عراق خواستار عذرخواهی ترکیه برای حمله به فرودگاه سلیمانیه شد اخبار کردی

[ad_1]

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه می گوید که در زمان حمله در کاروانی با سربازان آمریکایی در فرودگاه سلیمانیه بوده است.

دولت عراق با محکوم کردن آنچه «تجاوز آشکار، تجاوز» به حاکمیت این کشور در این منطقه می‌خواند، از ترکیه به دلیل حمله به فرودگاهی در شمال این کشور عذرخواهی کرده است.

درخواست روز شنبه پس از آن مطرح شد که یکی از مقامات وزارت دفاع ترکیه به رویترز گفت که هیچ عملیات نظامی ترکیه در روزهای اخیر در منطقه انجام نشده است.

ریاست جمهوری عراق اعلام کرد این حمله روز جمعه در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه در منطقه نیمه خودمختار کردستان رخ داد.

او ترکیه را مسئول این حمله دانست و گفت آنکارا هیچ مبنای قانونی برای ادامه “ارعاب غیرنظامیان به بهانه اینکه نیروهای متخاصم با آن در خاک عراق حضور دارند” ندارد.

در این بیانیه آمده است: «در این زمینه، ما از دولت ترکیه می‌خواهیم که مسئولیت را بپذیرد و عذرخواهی رسمی کند».

ترکیه که دهه ها را صرف مبارزه با گروه های مسلح کرد در شرق کرده است، چندین عملیات نظامی از جمله حملات هوایی در شمال عراق و شمال سوریه علیه نیروهای تحت رهبری کردها در آنجا انجام داده است. آنکارا نیروهای تحت رهبری کردها را “تروریست” می داند که با حزب غیرقانونی کارگران کردستان یا پ.ک.ک متحد شده اند.

نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها (SDF) که توسط ایالات متحده حمایت می شود، روز شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که مظلوم عبدی، رهبر این نیروها در زمان حمله در فرودگاه سلیمانیه بوده، اما “هیچ آسیبی وارد نشده است”.

عبدی حمله روز شنبه را محکوم کرد و به خبرگزاری کرد شمالی گفت که در کاروانی بود که شامل نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده و اعضای نیروهای ضد تروریسم کرد عراق بود که مورد آتش قرار گرفت.

عبدی در پاسخ به سوالی درباره علت این حمله گفت: «این پیام واضحی از سوی ترک ها است که آنها نگران و مخالف روابط بین المللی ما هستند و می خواهند به آنها آسیب برسانند».

عبدی افزود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دنبال “پیروزی آزاد” در آستانه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور در ماه آینده است.

یک مقام آمریکایی به رویترز تایید کرد که به یک کاروان در منطقه حمله شده است و پرسنل نظامی آمریکایی در آن حضور داشتند، اما گفت که تلفات جانی نداشته است.

حدود 900 سرباز آمریکایی به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که با بقایای داعش یا گروه دولت اسلامی مبارزه می کند، در سوریه باقی مانده اند که بیشتر آنها در شمال شرق تحت حکومت کردها هستند.

یک منبع آگاه نزدیک به رهبری اتحادیه میهنی کردستان، حزب کنترل منطقه سلیمانیه و دو مقام امنیتی کرد نیز به رویترز تایید کردند که عبدی و سه نظامی آمریکایی در نزدیکی فرودگاه هستند.

امیر فندی، خبرنگار الجزیره، به نقل از منابعی در فرودگاه سلیمانیه، گفت که این حمله “به بخش بزرگی از حصار بیرونی تاسیسات آسیب رساند اما تلفات جانی نداشت.”

وی خاطرنشان کرد که این حمله چند روز پس از آن صورت گرفت که ترکیه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهایی که به سلیمانیه رفت و آمد می‌کردند و از آن خارج می‌شدند، به دلیل افزایش فعالیت‌های جنگجویان پ‌ک‌ک در آنجا بست و گفت که این گلوله باران تنش‌ها را بین طرف‌های اصلی دولت کردهای عراق تشدید کرده است. .

بیانیه دولت اقلیم کردستان عراق که عمدتاً تحت کنترل حزب دمکرات کردستان است، ظاهراً پ‌ک‌ک را مسئول رویدادهای روز جمعه می‌داند. او آنها را به تحریک حمله به فرودگاه و استفاده از “موسسات دولتی” برای “فعالیت های غیرقانونی” متهم کرد.

آنکارا روابط نزدیکی با حزب دموکرات کردستان دارد که بزرگترین حزب در منطقه نیمه خودمختار کردستان است و در اربیل پایتخت اقلیم مسلط است.

رقیب آن، پ.ک.ک، روابط نزدیک تری با پ.ک.ک دارد و بر سلیمانیه تسلط دارد.

فندی که از اربیل گزارش می دهد، گفت: “ریاست اقلیم کردستان عراق از هر دو طرف خواسته است تا مبادله اتهامات را متوقف کنند و در مورد شرایط گلوله باران اخیر تحقیق کنند.”

این جو متشنج بین دو طرف دولت اقلیم کردستان در حالی رخ می دهد که حریم هوایی ترکیه به روی پروازهای فرودگاه سلیمانیه بسته است و بسیاری می گویند که اختلافات بین دو طرف در دولت باید پایان یابد. .. در حالی که مردم اینجا برای انتخابات قانونگذاری که قرار است اواخر امسال برگزار شود، آماده می شوند.

[ad_2]