دیدار وزرای خارجه چین، پاکستان و افغانستان در اسلام آباد | اخبار

[ad_1]

وزرای امور خارجه هر سه کشور متعهد شدند که با تعمیق روابط سیاسی به تلاش ها برای همکاری های سه جانبه ادامه دهند.

چین، افغانستان و پاکستان در نشست وزرای خارجه سه کشور در اسلام آباد متعهد شدند که همکاری های سه جانبه امنیتی و مبارزه با تروریسم را بیشتر تقویت کنند.

وزیران روز یکشنبه بر حفظ روابط خوب، تعمیق اعتماد متقابل سیاسی، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر و حل و فصل مناسب اختلافات و اختلافات از طریق رایزنی های برابر توافق کردند.

افغانستان به دنبال سرمایه گذاری چینی است

پس از خروج نیروهای ایالات متحده در آگوست 2021، افغانستان با به قدرت رسیدن طالبان و غرق شدن این کشور در انزوای بین المللی، دچار یک بحران اقتصادی و انسانی شد.

از آن زمان، دولت طالبان امیدوار است که بتواند سرمایه گذاری چینی را در ذخایر معدنی خود مانند مس و لیتیوم جذب کند.

امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوعیت سفر دارد اما برای سفر به اسلام آباد معافیت دریافت کرده است، با همتای چینی خود، «کین گانگ» دیدار کرد. وی قرار است روز یکشنبه با بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان دیداری دوجانبه داشته باشد.

چین میلیاردها دلار در پاکستان از طریق کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)، شبکه ای از جاده ها، راه آهن و بنادر در دست ساخت، سرمایه گذاری کرده است.

به نظر می رسد وزارت خارجه چین علاقمند به سرمایه گذاری در افغانستان است. همین یک ماه پیش، او گفت که “از مشارکت افغانستان در همکاری های کمربند و جاده استقبال می کند و از ادغام افغانستان در همکاری ها و ارتباطات اقتصادی منطقه ای حمایت می کند.”

به گزارش خبرگزاری شینهوا، چین گفت که چین مایل است برای اجرای طرح توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی تلاش های مشترک با افغانستان و پاکستان انجام دهد.

چین و پاکستان به دنبال تضمین های امنیتی هستند

این سه کشور همچنین متعهد شدند که همکاری‌های ضد تروریسم را افزایش دهند و چین و پاکستان حمایت خود را از دولت افغانستان به رهبری طالبان برای تقویت ظرفیت‌سازی برای مقابله با بازیگران “تروریستی” اعلام کردند.

طالبان در افغانستان و پاکستان طالبان که با نام اختصاری TTP شناخته می شوند، گروه های جداگانه ای هستند اما یک ایدئولوژی مشترک دارند. هفته گذشته، حداقل شش سرباز پاکستانی در درگیری با ستیزه جویان تحریک طالبان پاکستان در منطقه شمال غربی این کشور در نزدیکی مرز با افغانستان کشته شدند.

چنین حملاتی از سال گذشته پس از لغو آتش بس توافق شده با طالبان توسط تحریک طالبان پاکستان و شکست مذاکرات صلح با دولت در اسلام آباد، بیشتر شده است.

چین همچنین می خواهد پیش از آغاز پروژه های سرمایه گذاری در افغانستان، محیط امنیتی با ثبات تری را در افغانستان ببیند.

افغانستان تاکید کرده است که به هیچ گروه مسلحی اجازه نمی دهد از خاک این کشور برای عملیات علیه چین و پاکستان استفاده کند.

کوین خواستار هماهنگی و سازوکارهای همکاری میان همسایگان افغانستان در چارچوب چندجانبه منطقه ای شد.

زرداری و متکی به نوبه خود گفتند که همکاری چین، افغانستان و پاکستان برای صلح و رفاه منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنها گفتند که افغانستان و پاکستان مایل به ارتقای فعال همکاری های سه جانبه، تدوین نقشه راه برای همکاری در زمینه هایی مانند سیاسی، امنیتی و اقتصادی، حفاظت از منافع مشترک سه کشور، دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد-برد و به ارمغان آوردن منافع هستند. به مردم سه کشور همسایه و سایر کشورهای منطقه.

پاکستان
مقامات امنیتی و بستگانشان در مراسم تشییع جنازه یک افسر پلیس کشته شده در حمله ای که طالبان پاکستانی مسئولیت آن را در 28 ژانویه کشته شد، شرکت کردند. [File: Abdul Basit/AFP]

پاکستان و چین با تحریم ها علیه افغانستان مخالفند

چین و پاکستان در این نشست به صراحت اعلام کردند که با مداخله در امور داخلی افغانستان، تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه افغانستان و هرگونه اقدامی که صلح و ثبات منطقه را تضعیف کند، مخالفند.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین و پاکستان بر نیاز جامعه بین‌المللی برای ارائه کمک و حمایت مستمر به افغانستان از جمله از طریق لغو مسدود کردن دارایی‌های مالی خارج از کشور افغانستان تاکید کرده‌اند.

نزدیک به 10 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان توسط ایالات متحده مسدود شد، پس از اینکه طالبان در سال 2021 با یک حمله انفجاری نظامی در سال 2021، زمانی که دولت تحت حمایت غرب رئیس جمهور اشرف غنی سقوط کرد، این کشور را مسدود کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که آنها موافقت کردند که کمک های بشردوستانه و اقتصادی خود را به مردم افغانستان ادامه دهند و همکاری های انکشافی را در افغانستان از جمله از طریق گسترش CPEC در افغانستان تقویت کنند.

[ad_2]