زاخار پری‌لپین، هدف یک خودروی بمب‌گذاری شده در روسیه کیست؟ | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

زاخار پریلپین که در یک خودروی بمب گذاری شده در روسیه که منجر به کشته شدن راننده اش شد، مجروح شد، سومین شخصیت برجسته طرفدار نظامی است که از زمان حمله مسکو به اوکراین در فوریه 2022 هدف بمب قرار گرفته است.

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از مقامات گزارش داد که نویسنده 47 ساله روز شنبه با زخمی شدن در هر دو پا در بیمارستان بستری شد، اما هوشیار بود و احساس “خوبی” داشت.

وزارت خارجه روسیه اوکراین و کشورهای غربی حامی آن به ویژه ایالات متحده را مسئول حمله به این نویسنده دانست. با این حال، یک مقام ارشد در کیف، مسکو را به سازماندهی این رویداد متهم کرد.

پریلپین، نویسنده چندین رمان با الهام از تجربیات خود از جنگ و زندگی در روستاهای روسیه، یک بار قبل از اینکه قلم و تفنگ خود را در خدمت کرملین در اوکراین بگذارد، مورد تحسین منتقدان ادبی در غرب قرار گرفت.

پریلپین که در سال 1975 در منطقه ریازان به دنیا آمد، برای جنگ در روسیه علیه جدایی طلبان چچن در دهه 1990 اعزام شد.

پس از بازگشت به زندگی غیرنظامی، او وحشت‌های جنگ را در اولین رمان خود به نام آسیب‌شناسی که اقدامات برخی از نیروهای ویژه از جمله مستی و قتل را توصیف می‌کرد، بازگو کرد.

او در ادامه پنج رمان دیگر نوشت و شعرها، مقالات و مقالات متعددی نیز نوشت. آثار او در اروپای غربی ترجمه شده است، او برنده جوایز مختلف دولتی است.

خودروی زاخار پری‌پین پس از انفجار بمب در مسیری در کنار جنگل واژگون شده است.
پس از زخمی شدن زاخار پری‌لپین، نویسنده ملی‌گرای روسی، در یک حمله بمب‌گذاری شده در روستایی در منطقه نیژنی نووگورود، روسیه، در 6 مه 2023، یک خودروی سفید آسیب دیده آئودی کیو در مسیری در کنار جنگل واژگون شد. [Anastasia Makarycheva/ Reuters]

در حالی که پریلپین در دهه 2000 در اروپا تلاش کرد در دنیای ادبی نامی برای خود دست و پا کند، به یک فعال اپوزیسیون تبدیل شد و از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انتقاد کرد و برای فقرای روسیه علیه الیگارش های فاسد مبارزه کرد.

همه چیز با الحاق کریمه به روسیه از اوکراین در سال 2014 تغییر کرد.

پری‌پین از آن زمان سیاست‌های پوتین را پذیرفت و به جنگ در کنار جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین ادامه داد و در سال 2017 فاش کرد که گردان خود را تشکیل داده است.

پریلپین پس از افشاگری در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: “من فکر می کنم نویسنده حق هر موقعیتی را دارد.”

او می تواند با پرچمی بایستد که به جهان صلح می گوید، یا می تواند اسلحه به دست بگیرد.»

در مصاحبه ای در یوتیوب در سال 2019، او به خود می بالید که واحدش “مردم را به تعداد زیادی کشته است”.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، پری‌پین، که هر کدام تقریباً 300000 مشترک در کانال‌های تلگرام و یوتیوب خود دارد، به یکی از حامیان سرسخت کمپین نظامی تبدیل شده است.

“من مقصر آنچه اتفاق می افتد نیستم. این اتفاق افتاد، اکنون باید از طریق آن زندگی کنیم.» او در ماه نوامبر گفت.

پریلپین همچنین به عنوان رئیس مشترک حزب “فقط روسیه برای حقیقت” فعال سیاسی بود.

سال گذشته، او نقش مهمی در ایجاد GRAD ایفا کرد، گروهی پارلمانی که به دنبال شناسایی چهره‌های فرهنگی با دیدگاه‌های «ضد روسی» و متقاعد کردن دولت و شرکت‌ها برای توقف کمک مالی به آنهاست.

حروف اول GRAD مخفف “گروه بررسی فعالیت های ضد روسی در حوزه فرهنگی” است. Grad همچنین کلمه روسی “تگرگ” و نام یک سیستم موشکی است.

پریلپین از سوی سوئیس، بریتانیا، استرالیا، کانادا، نیوزلند و اتحادیه اروپا به دلیل حمایت از جنگ در اوکراین تحریم شده است.

این نویسنده و سیاستمدار با دو غول ادبیات روسیه – لئو تولستوی و میخائیل لرمانتوف – مقایسه شده است که هر دو قبل از روی آوردن به نویسندگی به عنوان سرباز جنگیده اند.

به گفته پریپین، تولستوی و لرمانتوف اگر امروز زنده بودند به ارتش روسیه در اوکراین می پیوستند.

در مصاحبه با خبرگزاری AFP در پاریس در سال 2018، او گفت که از سر “همدلی” می جنگد و تمایل خود را برای تصرف بیشتر اوکراین توسط روسیه پنهان نمی کند.

او گفت: «هدف ما تسخیر و کنترل قلمرو است.

قتل به خودی خود هدف نیست و ما در جهنم پاسخگو خواهیم بود.

[ad_2]