روسیه دستور بازداشت کارگردان و تهیه کننده فیلم ضد جنگ را صادر کرد | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، مسکو صدای مخالفان را سرکوب کرده و چندین نفر را به حبس های طولانی محکوم کرده است.

دادگاهی در مسکو دستور بازداشت الکساندر رودنیانسکی تهیه کننده مشهور سینما و ایوان ویریپاف کارگردان تئاتر را به دلیل “اشاعه اطلاعات نادرست” در مورد ارتش روسیه صادر کرد.

جلسات دادگاه اولیه علیه رودنیانسکی و ویریپاف در 27 آوریل برگزار شد، اما دادگاه تا روز چهارشنبه گزارشی ارائه نکرد.

به گفته سرویس مطبوعاتی دادگاه، رودنیانسکی و ویریپاف که خارج از روسیه هستند، در صورتی که مقامات روسیه موفق به بازداشت یا استرداد آنها شوند، در بازداشت قرار خواهند گرفت.

وزارت امور داخلی روسیه علاوه بر این ویریپاف را یک فرد تحت تعقیب فدرال اعلام کرد.

رودنیانسکی که در کیف به دنیا آمد، یکی از تاثیرگذارترین چهره های سینمای روسیه در دهه های اخیر بوده است.

وی پس از آغاز تهاجم گسترده این کشور به اوکراین در فوریه 2022 روسیه را ترک کرد و بارها علیه جنگ صحبت کرده است. در اکتبر 2022، وزارت دادگستری روسیه رودنیانسکی را “عامل خارجی” اعلام کرد.

ویریپاف، نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر محبوب، چند سالی است که در ورشو زندگی و کار می کند و همچنین با حمله روسیه به اوکراین مخالفت کرده است.

همچنین روز چهارشنبه، دادگاه مسکو، اپوزیسیون و فعال ضد جنگ، میخائیل کریگر را به هفت سال زندان محکوم کرد.

پوتین
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه [File: Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin via Reuters]

کریگر در نوامبر به اتهام حمایت از تروریسم و ​​تحریک نفرت با تهدید به خشونت مرتبط با پست‌های رسانه‌های اجتماعی از سال 2020 دستگیر شد که در آن از طراحان حملات به ساختمان‌های سرویس امنیت فدرال ستایش می‌کرد و به اعدام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اشاره می‌کرد. روز سه‌شنبه، دادستان‌ها خواستار 9 سال حبس شدند.

در دادگاه، درست قبل از صدور حکم، کریگر گفت که به دلیل “موضع ضد جنگ و اکنون آشکارا طرفدار اوکراین” تحت تعقیب قرار گرفته است.

از زمانی که پوتین در فوریه 2022 نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، دولت مخالفانی را که از دوران شوروی دیده نشده بود، سرکوب کرد.

سرکوب گسترده کرملین، انتقاد از جنگ را جرم انگاری کرده است.

علاوه بر جریمه نقدی و مجازات زندان، متهمان اخراج شده اند، در لیست سیاه قرار گرفته اند، به عنوان “عوامل خارجی” شناخته شده اند یا از روسیه فرار کرده اند.

[ad_2]