سفر غیرمنتظره زلنسکی به هلند: رسانه | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

رسانه‌های محلی گزارش دادند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سفر اعلام‌نشده وارد هلند شده است که انتظار می‌رود با دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) و مارک روته، نخست‌وزیر هلند و همچنین اعضای پارلمان این کشور دیدار کند.

خبرگزاری هلندی ANP گزارش داد که زلنسکی که برای اولین بار به هلند سفر می کند، اواخر چهارشنبه پس از شرکت در نشست سران شمال اروپا در هلسینکی پایتخت فنلاند در فرودگاه اسخیپول آمستردام فرود آمد.

ANP عکسی تاریک از یک هواپیما منتشر کرد و مدعی شد که این هواپیمای دولت هلند احتمالا حامل رهبر اوکراین است. به گزارش NOS، هواپیمای دولت هلند که ظاهراً زلنسکی را حمل کرده بود، روز چهارشنبه از فرودگاه لهستان به مقصد هلسینکی بلند شد.

این خبرگزاری گزارش داد که زلنسکی از دادگاه بین المللی کیفری که مقر آن در لاهه است بازدید خواهد کرد.

در ماه مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام مسئولیت «جنایت جنگی اخراج غیرقانونی کودکان» از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه صادر کرد. ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان در کابینه ریاست جمهوری پوتین نیز حکم بازداشت دادگاه کیفری بین المللی را به اتهام جنایات جنگی مرتبط با انتقال کودکان اوکراینی به روسیه دریافت کرد.

روسیه که عضو دیوان بین المللی کیفری نیست و صلاحیت قضایی آن را رد می کند، ارتکاب جنایات در اوکراین را رد می کند.

بر اساس گزارش رادیو تلویزیون عمومی NOS، انتظار می‌رود که زلنسکی در لاهه سخنرانی کند با عنوان “صلح بدون عدالت برای اوکراین وجود ندارد”. به گزارش ANP به نقل از منابع ناشناس، نشستی با نمایندگان پارلمان هلند و همچنین گفتگو با نخست وزیر روته برنامه ریزی شده است.

اگرچه کشورش در جنگ است، اما رهبر اوکراین از زمان تهاجم گسترده روسیه در فوریه 2022، بازدیدهای غیرمنتظره ای از چندین پایتخت خارجی از جمله لندن، پاریس و واشنگتن دی سی داشته است.

زلنسکی اوایل روز چهارشنبه یک سفر غیرمنتظره به فنلاند داشت و در آنجا قول داد که امسال در روابط با روسیه “تعیین کننده” خواهد بود.

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فنلاندی خود، ساولی نینیستو به خبرنگاران گفت: “من معتقدم امسال برای ما، برای اروپا، برای اوکراین، تعیین کننده برای پیروزی خواهد بود.”

“به اندازه ای که لازم است”

پیش از این، کشورهای شمالی که با زلنسکی در اجلاس شرکت کردند، با فنلاند، سوئد، نروژ، دانمارک و ایسلند متعهد به ادامه «حمایت سیاسی، مالی، بشردوستانه و نظامی» از اوکراین در جنگ با روسیه شدند.

در بیانیه مشترک پایان اجلاس و در کنفرانس مطبوعاتی با زلنسکی، نینیستو و دیگر رهبران اسکاندیناوی، اغلب از “در صورت لزوم” و تا زمانی که لازم بود، استفاده شد.

زلنسکی همچنین رد کرد که کشورش نقشی در آنچه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد حمله هواپیماهای بدون سرنشین از اوکراین به کرملین با هدف کشتن پوتین بود.

ما به پوتین یا مسکو حمله نمی کنیم. ما در قلمرو خود می جنگیم. رهبر اوکراین گفت: ما از روستاها و شهرهای خود دفاع می کنیم.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت: ادعاهای روسیه مبنی بر تلاش برای حمله به پوتین می‌تواند بهانه‌ای برای روسیه برای «توجیه حملات گسترده علیه شهرهای اوکراین، علیه جمعیت غیرنظامی، علیه تأسیسات زیربنایی» باشد.

زلنسکی همچنین ابراز اطمینان کرد که موفقیت‌های آتی در میدان نبرد اوکراین، حامیان غربی را وادار خواهد کرد که جت‌های جنگنده پیشرفته‌ای را که کی‌یف مدت‌هاست به دنبال آن بوده است، ارائه دهند.

زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی با نینیستو در فنلاند گفت: من در مورد هواپیماهای جنگنده بسیار مطمئن هستم، زیرا به زودی ما یک ضد حمله خواهیم داشت و من کاملاً مطمئن هستم که پس از آن هواپیما خواهیم داشت.

نینیستو در پاسخ به سوالی درباره تحویل جت های جنگنده F/A-18 هورنت از انبار نظامی خود به فنلاند ابراز نگرانی کرد که زلنسکی با لبخند پاسخ داد: “اما ما هواپیمای شما را دوست داریم، فقط برای اینکه بدانید آقای رئیس جمهور.”

سفر زلنسکی به پایتخت فنلاند تا اندکی قبل از ورود وی به فرودگاه هلسینکی-وانتا مخفی نگه داشته می شد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، کشورهای شمال اروپا به طور مداوم کمک های نظامی و مالی قابل توجهی به اوکراین ارائه کرده اند.

روز سه شنبه، دانمارک اعلام کرد که بسته ای از تجهیزات نظامی به ارزش 1.7 میلیارد کرون دانمارک (252 میلیون دلار) را برای کمک به ضدحمله مورد انتظار اوکراین اهدا خواهد کرد.

[ad_2]