شرپا پاسانگ داوا نپالی برای بیست و ششمین بار به قله اورست صعود کرد | اخبار

[ad_1]

پاسنگ دوا با یک مشتری مجارستانی در قله 8849 متری (29032 فوت) به قله رسید.

مقامات گفتند که یک راهنمای شرپا نپالی برای بیست و ششمین بار به قله اورست صعود کرده است که با رکوردی که توسط یک راهنمای نپالی به نام کامی ریتا شرپا برای بیشترین صعود به مرتفع ترین قله جهان ثبت شده است، برابری می کند.

بیگیان کویرالا، یکی از مقامات گردشگری دولتی روز یکشنبه گفت که پاسانگ دوا شرپا، 46 ساله، روز یکشنبه بر فراز قله 8849 متری (29032 فوتی) ایستاد و دومین فردی در جهان شد که به این شاهکار دست یافت.

کامی ریتا که هم اکنون در حال صعود به اورست است، در صورت صعود به قله بلندترین کوه جهان، می تواند رکورد جدیدی را ثبت کند.

به گفته سازمان دهنده اکسپدیشن Imagine Nepal Treks، پاسانگ داوا شرپا به همراه یک کوهنورد مجارستانی صبح یکشنبه به قله رسید.

دوا فوتی شرپا، مقام رسمی به رویترز گفت: «اکنون آنها از اجلاس پایین می آیند و در وضعیت خوبی هستند.

شرپاها که بیشتر از نام کوچک خود استفاده می کنند، به مهارت های کوهنوردی معروف هستند و زندگی خود را عمدتاً از راهنمایی مشتریان خارجی در کوهستان می گذرانند.

دوا فوطی گفت نایلا کیانی پاکستانی که روز یکشنبه نیز به قله صعود کرد، اولین کوهنورد خارجی بود که در فصل صعود امسال که از مارس تا می ادامه دارد، به اورست صعود کرد.

این را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد زیرا بسیاری از کوهنوردان خارجی اکنون یک روز پس از رفع طناب های قله به سمت قله می روند.

روزنامه هیمالیا تایمز گزارش داد، کیانی، بانکدار 37 ساله مستقر در دبی، چهار قله از 14 بلندترین کوه جهان را قبل از اورست بالا رفته بود.

نپال امسال رکورد 467 مجوز برای کوهنوردان خارجی که می خواهند به قله اورست برسند صادر کرده است.

کوهنوردان معمولاً در ماه آوریل به کمپ اصلی کوه می‌رسند و قبل از صعود به دامنه‌های کوه، هفته‌ها را با ارتفاع زیاد، زمین‌های ناهموار و هوای رقیق سازگار می‌کنند. در هفته اول یا دوم ماه مه آنها معمولاً سعی می کنند قله را طی کنند.

هر کوهنورد معمولاً حداقل یک راهنمای شرپا را همراهی می‌کند و این نگرانی را ایجاد می‌کند که بخش باریکی زیر قله، معروف به پله هیلاری، ممکن است بیش از حد شلوغ شود.

امسال همچنین هفتادمین سالگرد اولین صعود به قله اورست در سال 1953 توسط ادموند هیلاری نیوزلندی و راهنمای شرپا او تنزینگ نورگی است. از آن زمان تاکنون بیش از 11000 بار آپلود شده است.

[ad_2]