عفو عمومی از ترس جنایات جنگی در Tigrei ، اتیوپی ، قتل عام را گزارش داد اتیوپی

[ad_1]

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که عواقب آن در اطراف شاخ ناپایدار آفریقا گسترش یافته است ، جنگ بین نیروهای دولت اتیوپی و رهبران شورشی شمال ممکن است از کنترل خارج شود و جنایات جنگی انجام شده است.

درگیری 10 روزه در منطقه Tigrei منجر به کشته شدن صدها نفر ، اعزام پناهجویان سیل به سودان و ایجاد ترس در مورد این امر شده است که می تواند اریتره را به خود جلب کند یا اتیوپی را مجبور به انتقال نیرو از نیروهای آفریقایی مخالف جنگجویان مرتبط با القاعده در سومالی کند.

همچنین می تواند آبروی نخست وزیر ابی احمد را که برنده جایزه صلح نوبل 2018 برای پیمان صلح با اریتره و برنده پوسترهایی برای افتتاح اقتصاد اتیوپی و تسهیل سیستم سرکوبگر سیاسی بود ، لکه دار کند.

میشل باشلت ، رئیس ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت: “این خطر کاملاً از کنترل خارج شده است که منجر به تلفات سنگین و تخریب و همچنین آوارگی جمعی در داخل خود اتیوپی و آن سوی مرزها می شود.”

وی افزود ، كشته شدن غیرنظامیان ، كه توسط عفو بین الملل گزارش شده است ، در صورت تأیید شده توسط یكی از طرفین درگیری ، جنایات جنگی محسوب می شود.

نخست وزیر ابی جبهه مردمی برای آزادی Tigrei (TPLF) را که منطقه کوهستانی بیش از پنج میلیون نفر حاکم است را به خیانت و تروریسم متهم کرد.

نظامیان فدرال می گویند TPLF هفته گذشته علیه آنها قیام کرد ، اما از آن زمان پس از محاصره جان سالم به در برد و غرب منطقه را تصرف کرد. با اختلال در ارتباطات و ممنوعیت رسانه ها ، هیچ تأیید مستقلی از وضعیت جنگ وجود ندارد.

TPLF می گوید دولت ابی از زمان روی کار آمدن Tigrayans به طور سیستماتیک آزار و اذیت می کند و عملیات نظامی را “حمله” توصیف می کند.

نیروهای فدرال در حال حملات هوایی هستند و از چهارشنبه هفته گذشته نبرد زمینی در جریان است.

اتیوپی ادعای TPLF مبنی بر کشتن یک سد توسط هواپیماهای فدرال را رد کرد.

رهبر جدید Tigray

ابی که از بزرگترین گروه قومی اتیوپی ، اورومو است ، گفت که پارلمان مولی نگا 52 ساله ، دانشگاهی و معاون علمی و آموزش عالی دانشگاه آدیس آبابا را به عنوان رهبر جدید Tigray معرفی کرد.

هیچ واکنش فوری به انتصاب مولو توسط رهبر فعلی Tigrean ، Debrecion Gebremihael ، که پیروز انتخابات محلی در ماه سپتامبر با وجود دستور دولت مرکزی برای لغو آن ، یا سایر چهره های TPLF بود ، وجود نداشت.

در پایان نامه مولو در وب سایت دانشگاه تونته در هلند ، جایی که وی دکترای خود را دریافت کرد ، محل تولد وی را Tigrei ذکر کرده است.

روز جمعه نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه اتحادیه آفریقا (AU) رئیس امنیتی خود را که یک تبار اتیوپیایی است ، اخراج کرده است ، زیرا دولت ابی وی را به بی وفایی متهم کرد.

موسی فکی مهامات ، رئیس بلوک ، در یادداشتی در 11 نوامبر پس از نوشتن نگرانی وزارت دفاع اتیوپی ، دستور برکناری گبریگزیابر مبراتو ملازی را صادر کرد.

راشد عبدی ، متخصص شاخ آفریقا گفت که گبریگزیابر تیگری بود و استعفای وی از اتحادیه اروپا بخشی از تلاش های دولت ابی برای حذف برجسته دجله بود.

وی با اشاره به برکناری دیگر مقامات Tigrayan از زمان شروع حمله نظامی گفت: “پاکسازی مقامات ذی صلاح Tigrayan در اواسط درگیری برای روحیه خدمات (امنیتی و نظامی) خوب نیست.”

“همچنین این ایده را بازی می کند که این اساساً یک جنگ قومی است که به عنوان یک جنگ قدرت پیرامون مرکز پوشیده شده است.”

این هفته اما ابی از اتیوپی ها خواست تا اطمینان حاصل کنند که ببرها مورد هدف قرار نمی گیرند. وی گفت: “همه ما باید حافظ برادر خود باشیم و ببرها را از هرگونه فشار منفی محافظت می كنیم.”

“آسیب ویرانگر”

مراسم تحلیف وی از زمان روی کار آمدن در سال 2018 ، شکستگی های قومی را در دومین کشور بزرگ آفریقا با 115 میلیون نفر نشان داد.

قبل از شیوع Tigray ، درگیری ها منجر به کشته شدن صدها نفر و ریشه کن کردن صدها هزار نفر شد.

گزارش امنیت داخلی سازمان ملل می گوید پلیس اتیوپی برای درخواست لیست مقامات تیگرایان از دفتر برنامه غذایی جهانی سازمان ملل (UNFPA) در منطقه آمهارا بازدید کرده است.

در این گزارش ، رئیس پلیس محلی در مورد “دستور شناسایی ببرهای قومی از همه سازمان های دولتی و سازمان های غیردولتی” به آنها گفت و بر تفاوت های ظریف قومی درگیری تأکید کرد. آمهرا با تیگری و حاکمانش به ابی همسایه است.

در این گزارش آمده است ، سازمان ملل به پلیس گفت كه این افسران را از نظر قومیت شناسایی نكرده است. هیچ اظهار نظری از سوی پلیس منطقه یا دولت آمهارا صورت نگرفت.

عفو بین الملل روز پنجشنبه گفت با استناد به شاهدان متهم TPLF ده ها و احتمالاً صدها غیرنظامی در منطقه در تاریخ 9 نوامبر با ضربات چاقو کشته و هک شدند.

Debretsion این را به رویترز رد کرد.

از زمان آغاز جنگ بیش از 14،500 پناهنده اتیوپیایی – نیمی از آنها کودک – به سودان رفته اند و آژانس های امدادی می گویند اوضاع در Tigrei رو به وخامت است.

همچنین نگرانی در مورد اخراج گسترده هزاران پناهنده اریتره ای به اردوگاهی در اتیوپی وجود دارد.

ارتش ملی اتیوپی یکی از بزرگترین ارتش های آفریقا است. اما بهترین جنگنده های او از Tigray هستند و سخت افزارهای آن نیز تحت فرماندهی شمال وجود دارد.

اتیوپی میزبان مقر AU در آدیس آبابا است. تقریباً 4400 سرباز اتیوپیایی در نیروهای صلح خود در سومالی مشغول خدمت هستند.

سه منبع به رویترز گفتند که حدود 500 نیروی اتیوپی مستقر در سومالی جدا از نیروهای حافظ صلح در اوایل ماه نوامبر به خانه بازگشتند.

“درگیری طولانی مدت داخلی باعث ویرانی هم در Tigrei و هم در کل اتیوپی خواهد شد و سالها پیشرفت حیاتی را لغو می کند. علاوه بر این ، به راحتی می تواند بر روی مرزها ریخته شود و به طور بالقوه کل منطقه را بی ثبات کند. “



[ad_2]