صدها نفر در حالی که معترضین در بلاروس با خشونت روبرو هستند دستگیر شدند اروپا

[ad_1]

در ادامه تظاهرات ماه ها علیه رئیس جمهور لوکاشنکو ، پلیس از گلوله های لاستیکی و نارنجک های خیره کننده برای پراکنده کردن جمعیت استفاده کرد.

نیروهای امنیتی ماسک دار در یک روز دیگر تظاهرات گسترده علیه الکساندر لوکاشنکو ، رئیس جمهور بلاروس ، صدها نفر را دستگیر کردند.

معترضین روز یکشنبه شعار “من بیرون می آیم” ، آخرین کلمات شناخته شده معترض ضد دولت که هفته گذشته درگذشت ، سر دادند.

ویدئوهای توزیع شده در برنامه پیام رسان ، تلگرام ، نشان می دهد که افسران لباس فرم با استفاده از گاز اشک آور و نارنجک های خیره کننده علیه معترضان صلح طلب در پایتخت ، مینسک ، تلاش می کنند تا تجمع های خود را متفرق کنند.

سازمان حقوق بشر ویاسنا از بازداشت شدگان در تظاهرات در شهرهای دیگر از جمله وایتبسک و گومل خبر داد.

این گزارش می گوید بیش از 500 نفر در روز یکشنبه در سراسر کشور دستگیر شدند.

بلاروس ماه هاست که درگیر یک بحران سیاسی است. پس از انتخابات آگوست ، که به گفته آنها تقلبی بوده است ، هر هفته ده ها هزار نفر به خیابان ها می آیند ، چیزی که لوکاشنکو آن را انکار می کند.

معترضین می خواهند رهبر پیشکسوت ، که 26 سال در قدرت است ، استعفا دهد.

رومن بوندارنکو ، معترض 31 ساله ضد دولت ، روز پنجشنبه در بیمارستانی در مینسک درگذشت که معترضین گفتند که توسط نیروهای امنیتی به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

وزارت کشور مسئولیت مرگ بوندارنکو را رد کرد و گفت که وی در درگیری با غیرنظامیان کشته شد.

یک شاهد گفت: نیروهای امنیتی در تجهیزات و سپرها به میدان دستگیری بوندارنکو در روز یکشنبه سیل زدند ، پرچم های مخالفان را از بین بردند ، لامپ های یادبود را لگد زدند و مردم را از میان جمعیت کشیدند و آنها را به سمت وانت ها بردند.

صدها نفر از معترضین برای حضور در یک خانه مراقب در حوالی خانه بوندارنکو در مینسک جمع شدند [AFP]

“رسوا و شرم آور”

این فیلم ها مردان و زنان را به زندانیان حمل و نقل می کشاند
و وانت روزنامه نگاران از جمله دستگیرشدگان بودند. گزارش شده است که چندین نفر زخمی شده اند.

صدها معترض سرخ و سفید ، که به نمایندگی از جنبش اعتراضی آمده بودند ، روز یکشنبه در نزدیکی خانه بوندارنکو در مینسک مواظب بودند.

شاهدان می گویند بوندارنکو پس از درگیری با افرادی که لباس شخصی پوشیده بودند و برای برداشتن روبان های قرمز و سفید به زمین بازی آمده بودند ، بازداشت شد.

الكساندر لوكاشنكو ، رهبر قدرتمند ، پس از اعلام پیروزی در انتخابات مورد مناقشه در ماه آگوست ، از كناره گیری امتناع ورزید [BelaPAN/Reuters]

سوتلانا تیخانوفسایا ، اصلی ترین رقیب لوکاشنکو که پس از انتخابات به تبعید در لیتوانی گریخت ، در شبکه های اجتماعی گفت که از تجمع های روز یکشنبه به یاد بوندارنکو حمایت می کند.

اتحادیه اروپا مرگ بوندارنکو را “نتیجه رسوا و شرم آور اقدامات مقامات بلاروس … که (مستقیماً) جمعیت خود را مستقیماً و به زور سرکوب کردند” خواند.

پلیس هزاران نفر را در طی ماه ها اعتراض دستگیر کرده است ، اما گروه های حقوق بشری ادعا می کنند که صدها بازداشت شده گزارش داده اند که مورد ضرب و شتم و سایر موارد نقض حقوق قرار گرفته اند.



[ad_2]