رئیس جمهور تونس می گوید برای فرار از صندوق بین المللی پول از ثروتمندان مالیات بگیرید اخبار تجارت و اقتصاد

[ad_1]

رئیس‌جمهور تونس به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از کمک مالی نزدیک به ۲ میلیارد دلاری است، زیرا مذاکرات بر سر درخواست‌ها برای بازسازی سازمان‌های دولتی و حذف یارانه‌ها برای کالاهای ضروری متوقف شده است.

قیس سید، رئیس جمهور تونس پیشنهاد داده است که برای اجتناب از “دیکته های خارجی” صندوق بین المللی پول (IMF) از ثروتمندترین شهروندان این کشور مالیات گرفته شود.

علیرغم دستیابی به توافقی اصولی در اکتبر گذشته در مورد بسته نجات به ارزش نزدیک به 2 میلیارد دلار، مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای ماه ها بر سر درخواست ها برای بازسازی سازمان های دولتی و حذف یارانه ها برای کالاهای ضروری متوقف شده است.

سید در دیدار با نخست وزیر نایلا بودن در روز پنجشنبه، با استناد به نقل قول منسوب به عمر بن الخطاب، دومین خلیفه اسلام، ایده «گرفتن پول اضافی از ثروتمندان برای دادن آن به فقرا» را مطرح کرد.

سید گفت: «به‌جای حذف یارانه‌ها به نام منطقی‌سازی، می‌توان مالیات‌های اضافی بر کسانی که از آن سود می‌برند، بدون نیاز به آن اعمال کرد. به طلبکاران خارجی

سیهام نمسیه، وزیر دارایی تونس هشدار داد که عدم پرداخت وام ها منجر به “ورشکستگی دولت” خواهد شد.

در همین حال، پارلمان تونس روز پنجشنبه اعلام کرد که موافقت نامه ای را برای این کشور برای دریافت وام نیم میلیارد دلاری از بانک صادرات و واردات آفریقا تصویب کرده است.

این قرارداد با 126 رای از 154 رای به تصویب رسید.

نمسیه در سخنرانی خود در این جلسه گفت که وام گرفتن به دلیل عوامل خارجی از جمله همه گیری کووید-19 و جنگ در اوکراین اجتناب ناپذیر شده است.

بدهی تونس در پایان سال 2022 به حدود 37 میلیارد دلار یا 79.9 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.

فقیرترین افراد از افزایش تورم و افزایش جهانی قیمت مواد غذایی بیشترین ضربه را خورده اند.

آژانس مالی سازمان ملل خواستار تصویب قانونی برای بازسازی بیش از 100 شرکت دولتی شده است که انحصار بسیاری از بخش‌های اقتصاد را در اختیار دارند و در بسیاری از موارد به شدت بدهکار هستند.

تونس در حال تجربه یک بحران مالی است که با کمبود مزمن مواد غذایی اساسی مشخص شده است، در حالی که تنش های سیاسی از زمانی که سید در ژوئیه 2021 به قدرت رسید، افزایش یافته است.

بر اساس داده های رسمی، در ماه می، تورم حدود 10.01 درصد بود، در حالی که بیکاری در سه ماهه اول سال جاری به 16.1 درصد افزایش یافت، در حالی که بر اساس داده های رسمی، این رقم در سه ماهه چهارم سال 2022 15.2 درصد بود.

مردم تونس پس از قیام زین العابدین بن علی، حاکم دیرینه در اوایل سال 2011، یک دهه رکود اقتصادی را تحمل کرده اند.

دو وام قبلی صندوق بین المللی پول، به مبلغ 1.7 میلیارد دلار در سال 2013 و 2.8 میلیارد دلار در سال 2016، کمک چندانی به اصلاح امور مالی کشور نکرد.

[ad_2]