سازمان ملل از “دستیابی به موفقیت” در انتخابات لیبی در گفتگوهای سیاسی تونس استقبال می کند خاورمیانه

[ad_1]

جلسه توافق در پایتخت تونس راه را برای نقشه راهی برای انتخابات “آزاد ، عادلانه و فراگیر” در 18 ماه باز می کند.

سازمان ملل متحد با استقبال از “دستیابی به موفقیت” در روند صلح سریع گفت که طرف های درگیر لیبی با برگزاری انتخابات طی 18 ماه توافق کرده اند.

استفانی ویلیامز ، نماینده فعلی سازمان ملل متحد در لیبی ، در یک کنفرانس خبری در تونس ، جایی که 75 شرکت کننده لیبیایی توسط این نهاد جهانی از روز دوشنبه تشکیل جلسه داده اند ، گفت: “حرکت واقعی وجود دارد و این همان چیزی است که ما باید روی آن تمرکز و تشویق کنیم.”

وی افزود که این نشست به توافق اولیه در مورد نقشه راه “انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آزاد ، عادلانه ، فراگیر و معتبر” رسید كه شامل گام هایی برای اتحاد نهادها است.

لیبی که یک تولید کننده بزرگ نفت است ، پس از سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی ، حاکم دیرینه ، تحت حمایت ناتو در سال 2011 مورد خشونت قرار گرفت.

از آن زمان ، کشور آفریقای شمالی تحت سلطه گروه های مسلحی قرار دارد که درگیری های محلی آنها را از هم پاشیده و بین دو دولت به شدت مخالف تقسیم شده اند: دولت موافقت ملی به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل (GNA) در طرابلس ، به رهبری نخست وزیر فایس السراج و یک دولت رقیب در شرق. فرمانده نظامی خلیفه هفتر ، رهبر ارتش ملی لیبی (LNA).

در حالی که نیروهای خارجی نیز سلاح و مزدور می ریزند ، بسیاری از لیبیایی ها همچنان در مورد تلاش های صلح مشکوک هستند. با این حال ، مذاکرات در تونس به دنبال آتش بس انجام شد ، که GNA و LNA ماه گذشته در ژنو بر سر آن توافق کردند.

روز پنجشنبه ، یک کمیسیون مشترک نظامی که آنها در قلب شهر سرت برای افشای جزئیات آتش بس ایجاد کردند ، پذیرش پیشنهادات خروج هر دو طرف از خطوط مقدم را بررسی می کند.

ویلیامز گفت ، گفتگوهای روز پنجشنبه در تونس بر روی یک دولت مشترک مشترک انتقالی برای نظارت بر مقدمات انتخابات متمرکز خواهد شد ، با شرکت کنندگان در مورد “امتیازات و صلاحیت های” آن بحث می کنند.

وی افزود: دولت جدید مجبور است به سرعت با وخیم شدن خدمات عمومی و فساد مقابله کند – دو مسئله ای که باعث اعتراض دو طرف خط مقدم در تابستان شد ،

ویلیامز گفت ، این نقشه راه همچنین مراحل آغاز روند آشتی ملی ، عدالت انتقالی و مقابله با وضعیت آوارگان را مشخص می کند.

وی افزود که ترور روز سه شنبه هانان الباراسی ، وکیل مخالف در بنغازی “ما را به یاد لیبیایی ها برای پایان دادن به این دوره طولانی بحران و تفرقه و چندپارگی و مصونیت از مجازات یادآوری می کند.”



[ad_2]