شهردار مسلمان از حضور در جشن عید در کاخ سفید منع شد | اخبار

[ad_1]

شهردار محمد خیرالله منتقد صریح ممنوعیت سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است که ورود شهروندان چندین کشور عمدتا مسلمان به ایالات متحده را محدود می کند.

سرویس مخفی ایالات متحده مانع از شرکت یک شهردار مسلمان در مراسم جشن کاخ سفید به همراه جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به مناسبت پایان ماه مبارک رمضان شد.

شهردار محمد خیرالله، اندکی قبل از ورود به کاخ سفید برای جشن عید فطر در روز دوشنبه، گفت که او از کاخ سفید تماس گرفته است مبنی بر اینکه او مجوزی از سرویس مخفی دریافت نکرده است و نمی تواند در جشن شرکت کند، جایی که بایدن سخنرانی کرد. در مقابل صدها مهمان

او گفت که این مقام کاخ سفید توضیح نداد که چرا سرویس مخفی ورود او را مسدود کرده است. خیرالله، 47 ساله، پس از اینکه به او اجازه حضور در این مراسم داده شد، به بخش نیوجرسی شورای روابط آمریکایی-اسلامی اطلاع داد.

این گروه از دولت بایدن خواست تا انتشار اطلاعات اف‌بی‌آی را از آنچه به «مجموعه داده‌های غربالگری تروریست‌ها» که شامل صدها هزار نفر می‌شود، متوقف کند. این گروه به خیرالله اطلاع داد که فردی با نام و تاریخ تولد او در مجموعه داده‌هایی است که وکلای آن در سال 2019 به دست آوردند.

خیرولا یکی از منتقدان صریح ممنوعیت سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است که ورود شهروندان چندین کشور عمدتا مسلمان به ایالات متحده را محدود می کرد. او همچنین به بنگلادش و سوریه سفر کرده است تا با انجمن پزشکی سوریه آمریکایی و بنیاد وطن کارهای بشردوستانه انجام دهد.

خیرولا در یک مصاحبه تلفنی در راه بازگشت به خانه اش به نیوجرسی گفت: “این مرا گیج، شوکه و ناامید کرد.”

“این در مورد این نیست که “من نتوانستم به مهمانی بروم.” برای همین نرفتم. و این لیستی است که من را به دلیل هویتم متمایز کرده است. و من فکر نمی‌کنم که بالاترین مقام در ایالات متحده باید با این نوع پروفایل‌ها سرنگون شود.»

سخنگوی سرویس مخفی آنتونی گوگلیلمی تأیید کرد که خیرولا اجازه ورود به محوطه کاخ سفید را نداشته است، اما از بیان دلیل آن خودداری کرد.

گوگلیلمی در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که از ناراحتی‌هایی که ممکن است ایجاد کرده متأسفیم، شهردار امروز عصر اجازه ورود به مجموعه کاخ سفید را نداشت.» متأسفانه، ما نمی‌توانیم درباره ابزارها و روش‌های حفاظتی خاصی که برای انجام عملیات امنیتی خود در کاخ سفید استفاده می‌شود، اظهار نظر کنیم.»

کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کرد.

“ما خیلی احساس درماندگی می کردیم”

سلایدین ماکسوت، مدیر اجرایی شعبه شورای روابط آمریکایی-اسلامی نیوجرسی، این اقدام را “کاملا غیرقابل قبول و توهین آمیز” خواند.

ماکسوت پرسید: «اگر چنین حوادثی برای شخصیت‌های برجسته و مورد احترام مسلمان آمریکایی مانند شهردار خیرولا اتفاق می‌افتد، این سؤال پیش می‌آید: چه اتفاقی برای مسلمانانی می‌افتد که دسترسی و دید شهردار را ندارند؟»

خیرولا گفت که در سال 2019 توسط مقامات متوقف شد، در فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک به مدت سه ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و از او پرسیده شد که آیا “تروریستی” را می شناسد یا خیر. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که او پس از یک دیدار خانوادگی به ترکیه، جایی که همسرش خانواده دارد، به آمریکا باز می گشت.

در موقعیتی دیگر، او گفت که برای مدت کوتاهی در مرز ایالات متحده و کانادا در حالی که با خانواده به کشور بازگشته بود، بازداشت شد.

این گروه گفت خیرالله به حزب دموکراتیک نیوجرسی کمک کرد تا اسامی رهبران مسلمان محلی را برای دعوت به جشن عید کاخ سفید جمع آوری کند و در آخر هفته مهمان مراسمی در عمارت فرماندار نیوجرسی بود.

خیرالله در سوریه به دنیا آمد، اما خانواده او در سرکوب حکومت حافظ اسد در اوایل دهه 1980 آواره شدند. خانواده او قبل از نقل مکان به نیوجرسی در سال 1991 به عربستان سعودی گریختند. او از آن زمان در آنجا زندگی می کند.

او در سال 2000 شهروند ایالات متحده شد و در سال 2001 برای اولین بار به عنوان شهردار انتخاب شد. او همچنین 14 سال را به عنوان یک آتش نشان داوطلب گذراند.

خیرالله گفت که از سال 2012 تا 2015، زمانی که جنگ داخلی بخش اعظم کشور را ویران کرد، هفت سفر با سازمان های کمک رسانی به سوریه داشته است.

او گفت: “من سوری هستم و می دانید، دیدن آنچه در تلویزیون و شبکه های اجتماعی دیدیم و برای کمک به مردم واکنشی نشان ندهیم بسیار سخت بود.” منظورم این است که ما خیلی احساس درماندگی می کردیم.

[ad_2]