مبارزه بازماندگان هولوکاست برای شهروندی چک | اخبار تاریخی

[ad_1]

پراگ، جمهوری چک – دیوید گارات که در بریتانیا بزرگ شد، همیشه به میراث «عجیب» چک خود افتخار می کرد.

اما تهیه‌کننده 63 ساله فیلم که مادرش مارگو از اشغال چکسلواکی توسط نازی‌ها در سال 1939 فرار کرد، در حال حاضر از تبدیل شدن قانونی به “بوهمی واقعی” که همیشه آرزوی بودنش را داشت، منع شده است.

گارات یکی از تعدادی از نوادگان بازماندگان هولوکاست است که مایل به درخواست شهروندی چک است.

با این حال، او باید منتظر بماند تا دولت پراگ قانون دوران کمونیستی را که او و همکارانش را رد می‌کند، لغو کند.

مایکل نیومن، مدیر اجرایی انجمن پناهندگان یهودی (AJR) – یک سازمان غیردولتی در بریتانیا – برای اصلاح این وضعیت تلاش می کند تا اصلاحیه ای ایجاد کند.

او می‌گوید که هر نماینده چک که با او صحبت کرده، موافق است که علت عادلانه است، ادعایی که با نامه‌ای از حمایت معاون نخست‌وزیر پشتیبانی می‌شود.

اما انتظار ادامه دارد.

لایحه ای در سال 2021 ارائه شد، اما این روند در اواخر همان سال با تغییر دولت متوقف شد.

و از زمان به قدرت رسیدن، نخست وزیر پتر فیالا و ائتلاف پنج حزبی راست میانه اش در بحران از همه گیری ویروس کرونا گرفته تا جنگ در اوکراین گرفتار شده اند.

مجازات فرار کردن

این باعث می‌شود افرادی مانند گارات مشتاقانه منتظر فرصتی برای پیوند دوباره با ریشه‌های خانوادگی باشند که ۸۰ سال پیش زمانی که قدرت‌های غربی سرزمین سودت – بخش‌های غربی چکسلواکی هم مرز با آلمان – را در تلاشی ناموفق برای آرام کردن اشتهای امپریالیستی‌اش به هیتلر تسلیم کردند، از هم پاشیدند.

در مواجهه با طوفان نزدیک، بچه ها وحشت زده به غرب فرستاده شدند.

صدها نفر سوار قطارهای ویژه Kindertransport شدند که توسط تاجر انگلیسی نیکلاس وینتون سازماندهی شده بود.

بسیاری از آنها با ورود به بریتانیا با ضربه روحی دیگر هرگز وطن یا والدین خود را ندیدند.

این خانواده ها اکنون در سراسر جهان پراکنده شده اند و تعداد قابل توجهی نیز در کانادا، اسرائیل و ایالات متحده وجود دارد. اما وطن آنها هنوز هم نیروی عاطفی قدرتمندی دارد.

گارات گفت: «مادر من کارلووی واری را با کت روی پشت و مقداری جواهرات دوخته شده در آستر ترک کرد، زیرا پدرش به داخائو فرستاده شد.

او بسیار جوان بود و بدون هیچ دانشی از زبان وارد بریتانیا شد و همه کسانی را که می شناخت مرده بودند یا خانه را ترک کرده بودند.

پدر کتی هلر که توسط “گناه بازمانده” تسخیر شده بود، به ندرت در مورد زندگی او قبل از فرار صحبت می کرد، اما “او کشورش را بسیار دوست داشت و تا پایان عمر طولانی خود به چک بودنش افتخار کرد.” فریلنسر یک نوازنده

مانعی که هلر و سایر فرزندان و نوه‌های این پناهندگان چک پیش روی خود قرار می‌دهند، قانونی است که کمونیست‌ها پس از به دست گرفتن قدرت در سال 1948 آن را معرفی کردند.

این برنامه برای مجازات فراریان طراحی شده بود و شهروندی آنها را سلب کرد. او همچنین به دنبال اعمال مجازات بیشتر، تابعیت کودکانی را که در خارج از کشور متولد می‌شوند، رد کرد، مگر اینکه ظرف یک سال در سفارت ثبت نام کنند.

این قانون پس از سقوط رژیم کمونیستی در سال 1989 لغو شد و تابعیت به افرادی که از آن محروم شده بودند بازگردانده شد. با این حال، کودکان ثبت نام نشده نمی توانند برای پاسپورت اقدام کنند.

پاداش برگزیت

در تلاشی نیمه کاره برای اصلاح این اشتباه، عفو عمومی اجازه ثبت نام و در نتیجه باز کردن مسیر شهروندی را در سال 2014 به طول انجامید، اما تعداد کمی از این امکان آگاه بودند.

هلر از جمله کسانی بود که فرصت را از دست داد و اکنون ناامید است که پراگ پنجره دیگری را “قبل از اینکه من خیلی پیر شوم” باز کند.

برخی نیز امتیاز بالقوه ای برای نسل های جوان می بینند.

برگزیت علاوه بر تمایل به ارتباط مجدد با میراث خود، پاسپورت اتحادیه اروپا را برای پسران نایجل یلن که در اواخر دهه 20 زندگی خود هستند، ارزشمند می کند.

این نوازنده 61 ساله که پدرشوهرش یری فوکس در یکی از قطارهای وینتون فرار کرده است، گفت: «آنها فکر می کنند پس از برگزیت محدودیت هایی وجود دارد و اگر دوباره شهروند یک کشور اتحادیه اروپا شوند، برایشان مهم است. و پس از تحقیق روی دفترچه تلفن برای نامی جدید، جورج فولر شد.

«این یک مسئله اولیه نیست، اما روی رویکرد ما تأثیر گذاشته است. از دست دادن شهروندی اروپایی و همچنین شهروندی چک مانند یک استراحت مضاعف است.

این ضرر تنها با تغییرات اخیری که آلمان و اتریش برای گسترش دامنه بازماندگان هولوکاست واجد شرایط پاسپورت هستند تشدید می‌کند.

این ارقام نشان می دهد که بر اساس این قوانین جدید، بیش از 6600 نفر در سال 2021 تابعیت آلمان را دریافت کردند.

طعنه آمیز این است که کسانی که پس از الحاق نازی ها در سال 1938 با Kindertransport به امن از سودتنلند رفتند، اکنون واجد شرایط شهروندی آلمان هستند اما تابعیت چک ندارند.

با این حال، بیشتر آنها با این میانبر به پاسپورت اتحادیه اروپا وسوسه نمی شوند. در عوض، آنها همچنان امیدوارند فرصتی برای ارتباط با میراث چک خود داشته باشند.

گارات گفت: «این یک وابستگی عاطفی است. “شاید ما به دنبال معنای بیشتری در زندگی هستیم. احساس کنیم که ما عناصر منزوی نیستیم، بلکه بخشی از یک پیوستار هستیم.

یک استقبال سخاوتمندانه

تحکیم این پیوند عاطفی اکنون به حرکت دولت چک بستگی دارد.

AJR از پراگ می‌خواهد اصلاحیه‌ای را بپذیرد که به عفو ثبت‌نام پنج ساله جدید اعطا می‌کند. با این حال، به نظر می رسد پیشرفت متوقف شده است.

فیالا و دولت او در عوض بر تهاجم روسیه به اوکراین و پیامدهای آن متمرکز شده اند که باعث افزایش قیمت انرژی و افزایش تورم به بالای 15 درصد شده است.

این مشکلات به برانگیختن اعتراضات بزرگ علیه حمایت قاطع پراگ از کیف کمک کرد.

از قضا، استقبال سخاوتمندانه از پناهندگان اوکراینی – که نزدیک به 500000 نفر در جمهوری چک ثبت نام کرده اند، بیشترین سرانه را در بین هر کشوری در جهان دارند – به یک هدف خاص تبدیل شده است.

اگرچه ربطی ندارد، اما ناامیدی در میان کسانی که منتظر عفو خانواده‌های آن دسته از چک‌هایی هستند که بیش از 80 سال پیش مجبور به فرار شدند، در حال افزایش است.

نیومن گفت که با وجود حمایت گروه های یهودی چک و فرستاده ویژه بریتانیا در امور پس از هولوکاست، اکنون “هیچ تحرکی” وجود ندارد.

یلن گفت: «به ما توصیه شده است که در پراگ به رسمیت شناخته شده است که قانون فعلی صحیح نیست، اما ناعادلانه به نظر می رسد که چنین موضوع ساده ای به تاخیر بیفتد.

یک سخنگوی دولت به الجزیره گفت که این موضوع در وزارت کشور “مفتوح” است و این موضوع “به طور اساسی در تهیه اصلاحیه آینده قانون مورد بررسی قرار خواهد گرفت”.

با این حال، او به سوالات بیشتر در مورد جدول زمانی هر اقدام پاسخ نداد.

نیومن گفت: «الان نگرانی های زیادی وجود دارد که می خواهید فرار کنید.

[ad_2]