مراسم تشییع جنازه برخی از قربانیان تیراندازی در صربستان برگزار شد اخبار خشونت با اسلحه

[ad_1]

در حالی که روز شنبه در صربستان مراسم تشییع جنازه برخی از قربانیان دو تیراندازی جمعی که در همان روز این هفته اتفاق افتاد، 17 کشته و 21 زخمی بر جای گذاشت که بسیاری از آنها کودک بودند، فریادهای دلخراشی برپا شد.

تیراندازی های چهارشنبه در مدرسه ای در بلگراد و پنجشنبه در یک منطقه روستایی در جنوب پایتخت کشور را در غم و اندوه و شوک فرو برد.

اگرچه صربستان مملو از سلاح است و با شرایط بحرانی پس از جنگ های دهه 1990 غریبه نیست، تیراندازی در مدرسه مانند چهارشنبه قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده است. آخرین تیراندازی دسته جمعی قبلی در سال 2013 بود که یک جانباز جنگ 13 نفر را کشت.

تیرانداز روز چهارشنبه پسری 13 ساله بود که به سمت همکلاسی هایش تیراندازی کرد و هفت دختر، یک پسر و یک نگهبان مدرسه را کشت. یک روز بعد، یک مرد 20 ساله در دو روستا در مرکز صربستان تیراندازی کرد و هشت نفر را کشت.

وقتی یکی از دخترانی که در تیراندازی مدرسه کشته شد در بلگراد در یک تابوت سفید کوچک پوشیده از انبوه گل به خاک سپرده شد، همکلاسی ها و صدها نفر دیگر به طرز دلجویی گریه کردند. مادر دختر غرق در غم و اندوه، به سختی می توانست خود را نگه دارد. دختری در حین مراسم در میان جیغ و هق هق بیهوش شد.

در حالی که کشور در تلاش برای کنار آمدن با تیراندازی ها بود، مقامات وعده سرکوب اسلحه ها را دادند و گفتند که امنیت مدارس را تقویت خواهند کرد. هزاران نفر در صحنه تیراندازی در بلگراد در غم و اندوه و همبستگی شمع روشن کردند و گل گذاشتند.

وسنا کوستیچ که روز شنبه برای ادای احترام به خارج از مدرسه آمده بود، گفت: «دلم برای آنها می سوزد. من مدام دنبال یک دلیل می‌گردم، دلیلی که چرا این اتفاق برای او (تیرانداز) افتاد، چرا این اتفاق برای ما افتاد.»

رسانه های صربستان گزارش دادند که چهار کودک از هشت کودک کشته شده در تیراندازی در مدرسه و همچنین ولادیسلاو ریبنیکار، نگهبان مدرسه، روز شنبه، در دومین روز از سه روز عزای قربانیان، در قبرستانی در بلگراد به خاک سپرده شدند.

در حدود 50 کیلومتری (31 مایلی) جنوب در روستای کوچک مالو اورشی، مراسم تشییع جنازه دسته جمعی برای پنج مرد جوان که در تیراندازی پنجشنبه شب کشته شدند، برگزار شد.

عزاداران گریان در صف ایستاده بودند تا شمع روشن کنند و منتظر بودند تا تابوت ها بر روی پنج تخته در خارج از کلیسای روستا برای مراسم گذاشته شود.

«پنج قبر! او [the killer] آنها پنج خانواده را زندانی کردند.” یکی از اهالی روستا به تلویزیون N1 گفت. “چطور ممکن است این اتفاق بیفتد؟”

پلیس صربستان گفت که مهاجم مظنون پس از خشم خود از یک تاکسی استقبال کرد و از راننده خواست که او را به روستایی در جنوب ببرد و روز جمعه در آنجا دستگیر شد. پلیس بعداً گفت که اسلحه و مهمات را در دو خانه ای که او در آنجا استفاده کرده بود، پیدا کردند.

رادیو تلویزیون دولتی RTS گزارش داد که مظنون به نام اوروس بلازیچ در حین بازجویی در شهر مرکزی اسمدروو به دادستان گفت که به افرادی که شخصاً نمی‌شناخت به ضرب گلوله شلیک کرد زیرا می‌خواست بین ساکنان ترس ایجاد کند. او با اتهام قتل درجه یک و نگهداری غیرقانونی اسلحه و مهمات مواجه است.

انگیزه هر دو تیراندازی نامشخص باقی مانده است. پسر 13 ساله ای که برای متهم شدن به جرم بسیار جوان تر از آن است در یک کلینیک روانپزشکی بستری شده است. پدرش به دلیل آموزش استفاده از اسلحه به پسرش و عدم ایمن سازی کافی اسلحه های او دستگیر شد.

مقامات گفتند که مهاجم مظنون در روستا یک تی شرت طرفدار نازی ها به تن داشت و از “بی توجهی” شکایت کرد، اگرچه معلوم نبود منظور او چیست. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور پوپولیست صربستان، قول داد که “هیولاها” “دیگر نور روز را نخواهند دید.”

مجروحان هر دو تیراندازی در بیمارستان بستری شدند و اکثر آنها تحت اعمال جراحی پیچیده قرار گرفتند. وضعیت دختر و پسر ناشی از تیراندازی در مدرسه وخیم است. قربانیان در روستا پایدار هستند اما تحت نظر دائمی هستند.

در تیراندازی در مدرسه 6 کودک و یک معلم و در روستاهای مالو اورشی و دوبونا 14 نفر زخمی شدند. در میان کشته شدگان در دوبونا یک پلیس خارج از وظیفه و خواهرش نیز وجود داشت.

مقامات عکسی را منتشر کردند که نشان می‌دهد مردی جوان در یک ماشین پلیس با یک تی‌شرت آبی که روی آن عبارت «نسل ۸۸» نوشته شده بود، در بازداشت است. هشت دوتایی اغلب به عنوان مخفف «هیل هیتلر» استفاده می شود زیرا H هشتمین حرف الفبا است.

علاوه بر سرکوب اسلحه، مقامات از افزایش نظارت بر رسانه های اجتماعی و رسانه ها خبر داده اند. به گزارش خبرگزاری تانیوگ، تا روز شنبه، چندین نفر به دلیل انتشار تهدید یا ویدئو در حمایت از قاتلان در شبکه های اجتماعی مورد بازجویی قرار گرفتند.

وزارت آموزش صربستان طرح بحرانی را برای دانش آموزان مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار برای بازگشت تدریجی به کلاس چهارشنبه آینده ترسیم کرد. این وزارتخانه در بیانیه ای گفت که تیمی از کارشناسان با حمایت آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، از این روند حمایت و نظارت خواهند کرد.

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که دهه‌ها بحران و مشکلات اقتصادی، همراه با نهادهای فاسد و سطح بالایی از عدم تحمل در سخنرانی عمومی و سیاست، می‌تواند برخی از مردم را از مرز خارج کند.

این کشور بالکان تحت رهبری پوپولیست‌ها از مواجهه کامل با نقش خود در جنگ‌ها از دهه 1990 امتناع کرده است، جنایتکاران جنگی عمدتاً به عنوان قهرمان دیده می‌شوند و گروه‌های اقلیت معمولاً با آزار و اذیت و گاه با خشونت فیزیکی مواجه می‌شوند.

زارکو کوراچ روانشناس هشدار داد: «اکنون سوال این است که آیا جامعه ما آماده رد الگوی خشونت است؟ وقتی از جنایتکار جنگی تجلیل می کنید، جنایات او را تمجید می کنید و این پیام را می دهید که این کار قانونی است».

[ad_2]