عکس ها: ترس ها، آسیب پذیری ها، تقسیم بندی ها و رقص ها در مولداوی | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

مولواتا نوآ، مولداوی – خاطرات مارس 1992 بر الکساندرا بسلگا سنگینی می کند.

او در آن زمان 17 ساله بود که درگیری شدید شد و دستور تخلیه زنان و کودکان از منطقه مولواتا نوآ در مولداوی صادر شد.

این روستا که در ساحل شرقی رودخانه دنیستر قرار دارد، از بقیه قلمروهای تحت کنترل مولداوی به سمت غرب جدا شده است و فقط با کشتی قابل دسترسی است.

معدود جاده‌هایی که به خارج از شهرداری منتهی می‌شوند از ترانس‌نیستریا می‌گذرند، یک جمهوری جدایی‌طلب طرفدار روسیه که در آن بیش از سه دهه درگیری ادامه داشته و مسکو حدود 2000 سرباز در آن حضور دارد.

سی و یک سال پیش، زمانی که جدایی‌طلبان ترانسنیستر از شرق پیشروی می‌کردند، بسلگا با قایق با دوستان و بستگان خود به ساحل غربی رود دنیستر گریخت، جایی که چندین اتوبوس منتظر او بودند.

اگرچه او زنده ماند، اما همه آنقدر خوش شانس نبودند.

بسلقا که اکنون 48 سال دارد، گفت: «در حالی که منتظر خروج بودیم، جدایی‌طلبان شروع به بمباران اتوبوس‌ها کردند.

«مردم از پنجره ها بیرون می پریدند، همه می دویدند. مردی را دیدم که پسر عمویم را حمل می کرد. پیراهنش غرق خون بود.»

دقایقی بعد پسر عمویش فوت کرد.

امروز، مولداوی – جمهوری شوروی سابق با جمعیت 2.6 میلیون نفر – در حال تبدیل شدن به یکی از عوارض جانبی آشکار جنگ مسکو در اوکراین است.

اوکراین و متحدان غربی آن می گویند روسیه می تواند از ترانس نیستریا برای انجام حملات جدید علیه اوکراین استفاده کند.

مسکو همچنین متهم به تلاش برای بی ثبات کردن مولداوی در یک دهه آینده و بازگرداندن آن به حوزه نفوذ روسیه است.

ناظران می گویند طی سال گذشته روسیه کمپین های اطلاعات نادرست را تشدید کرده است، با کاهش صادرات گاز به بحران انرژی در مولداوی دامن زده است و با انتقال پول به سیاستمداران مولداوی دوست کرملین که به معترضان پرداخت می کنند، به ناآرامی های سیاسی دامن زده است. بخش غربی مولداوی دولت کج اندیش

مولداوی ها با بازی های ژئوپلیتیک بیگانه نیستند.

در مقاطع مختلف تاریخ خود، سرزمینی که مولداوی مدرن را تشکیل می دهد، قبل از اعلام استقلال در سال 1991، تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی، امپراتوری روسیه، رومانی و سپس اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت.

در سال‌های آینده، مولداوی برای بهبود چشم‌انداز اقتصادی، کاهش وابستگی به انرژی روسیه و مهار فساد بومی تلاش کرده است. این کشور اخیراً از نظر ایدئولوژیک به سمت اروپا حرکت کرده است و در سال 2020 یک دولت طرفدار غرب را انتخاب کرده و پس از حمله روسیه به اوکراین، درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داده است. او همچنین علاقه خود را به پیوستن به ناتو نشان داده است که باعث شد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تهدید کند که مولداوی می تواند “اوکراین بعدی” باشد.

جنگ در اوکراین همچنین اختلافات عمیق در مولداوی را آشکار کرده است.

در حالی که جوانان توسط فرصت های موجود در اتحادیه اروپا جذب می شوند، احساسات طرفدار روسیه همچنان در سایر بخش های جامعه نفوذ می کند، به ویژه در میان نسل های قدیمی که نسبت به اتحاد جماهیر شوروی نوستالژیک هستند، و در مناطقی مانند قلمرو خودمختار گاگاوزیا که ترجیح می دهند. روسی به رومانیایی به عنوان lingua franca franc.

به گفته Watchdog MD، یک سازمان نظارتی محلی که روندها را از زمان تهاجم سال گذشته به اوکراین مستند کرده است، در چنین مناطقی، کانال های خبری و رسانه های اجتماعی روسیه راهی برای انتشار اطلاعات نادرست فراهم می کنند.

آندری کورارارو، محقق وابسته در Watchdog MD می‌گوید: «آن‌ها همیشه سعی می‌کنند روایت‌ها را به هر طریقی به سلاح تبدیل کنند. «همیشه یک پیچ و تاب وجود دارد. آنها اخبار را تغییر می دهند تا برای جمعیت مولداوی ترسناک تر به نظر برسند و سطح عمومی اضطراب را افزایش دهند.

[ad_2]