زنان غزه موانع کارگری را در میان محاصره اسرائیل از بین می برند فلسطین

[ad_1]

شهر غزه – نائله ابو جیبا 39 ساله ، مادر 5 فرزند ، در میان صدها زن در غزه است که نمی توانند در اقتصادی در آستانه سقوط کار پیدا کنند.

بنابراین او تصمیم گرفت خود را ایجاد کند و اولین زن راننده تاکسی در نوار غزه شد – فقط مسافران زن را به مقصد خود در محاصره محاصره می کرد.

ابو جیبا اخیراً از دانشگاهی در غزه فارغ التحصیل شده و امیدوار است که شغل اداری پیدا کند. وی گفت: “من در سنین پایین ازدواج کردم و پس از بزرگ شدن فرزندانم ، برای تحصیل در رشته علوم اجتماعی وارد دانشگاه شدم تا با گواهی وی شغلی پیدا کنم.”

با این حال ، از آنجا که غزه توسط اسرائیل و مصر مسدود شده است ، اقتصاد اشتباه گرفته شده و یافتن هر کاری دشوار است.

طبق آمار اداره مرکزی فلسطین ، نرخ بیکاری در نوار غزه در سه ماهه اول سال 2020 45.5 درصد بوده است. برای زنان ، نرخ بیکاری در سه ماهه اول به 62.1 درصد افزایش یافت ، در حالی که در سه ماهه آخر سال 2019 ، 57.3 درصد بود.

ابو جیبا گفت: “من با گواهینامه ام کاری پیدا نکردم ، بنابراین از سرگرمی خود استفاده کردم.” “من از بچگی راننده ماشین پدرم بودم و شش ماه بعد مجوز شروع به کار رسمی خودم را گرفتم.”

بیش از یک میلیون فلسطینی در غزه پس از 13 سال محاصره توسط اسرائیل در فقر زندگی می کنند. گزارش سازمان ملل متحد در هفته گذشته گفت محاصره اسرائیل بیش از 16 میلیارد دلار برای فلسطینیان متحمل هزینه شده است.

این نوار همچنین به دلیل محدودیت های COVID-19 برای جلوگیری از شیوع همه گیر ، با یک جهش ناگهانی در بیکاری روبرو است و بخش بهداشت در غزه آماده مقابله با شیوع به دلیل محاصره نیست.

ابو جیبا در تلاش است تا سنت های جامعه را در مورد نقش زنان در نیروی کار غزه به چالش بکشد [Ashraf Amra/Al Jazeera]

“موارد دلخواه”

ابو جیبا که در خانواده اش به نام المخطره معروف است ، “برگزیده” است که غالباً مداخله می کند تا اختلافات بین اقوام را میانجیگری کند.

این نام او بود که او برای راه اندازی شرکت تاکسی خود ، المختارا ، خرید وسایل نقلیه خود را با پول پدرش پس از مرگ او را ترک کرد.

اما شغل او به عنوان راننده در جامعه مردسالار با انتظار کار زنان در خانه آسان نیست.

ابو جیبا گفت: “بسیاری از رانندگان مرد و مردم در غزه در شبکه های اجتماعی یا هنگام رانندگی شروع به حمله به من کردند زیرا ایده رانندگی با تاکسی را دوست ندارند ، حتی اگر بسیاری از زنان دیگر در غزه آزاد رانندگی می کنند.”

وی گفت که قبل از اینکه رسانه های محلی شروع به کار در کار او به عنوان اولین زن راننده تاکسی کنند ، اعتراضات و انتقادهای منفی کمی وجود داشت.

“اما وقتی جامعه در شبکه های اجتماعی اظهار نظر می کرد تا به کار من اعتراض کند ، من با موانع زیادی روبرو شدم – خصوصاً درمورد خانواده. اما من کارم را ادامه خواهم داد “.

“من این ایده را دوست دارم”

ابو جیبا پس از دریافت درخواست از تلفن همراه برای جابجایی مسافر ، KIA Soul خود را به رنگ کرم از خانه اش رانندگی می کند.

هیبا محمد 29 ساله برای یک سفر 30 دقیقه ای برای خرید به ابو جیبا تماس گرفت.

“من ماشین ندارم و معمولاً از خدمات تاکسی استفاده می کنم. من فکر داشتن یک راننده زن را دوست دارم و احساس می کنم این باعث محرمانه بودن شده است ، که من نمی توانم آن را با یک راننده تاکسی مرد پیدا کنم ، “محمد به الجزیره گفت.

“زنان در غزه – به خصوص اگر او لباس مناسبی داشته باشد یا برای موقعیت های اجتماعی آراسته شده باشد – نیز ترجیح می دهند از راننده زن استفاده کنند.”

سلما النجار ، 15 ساله ، اولین زنی است که به یک پمپ بنزین در منطقه خدمت می کند [Ashraf Amra/Al Jazeera]

‘متشکرم که آمدید’

یک منظره غیرمعمول دیگر برای بسیاری از رانندگان در خان یونس در نوار جنوبی غزه وجود دارد.

سلما النجار 15 ساله در مقابل پمپ بنزین ایستاده است که مخازن رانندگان را پر می کند ، کاری که هرگز توسط زنی در محاصره محافظه کارانه اداره نشده توسط حماس انجام نشده است.

اولین راننده تاکسی مرد آن روز وارد پمپ بنزین شد و وقتی نوجوان پرسید چه مقدار سوخت در اتومبیل خود دارد ، کاملاً متعجب شد. اما به زودی فهمید که النجار بخشی از کارکنان ایستگاه است ، زیرا در صورت نیاز به حمایت ، دو کارگر دیگر هوشیار بودند.

النجار با درخواست 20 مثقال (6 دلار) به راننده گفت: “از اینکه به ایستگاه ما آمدید ، ماشین اکنون پر است.”

از نظر النجار ، او می خواهد قوانینی را در جامعه به چالش بکشد که برخی از مشاغل را فقط پس از شروع کار در اوایل ماه نوامبر به مردان محدود کند.

وی گفت: “با حمایت خانواده ام ، هدف اول من کمک به ایجاد تغییر لازم در درک جامعه از کار زنان است.”

“من هیچ نیاز مالی برای این کار ندارم ، اما می خواستم ثابت کنم که یک زن آزادی انتخاب دارد و می تواند کارهای مختلف و دشواری را انجام دهد و آزاد است از هر منبع شایسته ای که پیدا می کند درآمد کسب کند.”

النجار گفت که در حالی که وی از بسیاری از افراد در شبکه های اجتماعی حمایت می کرد ، “من اعتراضات و آزار و اذیت های زیادی را علیه من به عنوان یک دختر پیدا کردم.”

محمد العقا ، صاحب یک پمپ بنزین در خان یونس ، سعی کرد زنان را در برابر کلیشه هایی که آزادی آنها در انتخاب شغل را محدود می کند ، توانمند کند. [Ashraf Amra/Al Jazeera]

“سنت های بد”

مالک پمپ بنزین ، محمد الآقا ، از اقوام النجار است.

“استخدام زنی در پمپ بنزین من یک چالش بود زیرا جامعه آن را قبول نمی کرد. اما من بعد از اینکه سلما اصرار داشت سعی کند این سنتهای بد را در جامعه تغییر دهد ، اجازه دادم تا در اینجا کار کند “، او به الجزیره گفت.

“العقا” اضافه.

وی خاطرنشان كرد كه “بسیاری از شخصیتهای مذهبی” او را به اعتراض فرا می خوانند ، اما او به آنها می گوید: “هیچ آیه ای از قرآن مانع از این نمی شود كه هر زنی در یك محترم كه شأن خود را حفظ كند ، كار كند.

آزا قاسم ، فعال و مشاور حقوق بشر ، به الجزیره گفت که ممکن است پذیرش زنانی که کارهای غیر سنتی انجام می دهند برای برخی از فلسطینیان دشوار باشد و گفت که این تغییر تدریجی خواهد بود.

قاسم گفت: “به طور كلی ، جامعه غزه شروع به پذیرفتن تغییر نقش زنان به دلایل اقتصادی كرده است ، زیرا بسیاری از زنان سرپرست خانواده های خود هستند و شوهر یا فرزندانشان از اینكه فرصت شغلی پیدا نمی كنند ، ناامید می شوند.”

“جامعه غزه با شرایط دشوار سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی روبرو است ، بنابراین آزار و اذیت در سال های اخیر در بسیاری از موضوعات ، به ویژه در مورد زنان ، افزایش یافته است.”



[ad_2]