رئیس جمهور کوزوو استعفا داد: آنچه شما باید در 500 کلمه بدانید کوزوو

[ad_1]

هاشم تاچی به اتهام جنایات جنگی به همراه سه مقام دیگر کوزوو راهی لاهه می شود.

هاشم تاچی رئیس جمهور کوزوو استعفا داد تا در دادگاهی ویژه در لاهه به اتهامات مربوط به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت روبرو شود.

پس از آنکه اتاق ویژه کوزوو (KSC) روز پنجشنبه کیفرخواست علیه تاچی را تأیید کرد ، رئیس جمهور در یک کنفرانس خبری گفت که “برای محافظت از یکپارچگی ریاست جمهوری کوزوو” منصرف می شود.

وی ارتكاب هرگونه عمل خلاف را انكار كرد.

تاچی ، که در جنگ 1998-1999 برای استقلال کوزوو به عنوان رهبر سیاسی ارتش آزادیبخش کوزوو (KLA) خدمت می کرد ، بعد از ظهر پنجشنبه برای محاکمه خود به هلند عزیمت کرد.

خبرگزاری دولتی صربستان Tanjug گزارش داد ، وی در هواپیمای نظامی با کادری وسلی ، رهبر حزب دموکرات Thaci و رجب سلیمی ، نماینده پارلمان کوزوو ، رهبران سابق KLA که هم کیفرخواست هستند ، پیوست.

طبق بیانیه دادگاه جنایات جنگی کوزوو ، جاکوپ کراسنیقی ، سیاستمدار باسابقه و سخنگوی پیشین KLA ، روز چهارشنبه در پریشتینا ، پایتخت کوزوو دستگیر شد و همچنین به لاهه منتقل شد.

در حال حاضر مقام ریاست جمهوری به ویووسا عثمانی رئیس مجلس واگذار می شود.

آنچه شما باید بدانید در اینجا آمده است:

در جریان درگیری چه اتفاقی افتاده است؟

ستم صربستان بر جمعیت قومی آلبانیایی کوزوو باعث ایجاد شورشیان KLA شد که در اوایل دهه 1990 تأسیس شد. این خشونت ها در سال 1998-99 متوقف شد ، زمانی که KLA برای استقلال علیه نیروهای بلگراد به رهبری رئیس جمهور اسلوبودان میلوسویچ جنگید.

این جنگ در سال 1999 پایان یافت زمانی که ناتو بلگراد را برای جلوگیری از کشتار و اخراج آلبانیایی های قومی از کوزوو توسط نیروهای صرب بمباران کرد. در این جنگ بیش از 10 هزار نفر کشته شدند.

کوزوو در سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد ، بلگراد از به رسمیت شناختن آن خودداری می کند.

مقامات کوزوو به چه چیز متهم می شوند؟

طبق کیفرخواست ، که در ابتدا توسط KSC در ماه ژوئن صادر شد ، تاچی و 9 نفر دیگر “قریب به 100 قتل” و جنایات دیگر را علیه “صدها قربانی شناخته شده آلبانیایی ، صرب ، روما و سایر اقوام کوزوو” ، از جمله مخالفان سیاسی انجام دادند.

به گفته عفو بین الملل ، برخی از اتهامات مربوط به قاچاق اعضای بدن ، آدم ربایی ، بدرفتاری با زندانیان و خشونت جنسی است.

چرا کیفرخواست مهم است؟

جلنا سزار ، محقق سازمان عفو ​​بین الملل در بالکان ، به الجزیره گفت که این اتهام از این جهت مهم است که “به جای برخورد با حوادث منفرد ، به مسئولیت فرماندهی آقای تاچی و رهبری KLA برای جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت متمرکز است. “

سزار گفت: “تلاش های قبلی برای تحقیق در مورد KLA با موانعی در برابر عدالت روبرو بوده است ، از جمله ارعاب شاهدان بالقوه و تهدید دادستان ها و قضات.”

“تحقیقات ناموفق در مورد جنایات انجام شده بین سالهای 1998 و 1999 لکه ای برای ICTY است [International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia] و این واقعیت که مظنونان جنایات جنگی به زندگی آزادانه خود ادامه می دهند و مناصب ارشد دولتی را در اختیار دارند فقط یک احساس گسترده مصونیت از مجازات را ایجاد می کند. “



[ad_2]