دیدار هند با چین و روسیه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای | اخبار سیاسی

[ad_1]

وزیر امور خارجه هند در آستانه نشست سازمان همکاری شانگهای با همتایان خود از چین و روسیه گفتگو می کند.

وزیر امور خارجه هند پیش از نشست مجمع امنیت آسیای مرکزی که در مرکز گردشگری گوا برگزار می شود، با همتایان خود از چین و روسیه گفتگو کرد.

سوبرهمانیام جایشانکار روز پنجشنبه گفت که در حاشیه اجلاس دو روزه سازمان همکاری شانگهای با کین گانگ، وزیر خارجه چین درباره روابط دوجانبه گفتگوهای مفصلی داشته است.

وی پس از این دیدار در توییتر خود نوشت: تمرکز بر حل مسائل باقی مانده و تضمین صلح و آرامش در مناطق مرزی است.

هند و چین در یک بن بست شدید سه ساله که شامل هزاران سرباز مستقر در امتداد مرز مورد مناقشه آنها در منطقه هیمالیا شرقی لاداخ است، گرفتار شده اند.

نشستی که هفته گذشته بین وزرای دفاع آنها برگزار شد، نشان داد که دو طرف تا چه اندازه به وضعیت مرزی متفاوت نگاه می کنند. در حالی که هند همسایه خود را به تضعیف روابط با نقض توافقات دوجانبه متهم کرد، چین گفت که شرایط مرزی “به طور کلی باثبات” است.

در یک درگیری سه سال پیش در لاداخ، 20 سرباز هندی و چهار چینی کشته شدند.

جایشانکار همچنین گفت که با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه “بازبینی جامعی از همکاری های دوجانبه، جهانی و چندجانبه” داشته است.

وزیر امور خارجه هند، سوبرهمانیام جایشانکار و همتای چینی وی، چین گان
سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند و همتای چینی او، کین گان (سمت چپ) در جریان نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در گوا عکس گرفتند. [India’s Ministry of External Affairs/Handout via Reuters]

وابستگی فزاینده روسیه به چین

تحلیلگران می گویند که هند احتمالاً از وابستگی فزاینده روسیه به چین با طولانی شدن تهاجم این کشور به اوکراین نگران خواهد شد.

رابطه دهلی نو با مسکو، متحد آن در جنگ سرد، همچنان قوی است. این کشور نتوانسته کرملین را به دلیل حمله به اوکراین محکوم کند و به عنوان بزرگترین خریدار نفت خام روسیه در میان تلاش های غرب برای کاهش درآمدهای نفتی مسکو در طول جنگ با کی یف ظاهر شده است.

نفوذ بیشتر پکن بر مسکو می تواند برای هند مشکل ساز باشد، زیرا هند همچنان بیشتر تجهیزات دفاعی خود را از روسیه خریداری می کند.

وزرای خارجه اعضای سازمان همکاری شانگهای که یک پیمان امنیتی تحت سلطه مسکو و پکن است، وارد گوا، هند شدند و انتظار می رود روز جمعه در مورد تعمیق همکاری های اقتصادی و امنیتی در منطقه گفتگو کنند. قرار است نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ماه جولای برگزار شود.

پاکستان، رقیب اصلی هند، نیز یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای است. بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه این کشور، اولین سفر یک مقام ارشد پاکستانی به هند را در نزدیک به یک دهه گذشته انجام می دهد.

حضور زرداری به گمانه زنی هایی مبنی بر گرم شدن روابط تیره بین دو کشور جنوب آسیا دامن زد، اگرچه هر دو وزیر گمانه زنی ها درباره گفتگوهای دوجانبه را رد کردند.

زرداری پیش از عزیمت به هند در توئیتی نوشت: در طول سفرم که منحصراً بر سازمان همکاری شانگهای متمرکز است، مشتاق گفتگوهای سازنده با همکارانم از کشورهای دوست هستم.

دو کشور سابقه روابط تلخی دارند، عمدتاً بر سر کشمیر، منطقه مورد مناقشه هیمالیا که بین آنها تقسیم شده بود اما هر دو به طور کامل ادعای آن را داشتند. هند و پاکستان از زمان استقلال از استعمار بریتانیا در سال 1947 دو جنگ بر سر کشمیر داشته اند.

جایشانکار اوایل روز پنجشنبه با ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفتگو کرد و همچنین قرار بود با وزیر خارجه ازبکستان نیز گفتگو کند.

روسیه و چین در سال 2001 سازمان همکاری شانگهای را به عنوان وزنه تعادلی در برابر اتحادهای ایالات متحده از شرق آسیا تا اقیانوس هند تأسیس کردند. این گروه شامل چهار کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است که روسیه آن ها را حیاط خلوت خود می داند.

در سال 2017، هند و پاکستان به عضویت آن درآمدند و ایران نیز اواخر سال جاری به آن ملحق خواهد شد.

[ad_2]