شادی، سرزنش تیوا وحشی نیجریه به خاطر تاجگذاری چارلز | اخبار موسیقی

[ad_1]

بورو تاون، نیجریه – وقتی ابیسویه راجی در اینستاگرام پستی را دید که در آن تیوا ساویج، خواننده نیجریه‌ای، در مراسم تاجگذاری شاهزاده چارلز در کلیسای وست مینستر در 6 مه اجرا خواهد کرد، نتوانست هیجان خود را مهار کند.

مدیر عملیات 23 ساله در یک استارت آپ مستقر در لاگوس در حالی که از تلفن خود در یک رویداد عمومی می خواند، با تعجب نیجریه ای فریاد زد: «دیوانه!». تماشاچیان نزدیک با کنجکاوی به او نگاه کردند، اما او همچنان به پوزخند ادامه داد.

او با لبخند به الجزیره گفت: «من برای او بسیار خوشحال شدم زیرا دعوت برای شرکت در مراسم تاجگذاری یکی از مهم ترین پادشاهی های جهان بسیار زیاد است. واقعاً خوب است که می بینیم نیجریه ای ها از بالا به پایین برنده می شوند.

سوپراستار Afrobeats Savage به کیتی پری، لیونل ریچی و هنرمندان دیگر از جمله خواننده اپرای آفریقای جنوبی پریتی ینده خواهد پیوست تا در مراسم تاجگذاری این شنبه چارلز سوم پادشاه بریتانیا، که هشت ماه پیش پس از مرگ ملکه الیزابت دوم بر تخت سلطنت نشست، اجرا کنند.

این مراسم توسط اسقف اعظم کانتربری، بلندپایه ترین روحانی کلیسای انگلستان برگزار می شود.

در نیجریه که در اکتبر 1960 از اداره استعمار انگلیس استقلال یافت، این خبر با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.

میراث استعماری

ساویج، 43 ساله، خواننده و ترانه سرای نامزد جایزه گرمی که تابعیت بریتانیا را نیز دارد، در ماه مارس برای پذیرایی روز جهانی زن ملکه کامیلا در کاخ باکینگهام حضور داشت.

در نیجریه، برخی از هموطنان ساویج، مانند راجی، بر این باورند که بازی او در این آخر هفته، کانون توجه پیشرونده‌ای در Afrobeats است، شاید بزرگترین صادرات نیجریه از فیلم‌های نالیوود.

اما همه موافق نیستند.

برخی دیگر در شبکه های اجتماعی ناامیدی خود را از این خواننده ابراز کردند و با توجه به میراث استعماری بریتانیا در نیجریه، او را منافق خواندند.

سوفیا بامبینو، متصدی مد، یکی از آنهاست. برای این جوان 23 ساله، پوچ است که هر شهروندی که با مفاهیم تاریخ استعمار بین بریتانیا و نیجریه آشنا باشد، موافقت کند که در مراسم تاج گذاری شرکت کند.

او گفت: «نمی‌دانم چیست، اما به نظر می‌رسد نیجریه‌ای‌ها هرگز نمی‌خواهند دست از درگیری با افرادی که سال‌ها آنها را مستعمره و سرکوب کرده‌اند، رها کنند. همچنین فراموش نکنیم که چگونه استعمار بریتانیا از مذهب و هویت قومی نیجریه ای ها سوء استفاده کرد و باعث شد که برخی از آداب و رسوم و فرهنگ را کنار بگذارند.

آیا Savage می تواند “تصویر خود را ذخیره کند”؟

مجله رولینگ استون گزارش داد که بسیاری از هنرمندان – از جمله ادل، اد شیران، هری استایلز و رابی ویلیامز – دعوت به بازی در مراسم تاج گذاری را رد کرده اند.

و برای برخی از نیجریه‌ای‌ها، Savage باید از همین روش پیروی می‌کرد.

اینوسنت چیزارام، نویسنده اهل لاگوس، در توییتر نوشت: «خیلی شرم‌آور است… اینکه کرونا می‌خواهد از یک هنرمند آفریقایی استفاده کند که انتخاب اول یا دوم آنها نیست تا به نحوی تصویر خود را حفظ کند.

کارشناسان می گویند سابقه طولانی تبادل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیجریه، قطع کامل ارتباط را غیرممکن می کند.

ایکمسیت افیونگ، سرپرست تحقیقات موسسه مشاوره ریسک ژئوپلیتیک SBM در لاگوس گفت: «دیاسپورای نیجریه در بریتانیا یکی از بزرگترین در جهان است و بخش عمده ای از فرهنگ جهانی بریتانیا و نیجریه است. خوب یا بد، و علی‌رغم پیچیدگی‌های تاریخ انگلیس و نیجریه، روابطی که این دو کشور را به هم پیوند می‌دهد همچنان قابل توجه است و در آینده قابل پیش‌بینی نیز چنین خواهد بود.»

برای اولادوکون پیتر، یک نوازنده جوجو ساکن لاگوس، اگرچه طرفداران ممکن است نظر خود را داشته باشند، اما این نباید هنرمند را از تصمیم گیری راحت باز دارد.

او به الجزیره گفت: «حتی افرادی که برای دفاع از ملی‌گرایی و حاکمیت ما انتخاب شده‌اند، در انجام این کار کوتاهی می‌کنند. “پس چرا یک هنرمند را از پول درآوردن منصرف کنید زیرا هنرمندان دیگر از انجام آن سرباز زدند؟”

موسیقی به عنوان یک خدمت

جوی آکان، ناشر خبرنامه موسیقی نیجریه، Afrobeats Intelligence، گفت که این اجرا فقط یک هنرمند است که خدماتی مانند سایر ارائه دهندگان خدمات ارائه می دهد.

او به الجزیره گفت: «به نوعی، ما احساس می کنیم که نوازندگان یک کالای اجتماعی ارائه می دهند، نه یک محصول تجاری تجاری مانند آشپزی یا هر چیز دیگری. “اگر تیوا ساویج رستورانی را اداره می کرد و پادشاه چارلز تصمیم می گرفت برای مهمانی بعد از تاج گذاری خود در آنجا غذا بخورد، آیا به او می گفتید که او را از رستوران بیرون کند؟”

او گفت که اگر تاریخ استعمار واقعاً اهمیت داشت، نیجریه‌ای‌ها مبالغ هنگفتی به دولت بریتانیا برای نقل مکان یا تحصیل در آنجا پرداخت نمی‌کردند.

برای دیگران، قدرت فرهنگی و نرم کنونی نیجریه برای آغاز یک رابطه جدید با بریتانیا برای به نمایش گذاشتن استعدادهای آفریقایی در سکوهای غربی کافی است، و این پیام را ارسال می کند که این قاره می تواند خود را در پانتئون فرهنگ جهانی در حال ظهور نگه دارد.

افیونگ گفت: «اگر بریتانیا تشخیص دهد که با دعوت از هنرمندان نیجریه‌ای، ما باید خود را با استفاده از این فرصت‌ها متعهد کنیم تا در مورد اینکه کی هستیم، تاریخ ما چیست و در عصر مدرن چه چیزی را مطرح می‌کنیم، اظهارنظر کنیم.»

در همین حال، راجی در بررسی دلایلی که چرا تیوا ساویج باید از اجرا امتناع می‌کرد – مانند هنرمندان دیگر، ناامید است.

او یک هنرمند جهانی است و اگر باید او را دعوت کنند، چرا می تواند این کار را انجام دهد؟ این چه ربطی به استعمار دارد؟» او پرسید.



[ad_2]