روحانی: “مذاکرات لازم نیست” برای از سرگیری توافق هسته ای با ایران خاورمیانه

[ad_1]

رئیس جمهور روحانی می گوید اگر سایر امضا کنندگان نیز همین کار را انجام دهند ، ایران به تعهدات خود که بخشی از توافق بود ، باز می گردد.

تهران، ایران – حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران به قدرت های جهانی گفت ، توافق هسته ای ایران می تواند بدون مذاکره از سر گرفته شود ، با وجود تشدیدهای اخیر پس از ترور یک دانشمند برجسته هسته ای.

روحانی گفت که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا در ماه مه 2018 “یك ورق كاغذ را خراشیده ، یك جانبه از توافق هسته ای خارج شد.

“نفر بعدی می تواند یک کاغذ خوب قرار دهد و آن را امضا کند و فقط به یک امضا احتیاج دارد ، ما به همان جایی که بودیم برمی گردیم. این زمان نمی برد و نیازی به مذاکره ندارد. “روحانی روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی در کابینه گفت.

“و این فقط در مورد ایالات متحده نیست. 1 + 4 می تواند به همه تعهدات خود برگردد و ما نیز همین کار را خواهیم کرد. “وی در مورد فرانسه ، آلمان ، انگلستان ، چین و روسیه ، سایر کشورهایی که توافق هسته ای را امضا کردند ، گفت.

جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده و اروپا اعلام کرده اند که گرچه آنها می خواهند توافق هسته ای را از سر بگیرند ، اما آنها معتقدند که این توافق مجدد و ادامه دارد.

درست یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق مهم و تحمیل مجازات های سخت علیه ایران ، تهران به تدریج در پنج مرحله تعهدات خود را در قبال این توافق کاهش داد که به گفته وی قابل برگشت بودند.

روحانی گفت هر سانتریفیوژ جدید و پیشرفته ای که در تأسیسات زیرزمینی هسته ای نطنز نصب می شود ، می تواند خاموش شود ، در صورتی که همه امضا کنندگان توافق هسته ای به تعهدات خود عمل کنند.

در اوایل این هفته ، فرانسه ، آلمان و انگلستان – كه به طور كلی به آنها E3 می گویند – بیانیه مشتركی صادر كردند و گفتند كه برنامه های ایران برای كاهش بیشتر تعهدات هسته ای “بسیار نگران كننده” و مغایر با روح توافق نامه است.

نیروهای ایرانی تابوت دانشمند هسته ای ایران محسن فهری زاده را هنگام مراسم تشییع جنازه در تهران حمل می کنند [File: West Asia News Agency/Handout via Reuters]

به دنبال ترور ماه گذشته محسن فهری زاده دانشمند هسته ای در مقابل تهران ، مجلس محافظه کار و لجباز ایران به سرعت لایحه ای را با هدف تقویت غنی سازی اورانیوم و اخراج بازرسان از آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب کرد.

دولت روحانی صریحاً اعلام کرده است که با این قانون مخالف است و در تهیه آن با وی مشورتی نشده است.



[ad_2]