رئیس حقوق بشر سازمان ملل می گوید که هائیتی “بر فراز پرتگاه آویزان است”. اخبار حقوق بشر

[ad_1]

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که بی‌قانونی در هائیتی «یک وضعیت اضطراری حقوق بشر» است و خواستار اقدام فوری در حالی است که این کشور کارائیب با موجی از قتل‌های هوشیارانه دست و پنجه نرم می‌کند.

وولکر تورک که روز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل از طریق ویدئو صحبت می کرد، هشدار داد که هائیتی “بر فراز پرتگاه معلق است”.

«فقدان ظرفیت دولت برای احترام به حقوق بشر، اعتماد مردم را کاملاً تضعیف کرده است. قرارداد اجتماعی شکسته شده است. ترک که در ماه فوریه از کشور بازدید کرد، گفت: بی قانونی فعلی یک وضعیت اضطراری حقوق بشری است که نیاز به واکنش قوی دارد.

او گفت: «نیاز فوری برای حمایت از نهادهای هائیتی با استقرار یک نیروی پشتیبانی محدود، متخصص و آگاه از حقوق بشر با یک برنامه اقدام جامع وجود دارد.

البته چالش درازمدت ایجاد نهادهایی قوی است که حقوق بشر را رعایت کنند.»

خشونت‌های گروه‌های تبهکار در ماه‌های اخیر در پورتو پرنس، پایتخت هائیتی افزایش یافته است، که بخشی از آن ناشی از خلاء قدرت ایجاد شده پس از ترور جوونل مویز، رئیس‌جمهور در جولای 2021 است.

رهبر بالفعل هائیتی، نخست وزیر آریل هنری، که مویس تنها چند روز قبل از ترور وی به این سمت برگزیده شد، با بحران مشروعیت مواجه است. تلاش ها برای ترسیم یک انتقال سیاسی برای هائیتی شکست خورده است و فقدان نهادهای دولتی کارآمد، توقف خشونت را دشوارتر کرده است.

درگیری‌های مرگبار دسترسی به مراکز بهداشتی را مسدود کرده، مدارس و درمانگاه‌ها را مجبور به تعطیلی کرده و ناامنی غذایی وخیم را تشدید کرده است و ساکنان مناطق تحت کنترل باندها را از تدارکات حیاتی محروم کرده است.

هفته گذشته، ماریا ایزابل سالوادور، رئیس دفتر یکپارچه سازمان ملل متحد در هائیتی (BINUH)، گفت که در سه ماهه اول سال 2023، 1674 قتل، تجاوز جنسی، آدم ربایی و لینچ گزارش شده است.

سالوادور با استناد به داده های جمع آوری شده توسط BINUH و پلیس ملی هائیتی (HNP) گفت که این رقم در مقایسه با 692 حادثه مشابه در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

گروه امدادرسان مرسی کورپس نیز اخیراً هشدار داده است که کشور در آستانه “جنگ داخلی” است و بسیاری از ساکنان می پرسند “چرا به دنبال انتقام نیستیم و عدالت را به دست خود نمی گیریم؟”

هفته گذشته، یک اوباش حداقل 13 عضو مظنون باند را که در پورتو پرنس دستگیر شده بودند، به قتل رساندند.

آسوشیتدپرس این هفته گزارش داد که پنج مرد دیگر روز سه شنبه توسط گروهی در جالوزی، یک منطقه فقیرنشین در خارج از پورتو پرنس کشته و به آتش کشیده شدند.

این خبرگزاری با استناد به افرادی که در میان جمعیت بودند، گفت که اکثر اجساد در جاده منتهی به خانه رئیس جمهور سابق مویس رها شده اند، در حالی که یکی از آنها در بیرون ایستگاه پلیس در پسیونویل، حومه پایتخت رها شده است.

ژان مارک اتین که در پارک بیرون ایستگاه پلیس بود و شاهد اتفاقات بود، به AP گفت: «کشتن آنها در مقابل پلیس وحشتناک است. این نشان می‌دهد که هیچ‌کس در امان نیست، هر کسی را می‌توان کشت.»

روز دوشنبه، هنری، نخست وزیر هائیتی، ادامه کشتارهای هوشیارانه را محکوم کرد و به مردم گفت که “آرام باشند”.

او گفت: “ناامنی که ما تجربه می کنیم وحشتناک است” و افزود که مردم نباید “به خشونت بی معنی کشیده شوند.”

در اکتبر گذشته، هنری از جامعه جهانی خواست به ایجاد «نیروهای مسلح تخصصی» برای سرکوب خشونت در کشور کمک کند، درخواستی که از حمایت سازمان ملل و ایالات متحده برخوردار است.

اما بسیاری از رهبران جامعه مدنی هائیتی چشم‌انداز مداخله بین‌المللی را رد کرده‌اند و می‌گویند تاریخ نشان داده است که قدرت‌های خارجی «بیشتر از راه‌حل مشکلات را به ارمغان می‌آورند».

در همین حال، تلاش ها برای ایجاد یک نیروی نظامی بین المللی متوقف شده است و هیچ کشوری با رهبری چنین ماموریتی موافقت نمی کند.

[ad_2]