دیدار وزیر امور خارجه طالبان با وزرای خارجه پاکستان و چین: رسانه ها | اخبار طالبان

[ad_1]

وزیر خارجه موقت طالبان از سازمان ملل اجازه سفر برای دیدار با همکارانش در پاکستان را دریافت کرد.

بر اساس گزارش های خبری، یک هیئت شورای امنیت سازمان ملل متحد موافقت کرده است تا مولوی امیرخان متکی وزیر امور خارجه موقت طالبان از افغانستان به پاکستان سفر کند تا با همتایان پاکستانی و چینی خود دیدار کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که نمایندگی پاکستان در سازمان ملل درخواست آزادی متکی را برای سفر بین 6 تا 9 مه “برای دیدار با وزرای خارجه پاکستان و چین” کرده است.

متقی مدت‌هاست که تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل تحت ممنوعیت سفر، مسدود کردن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی قرار داشته است. یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد موافقت کرد که ماه گذشته متکی به ازبکستان برای نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برای بحث در مورد مسائل فوری صلح، امنیت و ثبات به ازبکستان سفر کند.

نشریه افغانستان طلوع نیوز روز دوشنبه اعلام کرد که رسانه های پاکستان از سفر آتی خبر داده اند و متکی با بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان دیدار خواهد کرد. به گزارش طلوع نیوز، وزارت امور خارجه افغانستان هنوز در مورد این سفر گزارش شده اظهار نظر نکرده است.

خبر سفر این مقام طالبان در حالی منتشر می شود که نمایندگانی از نزدیک به دوازده کشور و نهادهای بین المللی روز دوشنبه در قطر با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، برای گفتگو در مورد افغانستان، به ویژه بر وضعیت اسفبار زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان، دیدار کردند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت که از مقامات طالبان برای شرکت در نشست دو روزه غیرعلنی در دوحه دعوت نشده است.

دوجاریک که اشاره کرد به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان «قابل مذاکره نیست»، گفت که این نشست «دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین‌المللی درباره نحوه تعامل با طالبان» است. او گفت که موضوعات کلیدی مورد بحث شامل حقوق زنان و دختران، حکومت فراگیر، مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر است.

از زمان به دست گرفتن قدرت در اوت 2021، مقامات طالبان آنچه را که سازمان ملل «آپارتاید جنسیتی» خوانده است، تحمیل کرده اند.

عبدالقهار بلکی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان به الجزیره گفت: «هر نشستی در مورد افغانستان بدون مشارکت دولت افغانستان بی‌اثر و معکوس است».

زنان تقریباً از هر مدرسه راهنمایی و دانشگاه محروم هستند و از انجام بیشتر مشاغل دولتی منع می شوند. ماه گذشته، مقامات طالبان ممنوعیت همکاری با آژانس های سازمان ملل را تمدید کردند.

اداره طالبان می گوید این ممنوعیت یک “مسئله داخلی” است که نباید بر معاملات خارجی تاثیر بگذارد.

اما در پاسخ، سازمان ملل دستور بازنگری در عملیات کمک‌های حیاتی خود در افغانستان را صادر کرد، جایی که بسیاری از 38 میلیون نفر به کمک‌های غذایی متکی هستند. بررسی باید روز جمعه تکمیل شود. سازمان ملل متحد گفته است که با یک “انتخاب وحشتناک” در مورد ادامه کمک های خود در افغانستان مواجه است.

گوترش قبل از عزیمت به دوحه در شبکه های اجتماعی گفت که “حذف تمام اقداماتی که حقوق زنان برای کار را محدود می کند، کلید دسترسی به میلیون ها نفر در افغانستان است که به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.”

سهیل شاهین، رئیس مأموریت طالبان در دوحه، با وجود اینکه او برای این گفتگو دعوت نشده بود، گفت که با اعضای هیئتی از بریتانیا و چین دیدار کرده است. او گفت که نشست سازمان ملل و “اهمیت تعامل” از جمله موضوعات مطرح شده بود.



[ad_2]