سودان: پست های آنلاین غیرنظامیان گرفتار و پزشکان ناامید را نشان می دهد | اخبار نظامی

[ad_1]

یک دکتر با اسکراب های سبز خاکستری و ماسک صورت به پذیرش شلوغ بیمارستان آموزشی خارطوم می رود. لایه ضخیمی از عرق روی پیشانی او نمایان است.

سالن پر از ده ها زن به وضوح خسته است. برخی ایستاده اند در حالی که برخی دیگر روی زمین نشسته اند و به دیوارهای سفید لخت افتاده اند.

با لحنی عصبانی به اتاق می گوید: «مردم صحبت کنید تا بتوانیم از این فاجعه خلاص شویم. اکسیژن تمام می شود، بیماران می میرند – ما خودمان خواهیم مرد.

این زنان بخشی از هجوم ناگهانی بیماران ناشی از تخلیه بیمارستان آموزشی الشعب در مجاورت به دلیل جنگ شدید در خارطوم پایتخت سودان هستند. کارکنان بیمارستان آموزشی با آمبولانس تماس گرفته بودند تا او را تخلیه کنند، اما آنها فقط روز چهارشنبه توانستند آنجا را ترک کنند.

دکتر عطیه عبدالله عطیه، دبیر اتحادیه پزشکان سودان، به الجزیره گفت که یک نارنجک انداز به بیمارستان آموزشی الشعب سقوط کرده است.

این ویدئو که روز دوشنبه ضبط شده است، تنها یکی از بسیاری از مواردی است که از زمانی که خارطوم پنج روز پیش در نبرد بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) غرق شد، در رسانه های اجتماعی منتشر شد. بسیاری از این ویدئوها واقعیت وحشتناکی را نشان می‌دهند که غیرنظامیان در حالی که شهر در خشونت‌های پر هرج و مرج فرو می‌رود، با آن روبرو می‌شوند.

تاکنون نزدیک به 300 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند.

نظام سلامت در لبه پرتگاه

فیلم‌های تکان‌دهنده‌ای از بیمارستان الجودا، واقع در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی خارطوم، جایی که برخی از خونین‌ترین خشونت‌ها در آن رخ داده، منتشر شده است.

در حالی که کادر پزشکی سعی می کنند با تعداد زیادی از بیمارانی که به اورژانس می آیند کنار بیایند، اجساد را با لباس های آغشته به خون نشان می دهد که روی تخت های بیمارستان و حتی روی زمین افتاده اند.

در بیانیه ای که روز چهارشنبه در فیس بوک منتشر شد، وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که 16 بیمارستان در ایالت خارطوم مجبور به تعطیلی شده اند و هشدار داد که در صورت ادامه درگیری ها و افزایش تعداد بیمارستان های بسته شده، سیستم بهداشت با “فروپاشی کامل” مواجه خواهد شد.

عطیه در گفتگو با الجزیره گفت که دو طرف متخاصم از پشت بام بیمارستان ها به عنوان مقر پرتاب سلاح های سنگین استفاده می کنند.

عطیه گفت: بیمارستان الصحا در شرق خارطوم توسط نیروهای پشتیبانی سریع و بیمارستان آموزشی الشعب در اشغال نیروهای مسلح سودان بود.

وی افزود: بیمارستان ها نیز با کمبود تجهیزات، دارو و کیسه های خون مواجه هستند.

دانش آموزان به دام افتاده

نبردهای شدید و بمباران های هوایی منطقه ای را که دانشگاه خارطوم در آن قرار دارد فراگرفته و بسیاری از دانشجویان را در داخل خانه به دام انداخته است.

روز دوشنبه دانشجویان تلاش کردند دانشگاه را تخلیه کنند که در نتیجه یک نفر کشته و یک نفر دیگر به شدت مجروح شد.

ویدئویی که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده است، یکی از تلاش‌های تخلیه را نشان می‌دهد که دانش‌آموزان از سوراخی در دیوار آجری می‌خزند در حالی که دیگران از حصار فلزی بالا می‌روند.

چند مرد، که برخی از آنها به نظر مسلح هستند، به آنها کمک می کنند تا از زمین خارج شوند. ستونی از مردم در آن سوی دیوار، در محاصره درختان، با صبر و حوصله در صف انتظار می‌کشند، علی‌رغم صدای بد صدایی از کوبیدن، انفجار و تیراندازی در پس‌زمینه.

ویدئوی دیگری چندین اتاق از فضای اداری شرکت را نشان می دهد که دانش آموزان در آن پناه گرفته اند. بسیاری از آنها که به وضوح خسته شده اند، روی صندلی های میز خمیده می نشینند، در حالی که دیگران روی زمین دراز می کشند. مردی در حالی که سعی می کند استراحت کند روی یک کولر آبی قوز می کند.

در خانه قفل کنید

برای بسیاری از غیرنظامیانی که در مناطق جنگ شدید زندگی می‌کنند، ترک خانه‌هایشان بسیار خطرناک است و فیلم‌هایی از خانواده‌های وحشت‌زده منتشر شده است که مجبور شده‌اند زیر اثاثیه خانه پنهان شوند.

یکی از این ویدئوها نشان می‌دهد که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سعی می‌کنند کودکان گریان را در حالی که زیر یک میز چوبی جمع شده‌اند، آرام کنند و صدای شلیک گلوله‌های سنگین در بیرون خانه‌شان شنیده می‌شود.

خطر در خیابان ها

ماندن در خانه برای همه امکان پذیر نیست. یکی از عکس های منتشر شده در فیس بوک به نظر می رسد که دود از یک مجتمع آپارتمانی را نشان می دهد.

به نظر می رسد که کل یک آپارتمان در اثر آتش سوزی در طبقات پایین ویران شده است. در خیابان پایین، ده‌ها مرد، احتمالاً ساکنان مجتمع، با گردن‌های جرثقیل ایستاده‌اند و در حال تماشای جهنم هستند که ساختمان را فرا گرفته است.

ویدیوی دیگری حداقل دو مرد را نشان می‌دهد که در یک خیابان مسکونی غبارآلود ایستاده‌اند. صدای غرش توپ از دور به گوش می رسد. ناگهان یک تصادف با صدای بلند شنیده می شود و قبل از اینکه دوربین روی زمین بیفتد جرقه هایی برای چند ثانیه ظاهر می شود.

به نظر می رسد پست های رسانه های اجتماعی آنلاین نیز غارت در خیابان های خارطوم را نشان می دهد. در یکی از پست‌های فیس‌بوک، جعبه‌های مقوایی خالی در سراسر خیابان پراکنده شده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد مغازه‌ها با کرکره‌های نیمه‌باز به طرز وحشیانه‌ای غارت شده‌اند.

در پست دیگری، به نظر می رسد تلاشی برای باز کردن یک گاوصندوق که از پشت یک فروشگاه غارت شده گرفته شده بود، صورت گرفته است.

لحظات عادی

در چند روز گذشته، فیلم هایی نیز منتشر شده است که گوشه هایی از زندگی روزمره را در میان خشونت نشان می دهد.

ویدئویی که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده است، لحظه به دنیا آمدن یک نوزاد را در میان درگیری‌های مداوم نشان می‌دهد که خانواده و پزشکان بلافاصله پس از تولد به نوزاد لبخند می‌زنند و خوشحال می‌شوند.

چندین پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گروه‌هایی از مردان را در حال لذت بردن از افطار، شامی که در ماه رمضان افطار می‌کند، در وسط بزرگراه نشان می‌داد.

این فیلم که آنها را در میان صدای شلیک گلوله و انفجارهایی که آسمان اطراف آنها را پر کرده است، نشان می دهد که به طور معمولی صحبت می کنند، با سرگرمی های آنلاین روبرو شده است.



[ad_2]