روزنامه نگاران آمریکایی دوباره خواستار عدالت برای شیرین ابواکله شدند | اخبار آزادی مطبوعات

[ad_1]

واشنگتن – روزنامه نگاران در ایالات متحده بار دیگر خواستار عدالت در قتل خبرنگار فلسطینی-آمریکایی «شیرین ابواکله» توسط نیروهای اسرائیلی شدند و بر لزوم انجام تحقیقات مستقل یک سال پس از قتل وی تأکید کردند.

بیش از دوجین روزنامه نگار در اولین سالگرد ترور او در روز پنجشنبه برای یک لحظه سکوت برای احترام به خبرنگار کهنه کار الجزیره در واشنگتن دی سی گرد هم آمدند.

من گفتم شلیک از سمت اسرائیلی ها زده شده است [military] آیلین اوریلی، رئیس باشگاه ملی مطبوعات (NPC)، بعداً در یک نشست توجیهی گفت و خواستار تحقیقات بی‌طرفانه درباره این حادثه شد.

ما نمی خواهیم در دنیایی زندگی کنیم که روزنامه نگاری مانند شیرین که کار خود را وقف منافع عمومی کرده است، بدون هیچ پاسخگویی یا توضیحی کشته شود.»

ابواکله که در حین پوشش خبری حمله اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری در 11 مه 2022 توسط نیروهای اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت، سال گذشته پس از مرگ برنده جایزه رئیس NPC شد.

در ابتدا، اسرائیل به اشتباه تصور کرد که افراد مسلح فلسطینی این روزنامه نگار را کشته اند، قبل از اینکه در نهایت به این نتیجه رسیدند که احتمالاً یک سرباز اسرائیلی به ابوعکل شلیک کرده است و این حادثه را تصادفی رد کرد.

عکس از شیرین ابوعکل که در باشگاه ملی مطبوعات نمایش داده شده است
عکسی از Shireen Abu Akle که در 11 مه در کلوپ مطبوعات ملی در واشنگتن دی سی نشان داده شد [Ali Harb/Al Jazeera]

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بارها از ابواکله تمجید و قتل او را محکوم کرده است. اما علیرغم درخواست ها برای پاسخگویی، واشنگتن به طور رسمی تحقیقات خود را در مورد این حادثه انجام نداده و موضع اسرائیل را پذیرفته است که تیراندازی غیرعمدی بوده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که بر پاسخگویی قتل ابوعکل فشار می آورند و از اسرائیل می خواهند که قوانین نظامی خود را برای درگیری بازنگری کند تا اطمینان حاصل شود که تیراندازی های مشابه در آینده اتفاق نمی افتد – خواسته ای که آشکارا توسط رهبران اسرائیل رد شده است.

بیل مک‌کارون، مدیر اجرایی NPC، در پاسخ به این سوال که آیا اعمال فشار بر اسرائیل بر سر قوانین تعامل به منزله مسئولیت است، گفت: «این کافی نیست، اما داشتن هیچ چیزی – که اکنون در اینجا هستیم – غیرقابل قبول است.»

با این حال، وی افزود که پیروی از قوانین درگیری ارتش برای محافظت از خبرنگارانی که درگیری اسرائیل و فلسطین را پوشش می دهند، مهم است. ما بیشتر می خواهیم… ما یک حسابداری کامل می خواهیم. مک کارون روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ما باید حقیقت را بدانیم.

عبدالرحیم فقاره، رئیس دفتر الجزیره در واشنگتن، گفت که اگر این اتفاق بیفتد، فشار دادن اسرائیل برای تغییر قوانین تعامل خوب خواهد بود، اما افزود که به نظر می رسد موضع آمریکا به “ابهام” بستگی دارد.

فقره گفت: گفتن اینکه شما ارتش اسرائیل را مجبور خواهید کرد تا قوانین درگیری خود را تغییر دهد، شما را از مسئولیت عدالت خواهی برای قتل شیرین ابواکله یا هر روزنامه نگار دیگری مبرا نمی کند.

واشنگتن تلاش برای گرفتن مسئولیت قتل ابوعکل توسط دادگاه کیفری بین المللی (ICC) را رد کرد. اسرائیل که گروه های حقوق بشر آن را به تحمیل سیستم آپارتاید بر فلسطینیان متهم می کنند، سالانه حداقل 3.8 میلیارد دلار کمک امنیتی از ایالات متحده دریافت می کند.

سازمان‌های آزادی مطبوعات و همچنین ده‌ها قانون‌گذار آمریکایی، طی سال گذشته از دولت بایدن خواسته‌اند تا تحقیقات خود را درباره قتل ابواکله آغاز کند.

نوامبر گذشته، رسانه های اسرائیلی و آمریکایی گزارش دادند که FBI تحقیقاتی را در مورد این حادثه آغاز کرده است. اما مقامات آمریکایی از تایید این مطالعه یا به اشتراک گذاشتن هرگونه اطلاعات در مورد آن خودداری کردند.

سناتور کریس ون هولن روز پنجشنبه بر لزوم انجام تحقیقات “مستقل و رسمی” تاکید کرد. ون هولن در پیامی ویدئویی گفت: ما باید تمام حقیقت را دریافت کنیم و باید پاسخگو باشیم.

این سناتور به تحقیقات رسانه‌ای متعددی اشاره کرد که به این نتیجه رسیدند که ابوعکل به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده است و هیچ درگیری در نزدیکی محل مورد اصابت گلوله به او صورت نگرفته است، و گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که روایت اسرائیل در مورد آنچه اتفاق افتاده است، “ناسازگاری” وجود دارد.

ون هولن، یکی از دموکرات‌های مریلند، گفت: «در حالی که از شنیدن این که FBI در حال تحقیق درباره مرگ او است خوشحال شدم، اما نمی‌دانیم این تحقیقات در کجا قرار دارد.

ون هولن در مصاحبه تلویزیونی با الجزیره روز پنجشنبه به سوالات حل نشده در مورد شرایط مربوط به مرگ ابواکله اشاره کرد که می تواند در جستجوی پاسخگویی کمک کند.

او گفت: «آنچه که ما می‌توانیم به آن نگاه کنیم، واحد خاصی است که در قتل شیرین ابوعکل دست داشت و تعیین می‌کند که آیا سلاح‌های تأمین‌شده توسط ایالات متحده تهیه شده یا استفاده شده است».

این سناتور اخیراً از وزارت امور خارجه خواسته است تا گزارش جدیدی درباره این حادثه توسط هماهنگ کننده امنیتی ایالات متحده (USSC) برای اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر کند.

در بیانیه ویدئویی روز پنجشنبه، او همچنین تاکید کرد که ارزیابی USSC یک تحقیق مستقل نیست، اما همچنان اصرار داشت که این گزارش به طور کامل و “بدون ویرایش” منتشر شود.

ون هولن گفت: «یک سال پس از مرگ او، روزنامه‌نگاران وظیفه دارند به دنبال حقیقت و حقایق باشند. بسیاری از مردم مایلند که ما از سوال پرسیدن دست برداریم، اما ما نمی توانیم و نخواهیم گذاشت که مرگ شایرین زیر فرش کشیده شود.

خانواده ابوعکل همچنین از اعضای کنگره آمریکا، روزنامه‌نگاران و “مردم وجدان در سراسر جهان” خواستند تا به عدالت برای روزنامه‌نگار مقتول بپیوندند.

این خانواده در بیانیه‌ای اعلام کردند: «از ابتدا، ما از دولت آمریکا خواسته‌ایم که مانند کشته شدن هر شهروند آمریکایی در خارج از کشور عمل کند».



[ad_2]