عثمان سونکو: چرا تنش ها در سنگال بالا گرفته است؟ | خبر توضیح

[ad_1]

هواداران رهبر اپوزیسیون این اتهامات و محکومیت دو ساله او را ترفندی برای جلوگیری از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می دانند.

در درگیری‌هایی که پس از محکومیت عثمان سونکو، چهره مخالف سنگالی به دو سال زندان، 9 نفر کشته شدند.

حامیان سونکو روز پنجشنبه پس از محکومیت غیابی سونکو به اتهام “فساد کردن جوانان” به سوی پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند و اتوبوس ها را آتش زدند.

او از تجاوز به زن شاغل در سالن ماساژ و تهدید به مرگ او تبرئه شد.

حامیان این اتهامات را ترفندی برای ممانعت از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است برای فوریه 2024 برگزار شود، محکوم می کنند.

دولت و قوه قضائیه این موضوع را تکذیب می کنند.

چرا اعتراضات شروع شد؟

حزب پاستف سونکو گفت که این حکم بخشی از یک توطئه سیاسی است و در بیانیه ای از شهروندان خواست که “تمام فعالیت ها را متوقف کنند و به خیابان ها بیایند”.

این پرونده از سال 2021 و در بحبوحه ناامیدی فزاینده از رئیس جمهور مکی سال، باعث اعتراضات خشونت آمیز در این کشور غرب آفریقا شده است.

منتقدان می گویند که سال، که در سال 2012 انتخاب شد، نتوانست شغل ایجاد کند و انتقادات مخالفان را در میان شایعاتی که ممکن است تلاش کند محدودیت های دوره ریاست جمهوری را دور بزند و سال آینده دوباره نامزد شود، خفه کرد.

سونکو در انتخابات ریاست جمهوری 2019 سنگال سوم شد و در بین جوانان این کشور محبوبیت دارد. او به عنوان رقیب اصلی رئیس جمهور مکی سائول در نظر گرفته می شود و از ساول خواسته است که علناً بگوید که به دنبال سومین دوره ریاست جمهوری نخواهد بود.

بعد از صدور حکم چه شد؟

پس از صدور حکم روز پنجشنبه، درگیری بین پلیس و معترضان رخ داد، اتوبوس‌ها در داکار پایتخت به آتش کشیده شدند و شورش‌هایی در جاهای دیگر از جمله شهر زیگین‌چور، جایی که سونکو از سال 2022 شهردار آن بود، گزارش شد.

دود سیاه غلیظی از محوطه دانشگاه مرکزی در داکار بلند شد، جایی که معترضان بعد از ظهر چندین اتوبوس را به آتش کشیدند و به سمت پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند که با گاز اشک آور پاسخ داد.

نیکلاس هاک، خبرنگار الجزیره که از داکار گزارش می دهد، از دستگیری مردی در حین صحبت با الجزیره فیلم گرفته است.

سینی سنقر، یکی از ساکنان داکار، گفت که او “هیچ ربطی به سیاست ندارد”.

او گفت: “من هیچ کاری با سیاستمداران نمی خواهم، من فقط یک کارگر هستم که از سال 2017 در یک شرکت خصوصی کار می کنم.” من هرگز شاهد چنین خشونتی نبودم، از دیدن این رفتار پلیس شوکه شدم.

او در پاسخ به سوال حاکی که آیا می ترسد، گفت: “بله، می ترسم، خیلی می ترسم.” در حین صحبت، پلیس نقابدار او را گرفت و به ون پلیس برد.

شبکه های اجتماعی از کار افتاده است

چند رسانه اجتماعی و پلت فرم های پیام رسانی اواخر روز پنجشنبه در سنگال محدود شدند.

رصدخانه اینترنتی NetBlocks گفت: این حرکت “احتمالاً بر توانایی جامعه برای برقراری ارتباط تأثیر می گذارد.”

به گفته این سازمان، تعطیلی های مشابه در جریان اعتراضات گسترده در سال 2021 رخ داده است.

آیا سونکو می تواند برای ریاست جمهوری 2024 نامزد شود؟

دستگیری اولیه سونکو به اتهام تجاوز جنسی در سال 2021 باعث درگیری هایی شد که حداقل 12 کشته برجای گذاشت.

جیبی دایان، یکی از وکلای او به رویترز گفت: نامزدی عثمان سونکو در خطر است.

بامبا سیسه وکیل دوم با اشاره به قانون انتخابات سنگال گفت: “با این حکم، سونکو نمی تواند نامزد شود”.

وی افزود: “محکومیت فساد مالی جوانان مانع از صلاحیت وی می شود زیرا او غیابی محکوم شده است، بنابراین ما نمی توانیم تجدید نظر کنیم.”



[ad_2]