آلبرتا در کانادا به دلیل آتش سوزی های جنگلی وضعیت فوق العاده اعلام کرده است اخبار بحران آب و هوا

[ad_1]

تقریباً تمام آلبرتا و بیشتر استان مجاور ساسکاچوان با خطر آتش سوزی شدید روبرو هستند.

آلبرتا وضعیت اضطراری اعلام کرده است زیرا آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر حومه کانادا بی‌سابقه است و 25000 نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

به هزاران نفر دیگر گفته شد که فوراً آماده خروج شوند زیرا تعداد آتش‌سوزی‌های ناشی از بادهای شدید به 110 مورد افزایش یافت.

یک سوم از آتش سوزی ها غیرقابل کنترل اعلام شد.

نخست وزیر دانیل اسمیت در یک کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه پس از جلسه کمیته مدیریت اضطراری دولت گفت: “ما برای محافظت از ایمنی، سلامت و رفاه آلبرتاها وضعیت اضطراری در استان اعلام کرده ایم.”

او قبلاً گفت که این استان – یکی از بزرگترین مناطق تولیدکننده نفت جهان – “در حال تجربه یک چشمه گرم و خشک است و با آتش سوزی های بسیار، فقط چند جرقه لازم است تا آتش سوزی های واقعاً ترسناکی آغاز شود.”

وی گفت: این شرایط باعث شده است که استان ما امروز با وضعیت بی سابقه ای روبرو باشد.

به گفته اسمیت، بیش از 20 منطقه تخلیه شده و حداقل 122000 هکتار (301000 هکتار) تاکنون سوخته است.

او گفت که اعلام وضعیت اضطراری به دولت آلبرتا “اختیارات بیشتری برای واکنش به موقعیت های شدید” می دهد، از جمله بسیج منابع اضافی و باز کردن بودجه های اضطراری.

یک ستون دود از آتش سوزی WWF023 در نزدیکی فاکس کریک، آلبرتا، کانادا بلند می شود.
حدود 110 آتش سوزی فعال بود که 33 مورد از آنها خارج از کنترل اعلام شد [Alberta Wildfire/Handout via Reuters]

بر اساس نقشه خطر آتش سوزی دولت فدرال، تقریباً تمام آلبرتا – در بحبوحه انتخابات – و بیشتر استان همسایه ساسکاچوان، و همچنین بسیاری از مناطق شمال غربی، با خطر آتش سوزی شدید روبرو هستند.

بیل بلر، وزیر آمادگی اضطراری فدرال در توییتی اعلام کرد که اتاوا آماده ارائه کمک های فدرال در صورت نیاز است.

تاسیسات ماسه نفتی خطرات را به دقت زیر نظر دارند، اما هیچ یک از اختلالات تولید گزارش نکرده اند.

دره درایتون، با جمعیت 7000 نفر – در حدود 140 کیلومتری (87 مایلی) غرب ادمونتون – از جمله جوامعی بود که با تلاش آتش نشانان با شعله های غیرقابل کنترل تخلیه شدند.

در حدود 550 کیلومتری (342 مایلی) شمال مرکز استان، آتش سوزی گسترده 20 خانه، یک فروشگاه رفاه و یک ایستگاه پلیس را در محله فاکس لیک فرا گرفت.

ساکنان با قایق و هلیکوپتر تخلیه شدند.

در شهر ادسون که بیش از 8000 نفر جمعیت دارد، به ساکنان نیز دستور داده شد که «فوراً تخلیه شوند».

در سال های اخیر، آب و هوای شدید به طور مکرر غرب کانادا را تحت تاثیر قرار داده است و شدت و فرکانس آن به دلیل گرم شدن کره زمین افزایش یافته است.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در منطقه ماسه‌های نفتی کانادا در سال 2016 تولید را مختل کرد و 100000 نفر از ساکنان فورت مک‌موری را مجبور به ترک کرد و اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار داد.

اخیراً در سال 2021، غربی‌ترین استان بریتیش کلمبیا دمای بالای تابستانی را تجربه کرد که باعث کشته شدن بیش از 500 نفر شد و همچنین آتش‌سوزی‌هایی که کل شهر را نابود کرد.

به دنبال آن سیل ویرانگر و رانش گل به دنبال داشت.

[ad_2]