بازگشت اتحادیه میهنی کردستان به جلسات دولت اقلیم کردستان پس از تحریم | اخبار سیاسی

[ad_1]

این اقدام تنش‌هایی را که پس از کشته شدن یک مقام اطلاعاتی ایجاد شده بود، کاهش داد، که حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی کردستان را مقصر آن دانست.

حزب سیاسی اتحادیه میهنی کردستان (PUK) در شمال عراق به تحریم چند ماهه جلسات کابینه دولت اقلیم کردستان با شریک اصلی ائتلاف خود، حزب دموکرات کردستان (KDP) پایان داد.

این اقدام تنش‌ها را بین دو جناحی که در دهه 1990 درگیر جنگ داخلی بودند، کاهش داد و نگرانی‌های غربی را از عمیق‌تر شدن شکاف بین اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان، که هر دو نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته‌اند، آرام کرد.

به گفته سه مقام دولتی کرد که به شرط مشروط با رویترز صحبت کردند، اتحادیه میهنی از زمانی که هاوکر عبدالله رسول، افسر اطلاعاتی که دو دهه در اتحادیه میهنی کردستان گذرانده بود، در SUV خود بر اثر انفجار بمب در اربیل در 7 اکتبر 2022 کشته شد، جلسات کابینه را تحریم کرده است. از گمنامی

اتحادیه میهنی کردستان یکی از شرکای کوچک ائتلافی با حزب دمکرات کردستان مسرور بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق است که سابقه طولانی در مناقشات بر سر نفوذ و قدرت با آن دارد. حزب اتحادیه میهنی کردستان توسط طایفه طالبانی رهبری می شود.

سال گذشته، حزب دمکرات کردستان آشکارا اتحادیه میهنی کردستان را مسئول قتل وقیحانه رسول کرد و باعث ایجاد یک سری حوادث شد که توافق تقسیم قدرت را تحت فشار قرار داد.

اتحادیه میهنی کردستان این اتهامات را قویا رد کرد و گفت که آنها انگیزه سیاسی دارند.

در 9 نوامبر، بافل طالبانی رهبر PSK با همراهی قباد طالبانی، معاون نخست وزیر، ده ها تن از مقامات امنیتی و یکی از افراد تحت تعقیب قتل رسول، به اربیل که تحت کنترل حزب دمکرات کردستان است پرواز کرد.

یک منبع به رویترز گفت تا زمانی که رئیس جمهور مداخله نکرد، این گروه نتوانست فرودگاه را ترک کند.

روابط سیاسی همچنان رو به وخامت گذاشت تا اینکه وزرای اتحادیه میهنی کردستان جلسات اقلیم کردستان را تحریم کردند.

هفته گذشته، بارزانی و قباد طالبانی برای اولین بار پس از ترور با یکدیگر ملاقات کردند و بر اساس بیانیه‌هایی که در حساب‌های توییتری خود منتشر کردند، به همراه عکسی از آنها که به یکدیگر نگاه می‌کنند و لبخند می‌زنند، توافق کردند که برای غلبه بر اختلافات خود با یکدیگر همکاری کنند.

این پیشرفت چند روز پس از آن اتفاق افتاد که یک هیئت وزارت خارجه ایالات متحده، از جمله باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، از اربیل بازدید کرد و با رهبران هر دو کشور دیدار کرد.

تحلیلگران گفتند که این شکاف حواس پرتی بزرگی از آنچه دولت باید انجام دهد برای مقابله با مشکلات خدمات عمومی و بیکاری بالا در منطقه ای غنی از نفت و گاز بود.



[ad_2]