مراکش سال نو بربر را به عنوان تعطیلات رسمی می شناسد | اخبار بربر

[ad_1]

سال نو آمازیغ یا بربر در 13 ژانویه جشن گرفته می شود.

پادشاه این کشور در جدیدترین به رسمیت شناختن یک گروه محلی که سال ها برای به رسمیت شناختن تقویم خود مبارزات انتخاباتی انجام داده اند، گفت: سال نو آمازیغ یا بربر به یک تعطیلات رسمی در مراکش تبدیل شده است.

دربار سلطنتی روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، پادشاه محمد ششم “تصمیم گرفت که سال نو بربر را تعطیل رسمی ملی با پول اعلام کند.”

سال نو آمازیغ در 13 ژانویه جشن گرفته می شود. به گفته مورخان، اولین روز سال در تقویم آمازیغ، که ریشه در فصول و کشاورزی دارد، سالگرد به قدرت رسیدن شیشونق، پادشاه لیبی، بر تاج و تخت مصر است.

این روز توسط مراکشی های عرب زبان نیز جشن گرفته می شود که آن را آغاز سال کشاورزی می نامند.

بربرها در منطقه ای ساکن هستند که بیشتر شمال آفریقا را پوشش می دهد و جمعیت زیادی در مراکش، الجزایر، تونس، لیبی و غرب مصر دارد. اما قبایل و گروه های قومی بربر تا جنوب نیجر، مالی و بورکینافاسو نیز یافت می شوند. کلمه تمازیت به طیف گویش های مرتبطی که توسط قوم بربر صحبت می شود اشاره دارد.

مراکش که بزرگترین جمعیت آمازیغ یا بربر در شمال آفریقا است، زبان و فرهنگ بربر را برای مدت طولانی به نفع عربی و فرانسوی به حاشیه رانده است و جنبش هویت آمازیقی را ایجاد کرده است که به طور پیوسته نفوذ پیدا کرده است.

مطالبات جنبش آمازیغ در اعتراضات سال 2011 که منجر به تصویب قانون اساسی جدید در مراکش و انتقال بخشی از قدرت پادشاه مراکش به یک دولت منتخب شد، برجسته شد.

تصمیم برای به رسمیت شناختن سال نو بربری پس از آن اتخاذ شد که قانونگذاران مراکشی وضعیت رسمی زبان بربری را در سال 2019 تأیید کردند، هشت سال پس از آن که قبلاً در قانون اساسی جدید به رسمیت شناخته شده بود.

مراکش اولین ملت آمازیغ بود که زبان اجدادی خود را رسماً به رسمیت شناخت، اگرچه فعالان از عدم گنجاندن صحیح این زبان در مدارس و مدیریت ابراز تاسف می کنند.

دولت بودجه سال 2023 را برای حمایت از زبان آمازیغ تا 50 درصد در سال جاری به 300 میلیون درهم (30 میلیون دلار) افزایش داد و متعهد شد که صدها نفر از مقامات رسمی زبان را در خدمات عمومی استخدام کند.

از سال 2010، یک کانال تلویزیونی عمومی مراکش به ترویج فرهنگ بربر اختصاص یافته است.

[ad_2]