فرانسه حکم بازداشت رئیس بانک مرکزی لبنان را صادر کرده است اخبار مربوط به فساد

[ad_1]

ریاض سلامه دستور فرانسه را نقض قانون خواند زیرا وی به دلیل فساد در داخل و خارج تحت بازجویی قرار دارد.

دادستان های فرانسه حکم بازداشت ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان را صادر کردند که این اقدام را محکوم کرد و قول داد که درخواست تجدید نظر کند.

مقامات گفتند که این دستور پس از آن صادر شد که سلامه روز سه شنبه در برابر دادستان های فرانسوی حاضر نشد تا در مورد اتهامات فساد بازجویی شود.

وی در بیانیه ای اعلام کرد که حکم بازداشت این افراد نقض قانون است.

سلامه، 72 ساله، موضوع یک سری تحقیقات قضایی در داخل و خارج از کشور به اتهامات کلاهبرداری، پولشویی و غنی سازی غیرقانونی است.

بازرسان اروپایی که در حال تحقیق در مورد ثروتی که او طی سه دهه در این شغل به دست آورده است، جلسه استماع در پاریس را برای روز سه شنبه برنامه ریزی کرده اند.

یک تیم قضایی اروپایی از فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ در حال انجام تحقیقات فساد در مورد طیف وسیعی از جرایم مالی، از جمله غنی سازی غیرقانونی و اتهام شویی 330 میلیون دلاری هستند.

در جریان سفر به لبنان در ماه مارس، یک هیئت اروپایی از سلامه در مورد دارایی ها و سرمایه گذاری های بانک مرکزی لبنان در خارج از این کشور، آپارتمانی در پاریس که فرماندار مالک آن و شرکت کارگزاری برادرش راجا سلامه Forry Associates Ltd است، سؤال کرد.

Forry یک شرکت ثبت شده در جزایر ویرجین بریتانیا است که برادر سلامه را به عنوان ذینفع خود معرفی کرده است.

مظنون به واسطه‌گری اوراق خزانه لبنان و اوراق قرضه یورو برای دریافت کمیسیون است که سپس به حساب‌های بانکی خارج از کشور منتقل شد.

سلامه بارها تمام اتهامات وارده به خود را رد کرده است. او اصرار دارد که ثروتش از شغل قبلی‌اش به عنوان بانکدار سرمایه‌گذاری در مریل لینچ، املاک و سرمایه‌گذاری‌های به ارث رسیده است.

رئیس بانک مرکزی پس از آن که مقامات لبنانی با احضاریه رسمی به وی ابلاغ نکردند، در برابر قاضی در پاریس حاضر نشد.

یک مقام قضایی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت که “افسران پلیس لبنان هفته گذشته چهار بار از بانک مرکزی بازدید کردند تا با احضاریه رسمی” از طرف مقامات فرانسوی به ریاض سلامه برسانند.

این مقام گفت: «اما هیچ جا نتوانستند او را پیدا کنند» و احضاریه به قوه قضاییه لبنان بازگردانده شد که باید به مقامات فرانسوی اطلاع می داد.

محل اختفای سلامه مشخص نبود.

تاریخ جلسه سه شنبه ماه گذشته تعیین شد و لبنان ممنوعیت سفر سلامه را که در داخل کشور نیز تحت بازجویی قرار دارد، لغو کرد.

در تحقیقات لبنان، راجا حموچه، دادستان بیروت در اواخر فوریه، سلامه، برادرش و یکی از نزدیکانش را به فساد مالی، از جمله اختلاس از بودجه عمومی، جعل، غنی سازی غیرقانونی، پولشویی و نقض قوانین مالیاتی متهم کرد.

سلامه که زمانی به عنوان حافظ ثبات مالی لبنان شناخته می شد، به طور فزاینده ای مسئول سقوط مالی این کشور شناخته می شود. بسیاری می گویند که او به تسریع بحران کمک کرد، بحرانی که سه چهارم از جمعیت 6 میلیونی کشور را در فقر فرو برد.

دوره ریاست سلامه در ماه ژوئیه به پایان می رسد و با وجود اینکه جانشین ظاهری وجود ندارد، استاندار باسابقه در مصاحبه های تلویزیونی گفته است که قصد دارد از سمت خود کناره گیری کند.

روز دوشنبه، وکلای مدافعی که وکالت سلامه، برادرش و دستیار سابقش ماریان هوآجک را به عهده داشتند، «درخواستی رسمی برای تعلیق کمک حقوقی اروپا به دادستانی ارائه کردند. [in the case] این مقام دادگاه گفت، زیرا با تحقیقات جاری در لبنان در تضاد است.

وکلای سلامه، بازرسان اروپایی را به “نقض حاکمیت لبنان” متهم کردند و از آنها خواستند تا تحقیقات خود را در مورد روابط بانک مرکزی با Forry Associates Ltd “برای همیشه” پایان دهند.

[ad_2]