ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی مشاهده شده را شناسایی کردند | اخبار فضایی

[ad_1]

انفجار – AT2021lwx – یک توپ آتشین است که 100 برابر اندازه منظومه شمسی ما و 10 برابر درخشانتر از یک ابرنواختر است.

ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی مشاهده شده را شناسایی کرده اند، یک گلوله آتشین که 100 برابر منظومه شمسی ماست که بیش از سه سال پیش به طور ناگهانی در کیهان دور آتش شعله ور شد.

در حالی که ستاره شناسان در روز جمعه آنچه را که معتقدند محتمل ترین توضیح برای انفجار است ارائه کردند، آنها تاکید کردند که تحقیقات بیشتری برای درک این پدیده گیج کننده مورد نیاز است.

بر اساس مطالعه منتشر شده در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society، این انفجار که با نام AT2021lwx شناخته می شود، اکنون بیش از سه سال طول کشیده است، در مقایسه با اکثر ابرنواخترهایی که به طور قابل مشاهده ای تنها برای چند ماه درخشان هستند.

به رهبری دانشگاه ساوتهمپتون، اخترشناسان بر این باورند که این انفجار در نتیجه یک ابر گازی عظیم، احتمالاً هزاران برابر خورشید ما بوده است که توسط یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم نابود شده است.

بر اساس این مطالعه، این انفجار در فاصله نزدیک به 8 میلیارد سال نوری از ما رخ داد، زمانی که جهان حدود 6 میلیارد سال سن داشت و هنوز توسط شبکه ای از تلسکوپ ها قابل تشخیص بود.

به گفته محققان، چنین رویدادهایی بسیار نادر هستند و تاکنون چیزی در این مقیاس دیده نشده است.

سال گذشته، ستاره‌شناسان شاهد درخشان‌ترین انفجار ثبت‌شده بودند – انفجار پرتو گاما به نام GRB 221009A، که به قایق ملقب شد – درخشان‌ترین انفجار در تمام دوران‌ها.

اگرچه BOAT روشن تر از AT2021lwx بود، اما تنها در کسری از زمان دوام آورد، به این معنی که کل انرژی آزاد شده توسط انفجار AT2021lwx بسیار بیشتر بود.

AT2021lwx لقب “باربی ترسناک” را از محققان به دلیل “انرژی وحشتناک” دریافت کرد.

به گفته Dani Milisavljevic، استادیار فیزیک و نجوم در دانشگاه پردو، AT2021lwx برای اولین بار زمانی که کشف شد یک نام الفبایی تصادفی داده شد: ZTF20abrbeie. نام مستعار “باربی ترسناک” به دلیل قدرت او از حروف عددی “آبربی” و “ترسناک” گرفته شده است.

AT2021lwx برای اولین بار در سال 2020 توسط تاسیسات گذرا Zwicky در کالیفرنیا شناسایی شد و متعاقباً توسط سیستم هشدار دیرهنگام برخورد سیارک زمین (ATLAS) مستقر در هاوایی شناسایی شد.

اما تا کنون ابعاد این انفجار مشخص نبود.

فیلیپ وایزمن، محقق دانشگاه ساوتهمپتون که این تحقیق را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «اکثر ابرنواخترها و آشفتگی‌های جزر و مدی تنها چند ماه قبل از نابودی دوام می‌آورند. روشن بودن چیزی بلافاصله برای بیش از دو سال بسیار غیرعادی بود.»

تا زمانی که ستاره شناسان، از جمله وایزمن، از طریق تلسکوپ های قوی تر به آن نگاه کردند، متوجه شدند که چه چیزی در دست دارند. آنها با تجزیه و تحلیل طول موج های مختلف نور، دریافتند که این انفجار تقریباً 8 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. بسیار دورتر از سایر فلاش های نور جدید در آسمان است، به این معنی که انفجار پشت آن باید بسیار بزرگتر باشد.

وایزمن گفت: اعتقاد بر این است که این خورشید حدود 2 تریلیون بار درخشان تر از خورشید باشد.

ستاره شناسان چندین توضیح ممکن را در نظر گرفته اند. یکی این است که AT2021lwx یک ستاره در حال انفجار است – اما فلاش 10 برابر درخشان‌تر از هر ابرنواختری است که تاکنون دیده شده است.

احتمال دیگر چیزی است که به آن رویداد مختل شدن جزر و مد می گویند، زمانی که یک ستاره از هم جدا می شود در حالی که به درون سیاهچاله ای بسیار پرجرم مکیده می شود. اما AT2021lwx هنوز سه برابر روشن‌تر از آن رویدادها است، و وایزمن گفت که تحقیقات آنها به این جهت اشاره نمی‌کند.

تنها رویداد کیهانی درخشان تا حدودی قابل مقایسه یک اختروش است که زمانی رخ می دهد که سیاهچاله های پرجرم مقادیر زیادی گاز را در مرکز کهکشان ها می بلعند. ویزمن گفت، اما آنها تمایل به سوسو زدن در روشنایی دارند، در حالی که AT2021lwx سه سال پیش به طور ناگهانی از ناکجاآباد شعله ور شد و هنوز هم روشن است.

وایزمن گفت: «این چیزی که ما قبلاً هرگز ندیده‌ایم – فقط از ناکجاآباد به وجود آمده است.

اکنون که ستاره شناسان می دانند باید به دنبال چه چیزی بگردند، در حال جست و جوی آسمان هستند تا ببینند آیا انفجارهای دیگری از این دست نادیده گرفته شده اند یا خیر.



[ad_2]