رهبران سوریه و ایران قراردادهای بلندمدت نفتی و تجاری امضا کردند | اخبار مربوط به بشار اسد

[ad_1]

روسای جمهور ایران و سوریه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو متحد دیرینه، مجموعه ای از قراردادهای همکاری بلندمدت در حوزه نفت و سایر بخش ها را امضا کردند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در راس یک هیئت بزرگ اقتصادی و سیاسی، پس از ورود به این کشور جنگ زده برای یک سفر دو روزه – اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به دمشق از سال 2010، با همتای سوری خود بشار اسد دیدار کرد.

هیئت ایرانی شامل وزرای امور خارجه، دفاع، نفت، راه و شهرسازی و مخابرات است. به گزارش درسا جباری از الجزیره که از تهران گزارش می دهد، رئیسی را تعدادی از بازرگانان بخش خصوصی از ایران نیز همراهی می کنند.

جباری گفت: «رئیس‌جمهور ایران دست‌کم 15 سند را امضا کرده است که چندین قرارداد اقتصادی سودآور بین دو کشور را پوشش می‌دهد.

تهران از زمانی که قیام 2011 به جنگ تمام عیار تبدیل شد، یکی از حامیان اصلی دولت اسد بوده و نقشی کلیدی در تبدیل جریان درگیری به نفع خود ایفا کرده است.

ایران مستشاران نظامی و هزاران جنگجوی مورد حمایت ایران را به سوریه فرستاده تا در کنار اسد علیه مخالفان بجنگند. تهران همچنین با ارسال خطوط سوخت و اعتبار به ارزش میلیاردها دلار، راه نجات اقتصادی برای اسد فراهم کرد.

نیروهای دولتی سوریه در سال‌های اخیر با کمک دو متحد اصلی خود، روسیه و ایران، کنترل بخش‌های زیادی از این کشور را به دست گرفته‌اند.

شرکت راه‌آهن دولتی ایران مدت‌هاست که به دنبال گسترش شبکه خود از طریق عراق و سوریه است و آن را به بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه متصل می‌کند تا تجارت را تقویت کند. مخالفان سوری و منتقدان تهران این را تلاشی از سوی ایران برای افزایش نفوذ سیاسی خود می دانند.

ارتباطات در حال رشد

این معاملات برای سوریه مهم است که اقتصاد آن در دهه گذشته با تورم مارپیچ، کاهش ارزش پول و قطع برق افسارگسیخته به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است.

رئیسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پان عرب المیادین پیش از سفر خود، خواستار تلاش برای بازسازی و بازگشت آوارگان سوری که از جنگ این کشور گریخته اند، شد.

رسانه دولتی سوریه به نقل از وی گفت: «دولت و مردم سوریه مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته‌اند.» امروز می‌توانیم بگوییم که شما با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما اعمال شده، بر همه این مشکلات غلبه کرده‌اید و پیروز شده‌اید.

جباری، خبرنگار الجزیره که از تهران گزارش می دهد، گفت که این سفر نشان دهنده حمایت قوی رهبری ایران از اسد است.

“رئیسی [is] جباری گفت: به جامعه بین‌المللی نشان می‌دهیم که ایران بسیار پشت سر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است و آنها به تقویت این روابط ادامه خواهند داد.

هدف اصلی از سفر رایضی «افزایش آنچه او «محور مقاومت در برابر تهدید اسرائیل» می‌نامد است. [and] جباری گفت: برای تقویت روابط اقتصادی و کمک به بازسازی کشور پس از جنگ ویرانگر.

اسرائیل طی سال‌ها صدها حمله را در سوریه انجام داده است و مدعی است که نیروهای مورد حمایت ایران و مبارزان حزب‌الله لبنان را در خاک سوریه هدف قرار داده است.

جباری گفت: «مقامات اینجا بر این باورند که به کشوری کمک می‌کنند که به قول خودشان، در برابر یک سری حملات هوایی اسرائیل بسیار درمانده است.

رئیسی همچنین قرار بود از حرم سیده زینب و سیده رقیه، هر دو مکان مقدس در اسلام شیعه، و همچنین مقبره جنگجوی گمنام، یادبودی که به سربازان سوری کشته شده در جنگ اختصاص داده شده است، بازدید کند.

آخرین رئیس جمهور ایران که به سوریه سفر کرد، رئیس جمهور محمود احمدی نژاد در سال 2010 بود. اسد از زمان شروع جنگ دو سفر رسمی به تهران داشته است که آخرین آن در می 2022 بود.

عبدالکافی الحمدو، فعال سوری گفت که از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه شوکه نشده است.

الحمدو که بخشی از جنبشی است که خواهان استعفای اسد است، گفت که رهبر ایران در حال بازدید از کشوری است که ایران «سال‌ها حتی قبل از انقلاب آن را مستعمره کرده بود».

الحمدو از ادلب تحت کنترل مخالفان در شمال غرب سوریه به الجزیره گفت: «در طول انقلاب، آنها این استعمار را تأیید کردند و جنگجویان، پول و تجهیزات را برای کمک به اسد برای حفظ موقعیت خود می فرستادند.

او گفت که این دیدار برای تقویت روابط اقتصادی آنها نیست، بلکه برای خودنمایی است [Iran’s] وی افزود: تسلط اقتصادی بر سوریه.

“آنها کمکی را که سال ها انجام داده اند را می خواهند.”

سفر رئیسی در حالی انجام می شود که برخی از کشورهای عربی، از جمله مصر و عربستان سعودی، قدرت منطقه ای، به روی اسد باز شده اند و وزیران خارجه آنها در هفته های اخیر از دمشق دیدن کرده اند. وزیر امور خارجه سوریه همچنین در ماه آوریل از ریاض، پایتخت عربستان سعودی دیدن کرد که اولین سفر از زمان قطع روابط دو کشور در سال 2012 بود.

در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی، یکی از حامیان اصلی جنگجویان مخالف سوری، با میانجیگری چین به توافقی دست یافتند تا روابط دیپلماتیک خود را بازگردانند و پس از هفت سال تنش، سفارتخانه‌ها را باز کنند.

[ad_2]