رئیس جمهور اوگاندا موسوینی از امضای لایحه ضد دگرباشان جنسی خودداری کرد | اخبار LGBTQ

[ad_1]

یک سخنگوی می گوید موسوینی با مجازات های موجود در این لایحه مخالف نیست، اما از قانونگذاران می خواهد که “مسئله بازپروری” را بررسی کنند.

یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا از امضای لایحه جدید بحث برانگیز ضد همجنس گرایی که در برخی موارد مجازات اعدام را در پی دارد، خودداری کرده و خواستار اصلاح آن شده است.

تصمیم موسوینی اواخر روز پنجشنبه پس از جلسه نمایندگان پارلمان از حزب حاکم او اعلام شد که تقریباً همه آنها از لایحه تصویب شده توسط قانونگذاران در ماه گذشته حمایت می کنند.

بر اساس بیانیه ای، در این نشست تصمیم گرفته شد که این لایحه «با پیشنهادهایی برای بهبود آن» به مجلس شورای ملی بازگردانده شود.

سخنگوی ریاست جمهوری گفت موسوی با مجازات های پیشنهادی در این لایحه مخالف نیست، اما از نمایندگان مجلس می خواهد که “مسئله بازپروری” را بررسی کنند.

“[Museveni] سندور والوسیمبی، سخنگوی این سازمان در توییتر گفت که به اعضا گفت که هیچ مخالفتی با مجازات ها ندارد، مگر در مورد بازپروری افرادی که در گذشته همجنس گرا بودند اما دوست داشتند دوباره زندگی عادی داشته باشند.

والوسیمبی افزود: «توافق شد که این لایحه برای مسائل توانبخشی به مجلس بازگردانده شود تا قبل از امضای قانون به آن رسیدگی شود».

همجنس گرایی در این کشور آفریقای شرقی بر اساس قانون دوران استعمار که اعمال جنسی “بر خلاف نظم طبیعت” را جرم انگاری می کند، غیرقانونی است. مجازات این جرم حبس ابد است.

فشار بین المللی

موسوینی از سوی جامعه بین المللی تحت فشار است تا این لایحه را که برای تبدیل شدن به قانون به امضای او نیاز دارد، وتو کند.

ایالات متحده نسبت به عواقب اقتصادی در صورت تصویب این قانون هشدار داده است. گروهی از کارشناسان سازمان ملل این لایحه را در صورت تصویب، «نقض بی پروا حقوق بشر» توصیف کردند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در اوایل روز پنج‌شنبه، از موسوینی خواست تا آنچه را که این گروه به عنوان یک لایحه “دراکونی و بیش از حد گسترده” توصیف کرد، وتو کند.

اگنس کالامارد، رهبر این گروه در بیانیه ای گفت: «تصویب این لایحه وحشتناک لحظه ای دلخراش برای جامعه LGBTI و عزیزان آنها در اوگاندا است. هیچ کس نباید به دلیل تمایلات جنسی یا هویت جنسی خود جرم شناخته شود.”

این لایحه در اوگاندا از حمایت گسترده ای برخوردار است، از جمله در میان رهبران کلیسا و دیگرانی که خواستار قانون جدید سختگیرانه ای برای هدف قرار دادن همجنس گرایان شده اند. این قانون توسط یک قانونگذار مخالف معرفی شد و گفت که هدف آن مجازات “ترفیع، استخدام و تامین مالی” فعالیت های LGBTQ در کشور است.

تنها دو نفر از 389 نماینده حاضر در جلسه رای گیری با این لایحه مخالفت کردند.

مجازات مرگ

در این لایحه برای جرم «همجنس گرایی تشدید شده» مجازات اعدام و برای «همجنس گرایی» حبس ابد پیش بینی شده است.

همجنس گرایی تشدید شده به عنوان مواردی از روابط جنسی با افراد آلوده به HIV و همچنین افراد زیر سن قانونی و سایر گروه های آسیب پذیر تعریف می شود.

برای کسانی که از حقوق LGBTQ حمایت می کنند یا از آنها حمایت می کنند، تا 20 سال زندان پیشنهاد شده است.

براساس این لایحه، مظنونی که به اتهام «تلاش به همجنس‌بازی تشدید شده» محکوم شده باشد، ممکن است به 14 سال زندان محکوم شود و جرم «تلاش به همجنس‌بازی» تا 10 سال مجازات دارد.

احساسات ضد همجنس‌بازی در اوگاندا در هفته‌های اخیر در میان گزارش‌های مطبوعاتی مبنی بر لواط در مدارس شبانه‌روزی افزایش یافته است، از جمله مدرسه‌ای که تماماً پسران بود و یکی از والدین معلمی را به سوء استفاده از پسرش متهم کرد.

[ad_2]