رئیس جمهور چین میزبان نشست آسیای مرکزی با کاهش نفوذ روسیه است | اخبار سیاسی

[ad_1]

سران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برای یک نشست دو روزه در شیان حضور دارند.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در شهر مرکزی شیان، میزبان اولین نشست خود با رهبران پنج کشور آسیای مرکزی است که بر نفوذ فزاینده پکن در منطقه ای که روسیه مدت هاست آن را حیاط خلوت خود می داند، تاکید می کند.

این رویداد دو روزه رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را گرد هم می آورد که کشورهایشان برای طرح یک تریلیون دلاری کمربند و جاده چین (BRI) حیاتی هستند.

این در شیان، شهری تاریخی که زمانی آغاز راه افسانه‌ای ابریشم بود، اتفاق می‌افتد.

یو جون، معاون مدیر کل اداره امور اروپا و آسیای مرکزی وزارت خارجه چین، روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که رهبران در مورد ایجاد یک مکانیسم همکاری و در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای مورد بحث تبادل نظر خواهند کرد. وی روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که انتظار می رود تعدادی توافقنامه امضا شود.

اگرچه این اجلاس با اجلاس سران G7 در ژاپن مصادف شد، تحلیلگران گفتند که اهمیت نشست چین برای آسیای مرکزی این است که الگوهای نفوذ در حال تغییر در کشورهای شوروی سابق را برجسته می کند، جایی که روسیه از دیرباز در آنها تأثیرگذار بوده است.

بردلی ژاردین، مدیر عامل انجمن آکسوس برای آسیای مرکزی، گفت: «من می‌توانم بگویم که درگیری در اوکراین بیشتر شتاب‌دهنده روندهای موجود در منطقه است – که بزرگ‌ترین آنها این است که چین روسیه را به‌عنوان بزرگترین هژمون در منطقه جایگزین می‌کند». الجزیره گفت امور در واشنگتن دی سی.

بسیاری از دولت‌های منطقه به طور فزاینده‌ای نسبت به اهداف روسیه در منطقه بدبین هستند و چین تلاش کرده است تا آنها را نسبت به حاکمیت خود اطمینان دهد.»

اداره کل گمرک چین روز چهارشنبه اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد حجم واردات و صادرات چین با کشورهای آسیای مرکزی در چهار ماهه اول سال 2023 بالغ بر 173.05 میلیارد یوان (24.8 میلیارد دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37.3 درصد افزایش داشته است. .

رسانه های دولتی چین در بیانیه ای اعلام کردند که حدود 55 درصد از واردات چین را محصولات انرژی مانند زغال سنگ، نفت خام و گاز طبیعی تشکیل می دهد.

با این حال، برخی از تحلیلگران می گویند نفوذ چین در منطقه به معنای اهمیت کمتر مسکو نیست.

چین و روسیه در فوریه گذشته، کمتر از سه هفته قبل از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، بر سر یک شراکت “بدون منع” توافق کردند.

شی جین پینگ در ماه مارس در مسکو بود، جایی که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و توافقنامه ای را امضا کرد تا روابط آنها را وارد “دوران جدید” همکاری کند.

لی یونگ کوان، مدیر مطالعات اوراسیا در مرکز تحقیقات توسعه چین زیر نظر شورای دولتی، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز دولتی گفت که «30 سال است که آسیای مرکزی در فضای پیچیده ژئوپلیتیکی قرار داشته است. یکی از دلایلی که کشورهای منطقه با وجود عوامل بی‌ثبات‌کننده فراوان می‌توانند پیشرفت کنند، همکاری چین و روسیه برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه است. چین و روسیه در این موضوع منافع مشترک دارند.

[ad_2]