سناتورها: پنتاگون شواهدی را در پرونده جنایات جنگی روسیه پنهان کرد | اخبار ICC

[ad_1]

سناتورهای ایالات متحده رئیس پنتاگون را به دلیل امتناع از همکاری با تحقیقات دیوان کیفری بین المللی (ICC) در مورد جنایات جنگی روسیه در اوکراین محکوم کردند.

دیک دوربین، دموکرات روز پنجشنبه در جلسه کمیته سنا گفت که دادستان ارشد دیوان بین‌المللی دادگستری به او گفته است که وزارت دفاع آمریکا از همکاری در این پرونده که پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در 24 آغاز شد، امتناع می‌کند. فوریه 2022

در ماه مارس، دادگاه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را صادر کرد.

دوربین گفت که کریم خان، رئیس قاضی به او گفته است که برخلاف پنتاگون، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری ایالات متحده با تحقیقات همکاری می کنند.

«چرا نمی‌خواهید شواهدی را که در ایالات متحده از طریق وزارت دفاع جمع‌آوری کرده‌ایم برای کسانی که دارند به اشتراک بگذارید. [Russian President] آیا ولادیمیر پوتین مسئول جنایات جنگی خود است؟ دوربین از لوید آستین، رئیس پنتاگون پرسید.

آستین در واکنشی سریع گفت که پنتاگون “قویاً از هدف پاسخگویی روسیه به خاطر تخلفاتش در اوکراین حمایت می کند.” اما وی افزود: من همیشه در هر کاری که انجام می دهیم حفاظت از پرسنل نظامی آمریکایی را در اولویت قرار خواهم داد.

او بعداً گفت: “من نگرانی هایی در مورد رفتار متقابل در آینده دارم.”

این پاسخ بر احتیاط دیرینه ایالات متحده در قبال دیوان بین المللی کیفری تاکید دارد. دولت قبلاً ابراز نگرانی کرده بود که پیوستن به دادگاه یا حمایت از آن می‌تواند راه را برای پیگرد بیشتر رهبران نظامی یا سیاسی ایالات متحده باز کند یا به نظر می‌رسد که تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری از مقامات آمریکایی در خارج از کشور را مشروعیت می‌بخشد.

این دادگاه در سال 2002، چهار سال پس از تصویب مبنای قانونی آن، یعنی اساسنامه رم، توسط 120 کشور، عملیاتی شد.

بر اساس این اساسنامه، دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات بین‌المللی – از جمله جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی، جنایات تجاوز و نسل‌کشی – را دارد، در صورتی که این جنایات در قلمرو یا توسط یکی از اتباع یکی از طرف‌های معاهده در صورتی که آن طرف «نتواند» ” یا “ناخواسته” برای انجام آن.

با این حال، دولت‌های مختلف ایالات متحده رویکردهای بسیار متفاوتی را در قبال دادگاه اتخاذ کرده‌اند، از حمایت بی‌میلی تا خصمانه آشکار.

به نوبه خود، رئیس جمهور جو بایدن همکاری بیشتری را در دولت خود نشان داده است، از جمله با لغو تحریم هایی که سلف وی، رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ، علیه مقامات دیوان بین المللی کیفری اعمال کرده بود.

در ماه مارس، بایدن نیز حکم بازداشت پوتین را از سوی دادگاه «توجیه» خواند. این پس از آن صورت می گیرد که کنگره سال گذشته قانونی را تصویب کرد که توانایی واشنگتن را برای به اشتراک گذاشتن مدارک با دیوان بین المللی کیفری افزایش داد.

وقتی دوربین به آستین فشار آورد که چرا وزارت دفاع رویکرد متفاوتی نسبت به وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه در پیش گرفته است، رهبر پنتاگون ابهام کرد.

دوربین گفت: «اینکه چرا ما از شواهد علیه این جنایتکار جنگی ولادیمیر پوتین و کارهای وحشتناکی که او انجام می دهد خودداری می کنیم. “شما باید دلیل قانع کننده ای برای عدم همکاری داشته باشید، آن چیست؟”

آستین پاسخ داد: “باز هم، من همیشه حفاظت از پرسنل نظامی خود را در اولویت قرار خواهم داد. این نگرانی من است.

سناتور لیندسی گراهام، یک جمهوری خواه، افزود که پیگرد قانونی پوتین و روس هایی که مسئول جنایات جنگی هستند به نفع امنیت ملی ایالات متحده خواهد بود.

گراهام گفت: “آقای خان می گوید ما اطلاعات بسیار ارزشمندی داریم که می تواند پیگرد قانونی نه تنها پوتین، بلکه دیگران را تسریع بخشد.”

در جلسه استماع ماه گذشته، گراهام از وزارت دادگستری برای همکاری با همتای اوکراینی خود برای کمک به محاکمه جنایات جنگی علیه روسیه تمجید کرد و از وزارت دفاع به دلیل ممانعت از چنین تلاش هایی انتقاد کرد. در آن زمان، معاون دادستان کل لیزا موناکو از اظهار نظر در مورد بحث های داخلی خودداری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده از “تعدادی از تحقیقات و تحقیقات بین المللی در مورد جنایات جنگی و جنایات در اوکراین” از جمله مواردی که توسط دادستان دیوان کیفری بین المللی انجام می شود، حمایت می کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته در سفری غیرمنتظره به لاهه رفت و خواستار تشکیل دادگاه بین‌المللی جدیدی شد تا پوتین را در قبال حمله به اوکراین پاسخگو کند.

روسیه عضو دیوان بین المللی کیفری نیست و صلاحیت آن را رد می کند. مسکو ارتکاب جنایات در اوکراین را رد می کند.

[ad_2]