ما باید بیشتر برای محافظت از روزنامه نگاران در سراسر جهان انجام دهیم | رسانه ها

[ad_1]

در هر گوشه ای از جهان، روزنامه نگاران با سرعت نگران کننده ای مرعوب و زندانی می شوند و تعداد زیادی از آنها صرفاً به خاطر انجام کارشان کشته می شوند.

در این روز جهانی آزادی مطبوعات، با توجه به تهدیداتی که روزنامه نگاران روزانه با آن مواجه هستند، جای نگرانی زیادی وجود دارد. همچنین کار زیادی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که جهانی داریم که نیاز به تضمین حق آزادی مطبوعات را به رسمیت می شناسد.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) گزارش می دهد که تعداد روزنامه نگارانی که در حین کار کشته شده اند در سال 2022 به شدت افزایش یافته است. در مجموع 67 کارمند رسانه ای در این زمینه جان خود را از دست دادند که تقریباً 50 درصد افزایش نسبت به سال 2021 نشان می دهد.

جنگ شدید در اوکراین تا حد زیادی مسئول افزایش قتل روزنامه‌نگاران است، اما کشورهای دیگری، به‌ویژه مکزیک و هائیتی، وجود دارند که در آن‌ها همکارانی را که در خط مقدم گزارش می‌دهند یا مخالف ظلم دولت‌های پلیس و تروریست‌ها هستند، از دست می‌دهیم.

تشدید خشونت ها در اسرائیل و سرزمین های اشغالی فلسطین نیز تاثیر خود را می گذارد. در ماه مه 2022، نیروهای اسرائیلی، روزنامه نگار آمریکایی-فلسطینی کهنه کار، شیرین ابو اکله، را در حالی که مشغول پوشش یک حمله نظامی اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنین، در کرانه باختری اشغالی بود، کشتند.

CPJ همچنین گزارش می دهد که در سال 2022 تعداد روزنامه نگاران به زندان افتادند که نشانه ای از تضعیف این آزادی های مطبوعاتی در سراسر جهان است. سال گذشته 363 روزنامه نگار در بیش از 30 کشور بازداشت شدند که بیشترین آنها در ایران، چین و میانمار بازداشت شدند. رقم کلی تقریباً دو برابر سال 2015 است و بالاترین رقم از زمانی است که گروه آزادی مطبوعات از سه دهه پیش شروع به ردیابی زندان ها کرد.

دستگیری اخیر ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در مسکو به اتهامات واهی «جاسوسی» همزمان شد با خبری که هفته گذشته یک روزنامه نگار برجسته در چین به نام دونگ یویو به اتهامات جاسوسی اغراق آمیز محاکمه خواهد شد. این دو دستگیری دو روی یک سکه هستند: سرکوب روزنامه نگاری توسط دو دولت مستبد که قصد تضعیف آزادی مطبوعات را دارند.

روزنامه نگار چینی یویو برای یک رسانه دولتی بزرگ به نام Guangming Daily کار می کند که در آن سردبیر و مفسر است. او در سال 2007 عضو سابق نیمن در دانشگاه هاروارد بود، جایی که من فرصت ملاقات با او را داشتم، و او به دلیل ارزیابی‌های صریح و تحلیل واضحش از چالش‌های پیش روی چین به خوبی شناخته شده و مورد احترام است. او یک سال پیش دستگیر شد، اما خانواده‌اش تصمیم گرفتند علنی شود زیرا او با محاکمه و تا 10 سال زندان مواجه است.

گرشکویچ، خبرنگار 31 ساله وال استریت ژورنال مستقر در روسیه، در جریان سفر گزارشگری به یکاترینبورگ در ماه مارس بازداشت شد. او اولین روزنامه نگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که توسط سرویس های امنیتی روسیه دستگیر می شود. ژورنال، کاخ سفید و گروه های مدافع رسانه در سراسر جهان ادعاهای روسیه مبنی بر جاسوس بودن او را رد کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

فراتر از دستگیری‌ها و بازداشت‌های غیرقانونی و فراتر از کشتار روزنامه‌نگاران، موجی از آزار و اذیت نیز وجود دارد که روزانه به‌ویژه زنان را در سراسر جهان هدف قرار می‌دهد.

روزنامه نگارانی مانند گاریدا فاروقی از پاکستان هدف کمپین شرورانه آزار و اذیت ناشایست و تهدیدآمیز قرار گرفته اند.

مبارزه ای که او به تازگی در تلاش برای انجام کارش بود، نمونه ای از یک اپیدمی جهانی آزار و اذیت آنلاین است که صدای هزاران روزنامه نگار زن در سراسر جهان را که در حین حضور در میدان مورد هدف، تحقیر و حمله قرار گرفته اند، خاموش می کند. مصاحبه، حضور در عموم مردم. رویدادها و پوشش داستان های جاری.

در یک نظرسنجی از حدود 700 روزنامه نگار زن که توسط مرکز بین المللی غیرانتفاعی روزنامه نگاران (ICFJ) مستقر در واشنگتن و یونسکو انجام شد، تقریباً از هر چهار روزنامه نگار زن، سه نفر گفتند که در کار خود آزار و اذیت آنلاین را تجربه کرده اند. حدود 30 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در رسانه های اجتماعی خودسانسوری می کنند، در حالی که 38 درصد سعی می کنند خود را در فضای آنلاین کمتر دیده شوند.

در این گزارش آمده است: «خشونت آنلاین علیه زنان روزنامه نگار یکی از جدی ترین تهدیدات معاصر برای آزادی مطبوعات در سطح بین المللی است».

پروژه GroundTruth در همبستگی با این همکاران می ایستد و به CPJ، بنیاد نیمان و لیست بلندبالایی از سازمان های مدافع دیگر می پیوندد که خواستار اجرای عدالت برای کشتار و بازداشت غیرقانونی و کمپین های ارعاب آنلاین روزنامه نگاران هستند. GroundTruth به بسیاری از سازمان‌های خبری پیوسته و خواستار آزادی فوری گرشکویچ و یویو و همچنین بسیاری دیگر از خبرنگارانی شده است که به‌طور اشتباه در میانمار، ایران، مصر، نیکاراگوئه و فهرست بلندبالایی از کشورها بازداشت شده‌اند.

این سازمان در حال گسترش برنامه گزارش جهانی خود است که به دنبال حمایت از رسانه های مستقل در کشورهای سراسر جهان است که در آن شاهد فرسایش روزنامه نگاری محلی با فرسایش دموکراسی هستیم.

در این روز جهانی آزادی مطبوعات، ما از همه می‌خواهیم که هر چه در توان دارند برای حمایت از روزنامه‌نگارانی که باید آزاد باشند، در چالش‌برانگیزترین مکان‌های روی زمین حضور داشته باشند تا داستان‌های مهم را به خانه بیاورند و آن را بدون ترس انجام دهند. برای زندگی آنها

نظرات بیان شده در این مقاله متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده موضع تحریریه الجزیره نیست.

[ad_2]