی، نخست وزیر، در ماه فوریه فهرستی از بیش از 30 شرکت دولتی را که قرار است در طول سال به سرمایه گذاران فروخته شوند، رونمایی کرد و افزود که شامل شرکت ملی تولید و بسته بندی آب (صافی) و شرکت نفت وطنیه می شود. .

مدبولی در 29 آوریل متعهد شد که به برنامه فروش ادامه دهد و تا پایان ژوئن 2 میلیارد دلار دارایی بفروشد. مخابرات مصر دومین فروش دارایی های دولتی از آن زمان است.

این فروش در حالی صورت می‌گیرد که مصر به شدت به درآمدهای خصوصی‌سازی برای انجام یک سری تعهدات بدهی خارجی در چند ماه آینده نیاز دارد.

اعلامیه روز یکشنبه پس از آن صورت می گیرد که مصر به صندوق بین المللی پول (IMF) متعهد شد که دخالت دولت در اقتصاد را کنار بگذارد و به شرکت های خصوصی به عنوان بخشی از بسته حمایت مالی 3 میلیارد دلاری که در ماه دسامبر امضا شد، اجازه نقش بسیار بیشتری را بدهد. او همچنین موافقت کرد که به سمت نرخ ارز منعطف و کاهش سرمایه گذاری عمومی در پروژه های ملی حرکت کند.

این بسته یک دوره 46 ماهه را پوشش می دهد و به دولت مصر دسترسی فوری به حدود 347 میلیون دلار برای کمک به این کشور بدهکار برای تقویت تراز پرداخت ها و بودجه خود می دهد.

ترتیبات صندوق بین‌المللی پول برای کاهش سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی‌سازی دارایی‌های دولتی پس از آن صورت گرفت که این کشور میلیاردها دلار برای پروژه‌های ساختمانی عظیم، مانند پایتخت اداری جدید و شهر جدید علامین، و خرید تسلیحات از کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا سرمایه‌گذاری کرد. . در همین حال، بدهی خارجی مصر در دهه گذشته چهار برابر شده است.

اقتصاد مصر به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین به شدت تحت تاثیر قیمت‌های نفت و مواد غذایی بالاتر قرار گرفته است، به طوری که لیر مصر در ژانویه امسال در مقایسه با مارس 2022 بیش از 13 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود یعنی بیش از 32 دلار در هر دلار رسید. آقای

بر اساس آمارهای دولتی، حدود یک سوم از جمعیت 104 میلیونی مصر در فقر زندگی می کنند و بسیاری از مردم مصر برای مقرون به صرفه نگه داشتن کالاهای اساسی از طریق یارانه های دولتی و سایر طرح های مشابه به دولت وابسته هستند.

[ad_2]