رسانه دولتی ترکیه: اردوغان دوباره در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد | اخبار انتخابات

[ad_1]

استانبول، ترکیه – رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بر اساس داده‌های غیررسمی خبرگزاری دولتی آنادولو، پس از ناکامی در کسب بیش از 50 درصد آرای مورد نیاز برای پیروزی قاطع در دور اول در 14 مه، در دور دومی فشرده، دوباره در انتخابات پیروز شد.

با باز بودن 97 درصد از صندوق های رای، اردوغان در دور دوم روز یکشنبه 52.1 درصد آرا را کسب کرد و از رقیب خود کمال کولچداراوغلو که 47.9 درصد آرا را به دست آورد، پیشی گرفت.

شورای عالی رسمی انتخابات هنوز نتایج را تایید نکرده است.

این رای، جایگاه اردوغان را در تاریخ نشان می‌دهد، زیرا او حکومت 20 ساله خود را پنج سال دیگر تمدید می‌کند.

او پیش از این از ریاست جمهوری 15 ساله بنیانگذار جمهوری ترکیه مصطفی کمال آتاتورک پیشی گرفته بود.

در حالی که پیروزی اردوغان کامل به نظر می رسید، جمعیت به کاخ ریاست جمهوری در آنکارا هجوم آوردند تا در انتظار سخنرانی جشن او باشند.

پیش از این، اردوغان در خارج از محل اقامت خود در شهر اوسکودار استانبول ظاهر شد و قبل از تشکر از جمعیت ستایشگر آواز خواند.

انتخابات دو ماهه شاهد یکی از تلخ ترین مبارزات انتخاباتی در چند وقت اخیر بود.

اردوغان بارها از رقیب خود به عنوان مورد حمایت “تروریست ها” یاد کرد – به دلیل حمایت از حزب اصلی طرفدار کردها – در حالی که کولچدار اوغلو با نامیدن اردوغان “بزدل” به مبارزات انتخاباتی پایان داد.

این کمپین به طور فزاینده ای لحن ملی گرایانه به خود گرفته است، به ویژه مخالفان وعده داده اند که سوری ها و سایر پناهندگان را مجبور به ترک آن کنند.

دور دوم انتخابات روز یکشنبه اولین بار از زمان برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در سال 2014 بود که رأی گیری به مرحله دوم رفت.

اگرچه آنها دو هفته پس از انتخابات اولیه در 14 مه دوباره برای رای دادن فراخوانده شدند، اما میزان مشارکت حدود 85 درصد باقی ماند.

برای ترک‌ها، پس از باز شدن نظرسنجی‌های تلویزیونی، نتایج به این بستگی داشت که از کدام پلتفرم پیروی کنند – خبرگزاری دولتی آنادولو یا آژانس وابسته به مخالفان آنکا.

دو ساعت پس از بسته شدن رای گیری ها – همانطور که مقامات انتخاباتی اعلام کردند یک چهارم آرا شمارش شده است – Anadolu نشان داد که اردوغان با 53.7 درصد پیشتاز است و Anka نشان داد که کولچداراوغلو با 50.1 درصد پیشتاز است.

با این حال، با پیشروی عصر، شکاف بین دو حساب کاهش یافت و اردوغان در هر دو جلوتر نشان داده شد.

این انتخابات – رای گیری پارلمانی در کنار رقابت رهبری در 14 مه برگزار شد – به طور گسترده به عنوان مهمترین انتخابات در تاریخ معاصر ترکیه اعلام شد و در صدمین سالگرد تأسیس جمهوری برگزار شد.

انتخاب بین نامزدها با عبارات مشابهی توصیف شد – یا تمدید حکومت دو دهه ای اردوغان یا رهبری که وعده بازگشت به سیستم پارلمانی را می دهد.

این انتخابات که در آن بیش از 64 میلیون ترک در داخل و خارج از کشور واجد شرایط رای دادن بودند، در بحبوحه بحران هزینه های زندگی برگزار شد که تورم در ماه اکتبر به 85 درصد رسید و زلزله در فوریه که منجر به کشته شدن بیش از 50000 نفر شد. جنوب شرق کشور.

اردوغان که در سال 2003 و در ابتدا به عنوان نخست وزیر به قدرت رسید، چشم اندازی برای توسعه بیشتر ارائه کرد و قول داد که پیشرفت های ایجاد شده توسط حزب عدالت و توسعه (AK Party) خود را گسترش دهد.

اردوغان پس از موفقیت در انتخابات پارلمانی – حزب عدالت و توسعه و متحدانش 323 کرسی از 600 کرسی را به دست آوردند – همچنین توانست با کنترل هر دو قوه مقننه و دولت، وعده ثبات پیشنهادی را بدهد.

در همین حال، کولچداراوغلو وعده دموکراتیزه شدن و پایان دادن به “حکومت واحد اردوغان” را داده است و در عین حال با آنچه او سوءمدیریت اقتصادی می نامد مقابله کرده است.

لحن ملی گرایانه پیش از دور دوم ریاست جمهوری تا حدودی تلاشی برای جلب حمایت رای دهندگانی بود که از سینان اوگان حمایت کردند، نامزدی که بیش از 5 درصد آرا را در 14 می کسب کرد.

در نهایت اوغان از اردوغان حمایت کرد اما سایر ملی گراها از کولچداراوغلو حمایت کردند.

اردوغان در دور اول به 49.5 درصد در مقابل 44.9 درصد کولچداراوغلو رسید.

پس از تحمل دو ماه گذشته مبارزات انتخاباتی، رای دهندگان اکنون ده ماه فرصت دارند تا خود را برای انتخابات محلی در ماه مارس آماده کنند، زمانی که اردوغان برای بازپس گیری شهرهایی از جمله استانبول و آنکارا که در سال 2019 توسط مخالفان تصرف شده بودند، تلاش خواهد کرد.

[ad_2]