رئیس جمهور برزیل، لولا با اعتراض در پرتغال به دلیل اظهار نظر در اوکراین مواجه شد | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

اظهارات رهبر برزیل که به طور ضمنی نشان می داد روسیه و اوکراین در جنگ جاری خود مقصر هستند، خشم را برانگیخت.

اوکراینی‌ها با تکان دادن پرچم‌ها و در دست داشتن عکس‌هایی که جنایات جنگ را نشان می‌دهند، در مقابل سفارت برزیل در لیسبون تجمع کردند تا به اظهارات اخیر لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل درباره جنگ روسیه علیه کشورشان اعتراض کنند.

رئیس جمهور برزیل که اوایل روز جمعه برای یک سفر رسمی پنج روزه وارد پرتغال شد، با این ادعا که کی یف و مسکو هر دو مقصر جنگ اوکراین هستند، خشم بسیاری در غرب را برانگیخت. روسیه در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار به همسایه خود را آغاز کرد.

لولا همچنین گفت که ایالات متحده و متحدان اروپایی باید تحویل تسلیحات اوکراین را متوقف کنند و آنها را در اظهارات آخر هفته گذشته به طولانی شدن جنگ متهم کرد.

در روزهای اخیر، او لفاظی های خود را تعدیل کرده و نقض تمامیت ارضی اوکراین توسط روسیه را محکوم کرده و در عین حال دوباره خواستار میانجیگری برای پایان دادن به جنگ شده است. دولت اوکراین از رویکرد برزیل در برخورد برابر با “قربانی و متجاوز” انتقاد کرد.

پناهنده اوکراینی یانا کولومیچ که چهار ماه است در پرتغال به سر می برد، در تظاهرات لیسبون شرکت کرد و گفت که با شنیدن اظهارات لولا احساس “وحشتناکی” داشته است.

این جوان 27 ساله که پوتین را “قاتل” خواند، گفت: “این من را بسیار ناراحت کرد زیرا نمی دانم رئیس جمهور برزیل چگونه می تواند از پوتین حمایت کند.”

دو مقام برزیلی روز پنجشنبه به رویترز گفتند که انتظار می رود لولا که می خواهد از بی طرفی برزیل دفاع کند، در سفرش به پرتغال از انتقاد از نقش غرب در جنگ اوکراین اجتناب کند. او روز شنبه با رئیس جمهور و نخست وزیر پرتغال دیدار خواهد کرد.

در بیرون سفارت، معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «روسیه یک کشور تروریستی است» و «کشتار کودکان ما را متوقف کنید».

پاولو سادوها، رئیس انجمن اوکراین پرتغال، گفت: «مردم هر روز در اوکراین می میرند و ما به حمایت بین المللی نیاز داریم. طرف توتالیتاریسم است».

انجمن سادوها نامه ای برای ابراز نارضایتی خود به سفارت برزیل ارسال کرد که به سفیر برزیل رایموندو کاریرو و وزیر دولت مارسیو ماسدو ارسال شد.

ماسدو پس از دریافت این نامه به خبرنگاران گفت: «برزیل و رئیس جمهور لولا خواستار صلح هستند و رئیس جمهور تلاش خواهد کرد تا کشورهای دیگر را در جستجوی جایگزینی برای پایان دادن به این درگیری گرد هم بیاورد.

روز سه شنبه، یک روز پس از دیدار رئیس جمهور برزیل با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در برزیل، اوکراین از لولا دعوت کرد تا از کیف بازدید کند.

ماسدو در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور به اوکراین سفر خواهد کرد، گفت که سلسو آموریم مشاور سیاست خارجی لولا به این کشور می رود. وی گفت: هنوز تاریخی مشخص نشده است.

[ad_2]