فرانس لدریان در مصر در میان تنش ها بر سر کارتون های نبوی اروپا

[ad_1]

وزیر امور خارجه در پی اعتراض به کارتون های حضرت محمد (ص) که از نظر مسلمانان کفر شمرده می شود ، برای گفتگو با مقامات ارشد دولت وارد قاهره می شود.

وزیر امور خارجه فرانسه در پی اعتراض در چندین کشور علیه دفاع فرانسه علیه انتشار کاریکاتورهایی که پیامبر اسلام (ص) را نشان می داد ، به منظور کاهش تنش با جهان اسلام از مصر بازدید کرد.

ژان ایو لودریان علاوه بر مذاکرات با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور و سامه شکری وزیر امور خارجه ، روز یکشنبه با احمد الطائب ، امام بزرگ الازهر ، عالی ترین مقام مسلمان مصر دیدار کرد.

این نشست که مدتها در انتظار آن بود ، بر تصمیم مجله هجو فرانسه شارلی ابدو در ماه سپتامبر برای چاپ مجدد کاریکاتورها تأثیر گذاشت ، که مسلمانان آنها را کفرآمیز می دانند. ماه گذشته ، الطائب اظهارات امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه در مورد “جدایی طلبی اسلام گرا” را “نژادپرستانه” و انتشار “سخنان نفرت” را محکوم کرد.

این اظهارات ماکرون در پی ترور ساموئل پتی ، معلمی در حومه پاریس بود که در هنگام بحث درباره آزادی بیان ، به دانشجویان خود نقاشی های پیامبر را نشان می داد.

روز یکشنبه ، موقعیت الطیب تغییر نکرد زیرا وی بار دیگر بر دفاع از مقدسات اسلام تأکید کرد – تصاویر پیامبر در اسلام اکیداً ممنوع است.

وی در بیانیه ای که الازهر منتشر کرد گفت: “توهین به پیامبر ما کاملاً غیرقابل قبول است و هر کسی که به پیامبر بزرگوار ما احترام نگذارد در دادگاه های بین المللی مورد پیگرد قانونی قرار خواهیم داد ، حتی اگر بقیه عمر خود را صرفاً برای این موضوع صرف کنیم.”

در اواخر ماه گذشته ، الطیب خواستار قانون جهانی برای تبعیض آمیز علیه مسلمانان شد و از مسلمانان خواست تا به “روشهای صلح آمیز و قانونی” برای “مخالفت با سخنان نفرت” متوسل شوند.

لو دریان برای خنثی کردن تنش ها به مصر فرستاده شد و پس از جلسه سعی کرد پیام نرم کننده ای را ارائه دهد.

وی به خبرنگاران گفت: “من در تجزیه و تحلیل مربوطه خود به بسیاری از موارد واگرایی اشاره كردم.” اما “امام بزرگوار پیشنهاد کردند که ما برای انسجام مشترک با هم کار کنیم … زیرا در کنار هم باید با تعصب مبارزه کنیم.”

در یک کنفرانس مطبوعاتی با شکری در اوایل روز یکشنبه ، لو دریان همچنین لحنی آشتی جویانه ارائه داده بود.

وزیر فرانسوی گفت: “من بر احترام عمیق نسبت به اسلام تأکید و تأکید کرده ام.” وی افزود: “آنچه ما با آن می جنگیم تروریسم است ، این آدم ربایی است ، این افراط گرایی است” ، وی با اشاره به اینكه “برای توضیح در صورت لزوم ، این نبرد و در عین حال مبارزه برای احترام به آزادی دین آمده است” افزود: . “

تظاهرات در چندین کشور با اکثریت مسلمان پس از دفاع ماکرون از حق چاپ کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) آغاز شد.

خود السیسی ماه گذشته اختلافات را ارزیابی کرده و گفته بود که “توهین به پیامبران به معنای دست کم گرفتن اعتقادات مذهبی بسیاری از افراد است.”

دفتر وی گفت که در جلسه روز یکشنبه ، السیسی بر لزوم ارتقا “” همزیستی و تحمل “در میان مذاهب تأکید کرد.

سفر لو دریان همچنین شامل بحث درباره همسایه غربی تحت تأثیر درگیری های لیبی بود.

وی با اشاره به توافق آتش بس و گفتگوهای طرف های مخالف ، از جمله آخرین دور مذاکرات صلح بین دولت های رقیب لیبی در مراکش ، گفت: “حوادث هفته های اخیر در مسیر درست پیش می روند.”

وی گفت: فرانسه و مصر ، كه هر دو از نیروهای وفادار به فرمانده نظامی مستقر در شرق هلیفا هفتار پشتیبانی می كنند ، در خواستگاری خروج فوری مزدوران خارجی از لیبی و رعایت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در یك صفحه هستند.



[ad_2]