عکس: پایتخت سودان در پی ماه جنگ وحشیانه ویران شده است | گالری اخبار

[ad_1]

خارطوم پایتخت سودان با یک ماه درگیری شدید بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به یک منطقه جنگی متروکه تبدیل شده است.

خانواده‌های متلاشی شده در خانه‌های خود جمع شده بودند زیرا خانه‌های غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه در خیابان‌ها بین نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان “همدی” داگالو، رئیس نیروهای امنیت ملی، آسیب دیدند.

مردم خارطوم هفته ها کمبود شدید مواد غذایی، قطع برق، اختلالات ارتباطات و تورم سرسام آور را تحمل کردند. قبل از شروع جنگ در 15 آوریل، این شهر پنج میلیونی به عنوان مکانی با ثبات نسبی در نظر گرفته می شد، اما اکنون اغلب شاهد گلوله باران و حملات هوایی است.

هواپیماهای سوخته روی آسفالت فرودگاه خوابیده اند، سفارتخانه های خارجی بسته شده اند و بیمارستان ها، بانک ها، فروشگاه ها و سیلوهای گندم توسط غارتگران غارت می شوند.

به گفته پزشکان، خشونت ها در ال جنینا، مرکز ایالت دارفور غربی نیز تجدید شده و صدها کشته برجای گذاشته و سیستم بهداشتی در “فروپاشی کامل” قرار گرفته است.

به گفته شاهدان، درگیری‌ها در روز دوشنبه ادامه یافت و به گفته شاهدان، صدای انفجارهای مهیبی در خارطوم شنیده شد و دود غلیظی در آسمان هنگام شلیک هواپیماهای جنگی ضد هوایی ادامه یافت.

یکی از اهالی 37 ساله جنوب خارطوم که به دلایل ایمنی نخواست نامش فاش شود، گفت: “وضعیت هر روز بدتر می شود.”

مردم بیشتر می‌ترسند زیرا هر دو طرف خشونت‌آمیزتر می‌شوند.»

شاهد دیگری از “درگیری با انواع سلاح” در اومدورمان، شهر دوقلوی پایتخت خبر داد.

نزدیک به یک میلیون نفر بر اثر درگیری آواره شده اند که بسیاری از آنها در بندر سودان، در فاصله 850 کیلومتری (500 مایلی) پناه گرفته اند.

سازمان ملل می گوید بیش از 700000 نفر در داخل کشور به دلیل جنگ آواره شده اند و نزدیک به 200000 نفر از سودان به کشورهای همسایه گریخته اند.

نگرانی هایی در مورد ثبات منطقه گسترده تر وجود دارد.

حمدن محمد که از منطقه خارطوم به بندر سودان گریخت، شکایت کرد: «ما در خیابان، زیر آفتاب مانده ایم. ما از سازمان‌ها می‌خواهیم که ما را از سودان تخلیه کنند زیرا کشور کاملاً ویران شده است. نه غذا، نه کار… هیچی.»

به گفته پزشکان، حدود 1000 نفر عمدتا در خارطوم و اطراف آن و همچنین در ایالت ویران شده دارفور غربی کشته شده اند.

[ad_2]