مخالفت اردوغان با نظرسنجی های «سیاسی شده» در انتخابات ترکیه | اخبار انتخابات

[ad_1]

چند روز قبل از اینکه ترکیه به مهم‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ معاصر خود برود، اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از کمال کولچداراوغلو، رهبر مخالفان عقب‌تر است.

با این حال، روز یکشنبه، پس از اینکه نتایج نشان داد اردوغان با اختلاف قابل توجهی از رقیب خود پیشی گرفته بود، ناظران و رای دهندگان سردرگم شدند.

احمد ینر، رئیس کمیسیون انتخابات گفت که پس از شمارش بیش از 99 درصد آرا، اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه (AKP) 49.51 درصد آرا را به دست آورد.

به گزارش ینر با استناد به نتایج شورای عالی انتخابات، کولچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) 44.89 درصد را به دست آورد.

از آنجایی که هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرا را کسب نکردند، دور دوم در 28 می برگزار می شود.

سونار کاگپتای، محقق ارشد موسسه واشنگتن، گفت که نتایج انتظارات را مخدوش کرد. او از آنکارا، پایتخت، به الجزیره گفت: «اردوغان حدود 3 درصد یا بیشتر جلوتر است، … این تعجب آور است.

در یک نظرسنجی که در 6 و 7 می انجام شد، نظرسنجی مشهور کوندا حمایت از کولچداراوغلو را 49.3 درصد و 43.7 درصد را برای رئیس 69 ساله فعلی اعلام کرد.

نظرسنجی دیگری توسط شرکت تحقیقات سیاسی گزیچی نشان داد کولچداراوغلو با 46.9 درصد از رهبر 74 ساله اپوزیسیون با یک امتیاز از اردوغان جلوتر است.

Sinem Köseoğlu از الجزیره، یک خبرنگار مستقر در استانبول، گفت که نظرسنجی ها معمولاً در ترکیه چندان قابل اعتماد نیستند.

او گفت: «قبل از انتخابات، بسیاری از نظرسنجی‌ها مورد انتقاد قرار گرفتند و متهم شدند که حزب یا رهبر وابسته به خود را جلوتر نشان می‌دهند. «به نوعی اینطور است [election] به ما نشان می‌دهد که نظرسنجی‌ها سیاسی هستند و سعی می‌کنند بر رای‌دهندگان تأثیر بگذارند.»

یک نظرسنجی چهره به چهره در تاریخ 10 تا 11 مه بین تقریباً 4000 نفر از آژانس Orc پیش بینی کرد که نامزد CHP با 51.7 درصد حمایت در دور اول، پیروزی قاطعانه ای را کسب کند.

روز پنجشنبه، پس از اینکه محرم اینجه، رهبر حزب مادر وطن، از رقابت های ریاست جمهوری کناره گیری کرد، انتظار می رفت شانس کولچداروگولو و ائتلاف ملی شش حزبی او افزایش یابد. اینس در رای گیری باقی ماند و 0.44 درصد آرا را در روز یکشنبه به دست آورد.

هواداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خارج از مقر حزب عدالت و توسعه در استانبول به شادی پرداختند
حامیان اردوغان پس از بسته شدن صندوق های رای در 14 می 2023 در مقابل مقر حزب عدالت و توسعه در استانبول تجمع کردند. [Francisco Seco/AP Photo]

یکی از معدود نظرسنجی هایی که پیروزی اردوغان را پیش بینی می کرد اپتیمار بود، توسط بسیاری به عنوان یک سازمان دولتی دیده می شود. وی پیش بینی کرد که رئیس جمهور اکثریت مطلق 50.4 درصد را به دست آورد.

سینان اوگان از ائتلاف ATA، نامزد سوم، 5.17 درصد آرا را به دست آورد که ناظران را شگفت زده کرد. اکثر نظرسنجی ها رهبر ملی گرایان را 2 تا 4 درصد نشان می دهند.

اوگان احتمالاً نقش مهمی در دور دوم انتخابات خواهد داشت، زیرا هم اردوغان و هم کولچداروگولو تلاش می‌کنند از او حمایت کنند – و آرای او.

“ویران”

رای دهندگان اپوزیسیون پس از عملکرد اردوغان در دور اول ابراز ناراحتی و ناباوری کردند.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه بزرگترین چالش 20 ساله اردوغان به عنوان رهبر ترکیه را به نمایش گذاشت. او از سال 1994 که شهردار استانبول شد، در انتخابات شکست نخورده است.

انتخابات در بحبوحه تعمیق بحران هزینه های زندگی و تورم افسارگسیخته برگزار شد.

بسیاری بر این باور بودند که زلزله‌های فوریه در جنوب شرقی ترکیه محبوبیت اردوغان را پس از انتقاد شدید از واکنش دولتش به فاجعه و عدم اجرای مقررات ساختمانی کاهش خواهد داد. منتقدان اردوغان این عوامل را عامل مرگ بیش از 50000 نفر می دانند.

زینه حضر، خبرنگار الجزیره در گزارشی از غازیانتپ گفت که استان های جنوبی همچنان از اتحاد اردوغان حمایت می کنند.

«اینها به طور سنتی متعلق به او هستند [AK Party] دژها، استان‌هایی که به شدت تحت تأثیر زلزله قرار گرفتند، وفاداری مردم متزلزل نشد.

«بله، پس از زلزله ها نسبت به واکنش کند اولیه دولت خشم وجود داشت. بله، هنوز خشم وجود دارد که بازسازی به طور جدی آغاز نشده است. اما حزب عدالت و توسعه حمایت خود را در منطقه حفظ کرده است.»



[ad_2]